A hitelszűkére hivatkozik a csőd szélére került Electro World

Polgár Csaba, az Electro World vezérigazgatója
Vágólapra másolva!
A hitelszűke miatt kellett csődvédelembe menekülnie az Electro World Magyarország Kft.-nek - állítja a társaság tulajdonosának képviselője, korábbi ügyvezetője, Polgár Csaba. Szerinte a csődvédelemmel időt nyernek, ami alatt karcsúsítják áruházláncukat, 12-ről 7-9-re csökkentve az üzletek számát, a takarékszövetkezetekkel pedig helyi szinten a hitelezést is megoldhatják.
Vágólapra másolva!

- A csődvédelem miatt az utóbbi néhány napban talán többször foglalkozott a sajtó az Electro Worlddel, mint fennállása óta összesen. Túl vannak a csődveszélyen?

- Úgy tűnik, igen. A múlt hét pénteken csődvédelmet kért a társaságunk, amit szombaton jóváhagyott a cégbíróság, így minimum 90 napig, de ha a hitelezőkkel megállapodunk, akár egy évig is védettséget élvezünk. Ez azt jelenti, hogy nem tud senki végrehajtást vagy felszámolást kezdeményezni ellenünk, ezáltal nem kerül veszélybe a cég működése.

- Nem a nagy szállítóik - gondolok itt a televíziókat, laptopokat, mobilokat, háztartási gépeket forgalmazók - léptek, hanem például olyan cég, amelyik padlószőnyeget ragasztott az áruházukban.

- Számunkra is furcsa, hogy három cég állt elő hangosan a követelésekkel, kelti a feszültséget. Az említett padlószönyeges cégnek 9-10 millió forinttal tartozunk, miközben az elmúlt egy évben nagyjából 40 millió forint értékben végeztek munkát, hét áruházban 20 ezer négyzetmétert burkoltak.

- Melyik a másik két érdekelt cég?

- Még érdekesebb a Török Security, őrző-védő társaság magatartása, feléjük 10 millió a tartozás. Velük hat éve működik együtt az Electro World, az áruházak felét ők biztosítják, éves szinten 70 millió forintért, összesen körülbelül 400 millió forint értékben. Amikor tavaly tavasszal átvettük az angol tulajdonostól a társaságot, és átvilágítottuk a szolgáltatási szerződéseket, azt tapasztaltuk, hogy az őrzés-védés nagyjából 10-15 százalékkal drágább, mint amennyiért mások ellátnák. Ezek után azt kértük az őrző-védő cégektől, hogy vállaljanak legalább leltárfelelősséget a 0,3 százalékos hiány felett, amire nem vállalkoztak. A leltárfelelősség lényegében a lopási kárt jelenti, hogy egy bizonyos mérték felett az őrző-védő fizet, ennyiben érdekelt, hogy munkatársai megakadályozzák a lopásokat.

Amúgy a múltban az Electro World áruházaiban a leltárhiány átlagosan 0,2-0,26 százalék volt, tehát különösebb kockázatot nem vállalt volna a Török Security a vállalással, ha ugyanúgy végzik a munkájukat, mint korábban. Egyik délután 18 órakor bejelentették, hogy másnap már nem vonulnak fel őrizni áruházainkat, sőt ezt még a sajtóval is megosztották. Ezzel nagyon kellemetlen helyzetbe hozták az áruházainkat. Másnap már egy másik őrző-védő céget léptettünk be, velük pedig felmondtuk a szerződést, hiszen a vállaltakat megszegték.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Fotó: Tuba Zoltán [origo]

"A teljes szállítói állomány, vagyis követelés, milliárdos nagyságrendű"

A harmadik cég a MobilArt, amelyik bútorokat szállított az Electro Worldnek, számukra különböző lízingkonstrukciókat, részletfizetést ajánlottunk, hogy megoldjuk a 10 milliós tartozást, de hajthatatlanok voltak. Pedig ha akkor elfogadták volna valamelyik javaslatunkat, már rég pénzükhöz jutottak volna.

- A három cég felé tehát 30 millió a tartozásuk, mennyi az összes követelés az Electro Worlddel szemben?

- A teljes szállítói állomány, vagyis követelés milliárdos nagyságrendű, de a társaságunknak is tartoznak több százmillió forinttal cégek, bérlők, szállítók.

- Azért ez a tartozás nagyon sok, hogyan hozták ezt össze?

