Egy osztrák parlamenti vizsgálóbizottságban újra napirendre kerül az osztrák vasút botránya. Öt tanút hallgatnak meg ma délután a MÁV teherszállító cégével kapcsolatos, sok veszteséget okozó spekulációs üzletről.
A Der Standard osztrák napilap beszámolója szerint a történet kulcsfigurái az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) mostani felügyelőbizottsági elnöke, Horst Pöchhacker, az elődje, Wolfgang Reithofer, valamint a már többször sikertelenül meghívott magyar lobbista, Gulya András, a Geuronet nevű cégtől. Ugyancsak meghívott az ÖBB korábbi infrastruktúra-igazgatója, Gilbert Trattner és a Deloitte könyvvizsgálója, Nikolaus Schaffer. Mindezt a zöld képviselő, Gabriela Moser mondta a bizottsági ülés előtt az APA osztrák hírügynökségnek. Gulya Andráson kívül mindenki visszaigazolta a megjelenését.
A MÁV Cargóval kapcsolatos vizsgálódások középpontjában egy hatmillió euró feletti honorárium áll, amely a budapesti Geuronet főnökéhez, Gulya Andráshoz folyhatott a 2007-es MÁV-üzlet közvetítéséért. A korrupciós pénz fizetésének gyanúja miatt nyomozás is folyik Ausztriában. Pöchhacker minden olyan gyanúsítást visszautasít, hogy az osztrák vasúttársaság csúszópénzt fizetett volna. Véleménye szerint tanácsadási és lobbiszerződésről volt szó.
Az ÖBB mostani vezetője, Christian Kern szerint a MÁV Cargó túlságosan sokba került, az ebből fakadó leírások ma is megterhelik a cég pénzügyi helyzetét. A bizottság ezenkívül a német vasút és a Deutsche Bank közötti gyanús ügyleteket is vizsgálja.
Az egykori MÁV Cargo privatizációs folyamata 2008 decemberében zárult le, a Rail Cargo Ausztria a 102,5 milliárd forintos vételárat ekkor utalta át a MÁV Zrt.-nek.