Milliárdokat vehet ki a Suzuki zsebéből a visszahívás

Vágólapra másolva!
A Swift-tulajdonosok pénztárcáját nem érinti, viszont a Magyar Suzukinak több milliárd forintjába kerülhet az az akció, amelynek keretében 1997 és 2002 között gyártott autókat hívnak vissza az első lengéscsillapítók vizsgálata miatt.
Vágólapra másolva!

"Egyelőre nem tudni, hogy pontosan hány, 1997 és 2002 között gyártott Suzuki Swiftben kell kicserélni az autók első lengéscsillapítóit, ami bizonyos, hogy a gyár adatai szerint az időszakban 124 ezer Swiftet értékesítettek Magyarországon. Mivel 9-14 éves autókról van szó, könnyen lehet, hogy valójában már csak alig 60 ezer kocsit érint az akció, a többi pedig már a bontókban van szétszedve, esetleg külföldre kerültek a gépkocsik" - mondta az [origo]-nak Sterczer Ádám, a Suzuki Hollós szervizvezetője.

A szerviz kalkulációja szerint a két első lengéscsillapító cseréje 70 ezer forintba kerül, amelyből 60 ezer az alkatrész ára, s erre kerül a nagyjából két órás művelet 10 ezer forintos munkadíja. Felvetésünkre, hogy internetes alkatrészáruházakban 40 ezer frontért is hozzá lehet jutni a lengéscsillapító-szetthez, Sterczer Ádám azzal válaszolt, hogy azok utángyártott kellékek, és az esztergomi gyár eredeti lengéscsillapítók felhasználását írta elő a szervizek számára.

Fotó: Magócsi Márton [origo]
Nagyjából két órát vesz igénybe a csere - nézze meg az autó rovat erről szóló cikkjét, videóját és képeit!

A visszahívási kampányt technikailag úgy bonyolítják, hogy a Magyar Suzuki által megadott alvázszámok alapján az önkormányzatok azonosítják a tulajdonosokat, s ez alapján küldik ki a felszólító leveleket, hogy mihamarabb keressék fel a legközelebbi márkaszervizt. A gyár fokozatosan értesíti ki az tulajdonosokat, hiszen az nem lehet cél, hogy az érintettek egyszerre rohanják meg a műhelyeket - magyarázta a szervizvezető.

Amúgy korántsem biztos, hogy minden lengéscsillapítót ki kell majd cserélniük, ennek eldöntését a szervizekre bízta a gyár. Gondot okozhat ugyanakkor, hogy a szervizek kénytelenek előfinanszírozni az akciót, hiszen nekik ki kell fizetni a megrendelt lengéscsillapítókat, amit utólag számlázhatnak majd ki a munkadíjjal együtt a Magyar Suzukinak. Ha helytálló lesz a becslés, s az érintett 124 ezer autóból 60 ezernél kell kicserélni az alkatrészeket, akkor az összességében 4,2 milliárd forintba kerülhet az esztergomi gyárnak.

Éppen kifelé a válságból

Múlt évi adatok még nem állnak rendelkezésre, így annyi tudható a Magyar Suzuki teljesítményéről, hogy 2009-ben mindössze 180 ezer gépkocsit gyártottak, ami 36 százalékos csökkenés volt a 282 ezer darabos 2008-as kibocsátáshoz képest. 2009-ben 432 milliárd forint árbevételt ért el a társaság, amelyből 54 milliárd származott a belföldi értékesítésből - derül ki a cég adataiból.

A teljes Suzuki vállalatcsoportról ugyanakkor vannak frissebb adatok is. A 2010-es pénzügyi év első felében 1319 milliárd japán jen, mostani árfolyamon számítva 3300 milliárd forint árbevételt könyvelt el a csoport, ami 11,6 százalékos növekedést takar a bázisidőszakkal összevetve. A konszern értékelése szerint ez a Japánban felfutott gépkocsieladásoknak és az Ázsiában megnövekedett motorkerékpár-eladásoknak köszönhető, ami ellensúlyozta a gépkocsi- és motorkerékpár-értékesítés Észak-Amerikában és Európában tapasztalt csökkenésének hatását.

Nem szükséges a szervizkönyv

Ruska Viktória, a Magyar Suzuki kommunikációs igazgatója azt közölte korábban az MTI-vel, hogy a vizsgálathoz nem szükséges sem a szervizkönyv, nem számít a garanciaidő lejárta sem, egyedül az értesítő levelet kell bemutatni. A kommunikációs igazgató kiemelte, a hibát a Suzuki folyamatosan végzett utólagos minőségellenőrzése derítette fel. A vállalat elkötelezettségét biztonság mellett azzal igyekszik bizonyítani, hogy az összes érintett autón, köztük a tíz évnél idősebbeken is, térítésmentesen elvégzik a vizsgálatot. A Suzuki tudomása szerint a most feltárt hiba eddig semmilyen személyi sérüléssel járó balesetet nem okozott.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!