Egyelőre várni kell a Pest megyei iskolákban március elején elrendelt menzastop végleges megoldására. Pest Megye Önkormányzata március végén döntött arról, hogy állami segítséget kér tartozásainak rendezéséhez. A képviselők döntése szerint a megyei önkormányzat az önhibájukon kívül hátrányos helyzetben lévő önkormányzatok támogatására szánt keretből (önhiki) 2,5 milliárd forintot igényelt, de erről még nem született döntés a Belügyminisztériumban.
Az önkormányzatnak azért van szüksége a támogatásra, mert a pénzügyi problémái miatt az általa fenntartott intézmények is komoly finanszírozási gondokkal küzdenek. A pénztelenség miatt az önkormányzat nem tudta kifizetni azt a céget, a Hungast Kft.-t, amely egy három évvel ezelőtti megbízás szerint a közétkeztetést biztosította az önkormányzati iskolákban és szociális intézményekben. Az étkeztetés biztosító cég a januári és februári szolgáltatás 150-150 millió forintos számlájának kiegyenlítését és további 470 millió forintot követel az önkormányzattól.
A Hungast az önkormányzat által nem vitatott tartozás miatt leállította az ételszállítást, ezt követően az önkormányzat és az iskolák alternatív úton igyekeztek megoldani az étkezést. A kényszermegoldás eredményeként kapnak ugyan ételt a szociális intézményekben ellátottak és a diákok, de az [origo] helyszíni riportja szerint a korábbinál jóval kevesebben igényeltek ebédet, és a tanulók visszasírják a menzastop előtti állapotot.
A Belügyminisztérium sajtóosztálya azt közölte az [origo]-val, hogy 2011-ben összességében, a teljes évre vonatkozóan az önkormányzatok működőképességének megőrzését szolgáló keretösszeg 31,1 milliárd forint. "Az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe került önkormányzatok 2011. évi támogatásáról szóló - 4/2011. (III.1.) belügyminisztériumi rendelet - adott esetben lehetőséget biztosít soron kívüli támogatásra is. Így a Pest Megyei Önkormányzat 2011. április 1-jén 181,2 millió forint soron kívüli támogatásban részesült" - derül ki a szaktárca válaszából, amely szerint a 2,5 milliárd forintos önkormányzati támogatási igényről júniusban születhet döntés. Az ügy tehát csak rövid idővel a nyári szünet kezdete előtt oldódhat meg. A minisztériumi döntés tétje többek között egy budai ingatlan, a Budagyöngye kórház épülete, amelyre - a tartozás fedezeteként - az önkormányzat engedélyezte, hogy a Hungast jelzálogjogot jegyezzen be. Ha augusztusig az önkormányzat nem rendezi a számlát, akkor az épület a Hungasthoz kerülhet.
Megkerestük az önkormányzatot, hogy a soron kívül folyósított összegből jutott-e a menzaügy kezelésére és mennyivel csökkentette az önkormányzat a Hungasttal szemben fennálló adósságot. Ambrus András, az önkormányzat sajtófőnöke közölte: az összeget nem kötött célú felhasználással kapta az önkormányzat. "Az összeget folyó működési kiadásokra fordították, illetve egy jelentős részéből a Hungasttal szemben fennálló tartozását csökkentette" - tette hozzá Ambrus. A pontos összeget a sajtófőnök nem tudta megmondani, mert az önkormányzatnak is volt egy folyó működésre fordítható kerete, amihez hozzájött még ez a 180 millió forint. Azt azonban hozzátette: a pénzből az oktatási és szociális intézmények is kaptak vagy kapnak keretet a meleg étel biztosítására.
Az [origo] a Hungast Kft.-nél is érdeklődött, hogy az állami forrásból mekkora összeget kapott a cég. A társaság azt ígérte, hogy a szóban forgó kérdésre, valamint a korábban a tartozás rendezésére és a szerződés felmondásáról szóló tárgyalások állására vonatkozó kérdésienkre csütörtökön ad választ.