"Egyelőre nem tudni, hogy pontosan hány, 1997 és 2002 között gyártott Suzuki Swiftben kell kicserélni az autók első lengéscsillapítóit, ami bizonyos, hogy a gyár adatai szerint az időszakban 124 ezer Swiftet értékesítettek Magyarországon. Mivel 9-14 éves autókról van szó, könnyen lehet, hogy valójában már csak alig 60 ezer kocsit érint az akció, a többi pedig már a bontókban van szétszedve, esetleg külföldre kerültek a gépkocsik" - mondta az [origo]-nak Sterczer Ádám, a Suzuki Hollós szervizvezetője.
A szerviz kalkulációja szerint a két első lengéscsillapító cseréje 70 ezer forintba kerül, amelyből 60 ezer az alkatrész ára, s erre kerül a nagyjából két órás művelet 10 ezer forintos munkadíja. Felvetésünkre, hogy internetes alkatrészáruházakban 40 ezer frontért is hozzá lehet jutni a lengéscsillapító-szetthez, Sterczer Ádám azzal válaszolt, hogy azok utángyártott kellékek, és az esztergomi gyár eredeti lengéscsillapítók felhasználását írta elő a szervizek számára.
Nagyjából két órát vesz igénybe a csere - nézze meg az autó rovat erről szóló cikkjét, videóját és képeit!
A visszahívási kampányt technikailag úgy bonyolítják, hogy a Magyar Suzuki által megadott alvázszámok alapján az önkormányzatok azonosítják a tulajdonosokat, s ez alapján küldik ki a felszólító leveleket, hogy mihamarabb keressék fel a legközelebbi márkaszervizt. A gyár fokozatosan értesíti ki az tulajdonosokat, hiszen az nem lehet cél, hogy az érintettek egyszerre rohanják meg a műhelyeket - magyarázta a szervizvezető.
Amúgy korántsem biztos, hogy minden lengéscsillapítót ki kell majd cserélniük, ennek eldöntését a szervizekre bízta a gyár. Gondot okozhat ugyanakkor, hogy a szervizek kénytelenek előfinanszírozni az akciót, hiszen nekik ki kell fizetni a megrendelt lengéscsillapítókat, amit utólag számlázhatnak majd ki a munkadíjjal együtt a Magyar Suzukinak. Ha helytálló lesz a becslés, s az érintett 124 ezer autóból 60 ezernél kell kicserélni az alkatrészeket, akkor az összességében 4,2 milliárd forintba kerülhet az esztergomi gyárnak.
Éppen kifelé a válságból
Múlt évi adatok még nem állnak rendelkezésre, így annyi tudható a Magyar Suzuki teljesítményéről, hogy 2009-ben mindössze 180 ezer gépkocsit gyártottak, ami 36 százalékos csökkenés volt a 282 ezer darabos 2008-as kibocsátáshoz képest. 2009-ben 432 milliárd forint árbevételt ért el a társaság, amelyből 54 milliárd származott a belföldi értékesítésből - derül ki a cég adataiból.
A teljes Suzuki vállalatcsoportról ugyanakkor vannak frissebb adatok is. A 2010-es pénzügyi év első felében 1319 milliárd japán jen, mostani árfolyamon számítva 3300 milliárd forint árbevételt könyvelt el a csoport, ami 11,6 százalékos növekedést takar a bázisidőszakkal összevetve. A konszern értékelése szerint ez a Japánban felfutott gépkocsieladásoknak és az Ázsiában megnövekedett motorkerékpár-eladásoknak köszönhető, ami ellensúlyozta a gépkocsi- és motorkerékpár-értékesítés Észak-Amerikában és Európában tapasztalt csökkenésének hatását.
Nem szükséges a szervizkönyv Ruska Viktória, a Magyar Suzuki kommunikációs igazgatója azt közölte korábban az MTI-vel, hogy a vizsgálathoz nem szükséges sem a szervizkönyv, nem számít a garanciaidő lejárta sem, egyedül az értesítő levelet kell bemutatni. A kommunikációs igazgató kiemelte, a hibát a Suzuki folyamatosan végzett utólagos minőségellenőrzése derítette fel. A vállalat elkötelezettségét biztonság mellett azzal igyekszik bizonyítani, hogy az összes érintett autón, köztük a tíz évnél idősebbeken is, térítésmentesen elvégzik a vizsgálatot. A Suzuki tudomása szerint a most feltárt hiba eddig semmilyen személyi sérüléssel járó balesetet nem okozott. |