Soha nem látott, történelmi csúcsra ért a benzin kiskereskedelmi ára. A benzin és a gázolaj európai referenciaára bő 10-15 százalékkal magasabb, mint 2008 nyarán, a legutóbbi csúcs idején volt. Az európai jegyzésárakat figyelembe véve egy liter benzin előállítási ára 160 forint, míg egy liter gázolaj termelési ára 178 forintra jön ki - tájékoztatott Kuti Ákos, az Equilor vezető elemzője.
Ezek az összegek azonban csak irányadónak tekinthetők, hiszen egyes finomítók esetében különbözhet az előállítási ár az eltérő berendezések, mechanizmusok, termelési folyamatok miatt. A Mol például adott esetben ezen szinthez képest pluszt, illetve mínuszt is elkönyvelhet a világpiaci és regionális tendenciák változása miatt.
Ugyanakkor dollárban tekintve a mostani európai referenciaárak alacsonyabbak, mint 2008 nyarán: a forintban számított különbséget a forint-dollár árfolyamban bekövetkezett mozgás, vagyis a forint gyengesége okozza.
Az állam az adóváltoztatásokkal is drágított
A kiskereskedelmi benzin- és gázolajárak történelmi csúcsában azonban sok más tényező is szerepet játszik. Ezek az Equilor szerint röviden összefoglalva az alábbiak:
- az áfakulcs 2008 nyarán 20 százalék volt, míg most 25 százalékos
- a jövedéki adó a benzin esetében a literenkénti 91,5 forintról 120 forintra emelkedett
- a jövedéki adó a gázolaj esetében 77 forintról 97,4 forintra növekedett (2011. november 1-től 110 forint).
Önmagukban az adóváltozások tehát a benzin esetében mintegy 40 forintos, míg a gázolaj esetében körülbelül 29 forintos differenciát indokolnak.
A sor itt nem ért véget
Az üzemanyagárak megállapításakor figyelembe kell venni a KKKSZ díjat is (a Kőolaj és Kőolajtermék Készletező Szövetségnek fizetendő díj - a szerk.), ami literenként több, mint 3 forintot tesz ki. Emellett fontos tényező a kiskereskedelmi és nagykereskedelmi árrés is, amely a benzinkúthálózattól, elhelyezkedéstől, árazási politikától függően összesen hozzávetőleg. 30-35 forintra rúg az elemzés szerint.
Mindezek egyvelegeként látható, hogy a benzin esetében a nyerstermék 160 forintos árához hozzá kell számolni 120 forint jövedéki adót, 3 forint KKKSZ díjat, átlagosan körülbelül 30-35 forint kis- és nagykereskedelmi árrést; valamint erre az egészre csaknem 80 forint áfatartalmat.
Ezek nagyjából ki is teszik a kutakon látható 390-400 forintos átlagárat, amely kompozíció a fentebb említett eltérésekkel a gázolaj esetében is igaz.
Mit hoz a jövő?
A gázolaj esetében 2011. november 1-től a 97 forintos jövedéki adó 110 forintra emelkedik, amely az áfahatással együttesen (az áfát a jövedéki adóval növelt árra kell felszámítani) 16 forintot meghaladó ugrást eredményez a dízelárakban.
2011. január 1-től pedig az ÁFA 25 százalékról 27 százalékra emelkedik, amely a benzin és a gázolaj esetében is 6 forintos ugrást eredményez.
Ezek hatásait a nemzetközi jegyzésárak csökkenése, a forint dollárral szembeni erősödése tompíthatja, ám érdemi könnyebbségre csak hosszabb távon (minimum 3-6 hónap) számítunk, véli az Equilor vezető elemzője.