- Ehhez ismerni kell az elektronikai cikkek kereskedelmének sajátosságát. Mi az áruházainkban 15-20 ezer féle terméket forgalmazunk, a szállítóiknak 45-60 nap alatt kell fizetnünk, miközben az árusított cikkek átlagos forgása 80 nap. Van tehát egy legalább 40 napos finanszírozási rés, amikor nekünk már teljesítenünk kell a szállító felé, miközben mi még nem jutottunk a termék vételárához. Normálisan működő gazdaságban ez nem lenne probléma, ezt a finanszírozási hézagot kellene kereskedelmi bankhitellel áthidalni, de ez nálunk nem így van. A bankok egyszerűen nem finanszírozzák ezt a szükségletet.

- A vetélytársaiknál is hasonló az értékesítés folyamata, mégsem hallani, hogy hasonló gondok miatt panaszkodnának.

- Egészen más a helyzetük. A Media Markt, a Saturn a Metro Csoporthoz tartoznak, és az anyacég a tőkeerejénél, tartalékainál fogva képes biztosítani a likviditást. Arról nem beszélve, hogy a Metro méreténél fogva is egészen másképpen viszonyulhat a szállítóihoz. Náluk is 60 napon belül kell kifizetni a szállítót, de a cég megteszi, hogy ha nem sikerül értékesítenie a terméket, akkor kilátásba helyezi, hogy visszaáruzza a cikket a szállítónak, amiből az utóbbi általában nem kér, hiszen költséges adminisztrációt, plusz szállítási költséget jelentene, ezért inkább azt mondja, hogy további 60 nappal megtoldja a fizetési határidőt, így az már nem okoz gondot a Media Marktnak. Nekünk ilyen lehetőségünk nincs. A másik fő konkurensünk, a vidéken működő Euronics pedig egészen más üzletmenetet folytat, 200-300 négyzetméteres üzleteiben 500-féle terméket árusít, sokkal gyorsabban forognak az áruk, így nem küzdenek ilyen mértékű cash flow gondokkal, de ők is a szállítókkal finanszíroztatják magukat. (Az Euronics reakciója a cikk végén keretesben olvasható - a szerk.)

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Fotó: Tuba Zoltán [origo]

"Normálisan működő gazdaságban ez nem lenne probléma"

- Mégis, miben reménykednek, ha a banki finanszírozás a jelek szerint nem működik?

- Ez így nem teljesen igaz, már sikerült megállapodnunk két takarékszövetkezettel a hitelezésről, számításaim szerint ezzel a finanszírozási szükségleteink egyharmadát oldottuk meg. Tovább tárgyalunk a takarékszövetkezetekkel, de más pénzintézetekkel is, de mindenhol lokális megoldásra törekszünk, hiszen helyben látják a hitelezők igazán, hogy mit tettünk és teszünk meg a biztonságos működésért. A pénzintézeteknek azt is szem előtt kell tartaniuk, hogy az előző angol tulajdonos működésének hat-hét éve alatt soha nem tudta a veszteséget évi 2,5 milliárd forint alá szorítani. Mi ezt nem egészen egy év alatt 700-800 millióra vittük le, miközben számtalan egyszeri költség, végkielégítések, átalakítások, fejlesztések rontották a szaldót. A likviditás biztosítása ugyanakkor csak egy dolog, mivel folytatni kell az Electro World hálózatának már megkezdett teljes átalakítását, ami sok mindent jelent.

Biztos, hogy a jelenleg 12 áruházból álló lánc kisebb lesz, csökkentjük az áruházak méretét is, és mindent megteszünk a bérleti díjak leszorítása érdekében. Persze abban is bízunk, hogy az adóátalakítás nyomán a lakosságnál maradó többletjövedelem a fogyasztásban is megmutatkozik hamarosan, így többet költenek majd a kereskedelemben, az Electro World áruházaiban is. De a legfontosabb a kiszáradt magyar hitelpiac életre keltése, a takarékszövetkezetek feltőkésítése, de az is, hogy például a Magyar Fejlesztési Bank is sokkal erőteljesebben szálljon be a magyar vállalkozások finanszírozásába. Enélkül ugyanis csak a vállalkozások körbetartozása nő, ami az egész magyar gazdaságot romba döntheti.

Az Euronics pontosít

Az interjú megjelenését követően az Euronics médiaügynöksége a Heart Communications a következők közlésére kérte lapunkat: az Euronics áruházak alapterülete nem 200-300, hanem 200-850 négyzetméter, s üzleteikben nem 500, hanem 10-15 ezer terméket forgalmaznak. Azt is fontosnak tartották leszögezni, hogy a "kizárólag magyar tulajdonú Euronics - amely az elmúlt éveket rendre nyereséggel zárta - a pontos fizetési és pénzügyi fegyelemnek köszönhetően, jól működő és szilárd banki háttérrel is rendelkezik. Ez biztosítja a Euronics finanszírozását." - írták.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!