Háromszor "dobták ki" Pata Józsefet a Suzukitól, végül mégis ő a gyár egyik mintabeszállítója. Kitartásával és rámenősségével győzte meg a Suzukit Pata József, a fajszi gépjárműalkatrész-gyártó. A 71 éves vállalkozó folyamatosan fejleszt még akkor is, ha ennek a család kevésbé örül. Felesége és lánya évekkel ezelőtt azt vetette a szemére, hogy miért gépeket vett a pénzükből, miért csak tízezer forintot adott karácsonyi ajándékokra. Elmondása szerint a pénzt használt gépek vásárlására fordította, amelyeket felújított és gyártásba állított, "hát ezekből lett a gyáróriás" - mesélte a családi anekdotát Pata József.
A Pata József Gépipari Kft. az esztergomi Suzuki-gyár 1992-as indulása óta szállít be különböző alkatrészeket az ott gyártott autókba. A Suzuki az idén ünnepelte a kétmilliomodik hazai autó legyártását, Pata József állítása szerint mind a kétmillió autóba kerültek az ő alkatrészeiből. Az első évben 8-, ma már több mint 170-féle alkatrész esik le a gyártósorról, ezek döntő többségét Suzuki Swift, Splash és SX4 kocsikba építik be.
Pata József azt mondta, annyi alkatrészt tudnának gyártani egy hónap alatt, hogy azzal - szó szerint - a Dunát is el lehetne rekeszteni. Az eleinte mezőgazdasági gépalkatrészeket is gyártó vállalkozás a 2000-es évek végére szinte teljesen a Suzuki-eladásoktól vált függővé, az árbevétel 95 százaléka a japánok magyarországi gyárától, illetve közvetett beszállítóiktól érkezik.
Nem küldtek el senkit
A függés az autópiac összeesésével meg is mutatkozott. A Suzuki Magyarországon 2006-ban és 2007-ben még 32 ezer darab fölött szállított ki a nagykereskedelembe a Magyarországi Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint, ez a szám 2008-ban 26 824-re, 2009-ben 13 699-re, 2010-ben 2264 darabra apadt (az idénre 1600 darab körül várja az egyesület). Európai szinten a Suzuki összes értékesítése a 2008-as és 2009-es 250 ezer darabról 200 ezer alá került tavaly. A 2008-ra 1,6 milliárd forint árbevételt elérő fajszi cég a gazdasági válság és kiskategóriás autók eladásainak visszaszorulása miatt csökkent (2009-ben 1,25 milliárd forint árbevétel), 2010-re azonban már újra elérte a 2008-as szintet, és közel 1,6 milliárd forint volt az éves árbevétel.
Pata József azt állította, ha nincs a válság, az elért technológiával ma 3-4 milliárd forint árbevételnél tartanának. Erre számítottak a válság elején: 2008-ban még nagy gépbeszerzéssel készültek. Az ügyvezető ezzel együtt nem elégedetlen, mivel a 30 százalékos termeléscsökkenéshez képest az árbevétel és a nyereség csak 15-20 százalékkal esett vissza, tavaly pedig már mindkét mutató emelkedésnek indult. Pata József arra is büszke, hogy egy dolgozójukat sem kellett elküldeni, igaz, erre külön figyelniük is kellett, mert egy gépbeszerzéshez elnyert uniós forrásnak ez volt az egyik feltétele.
A Suzuki büszkesége
A válság túlélésének kulcsát a fejlesztésekben találta meg a cég: ha csökken a nyereség, hatékonyságjavítással kell ellensúlyozni - magyarázta Pata József, aki elmondta, hogy háromévente végrehajtanak egy nagyobb fejlesztést. Modernebb, nagyobb gépeket vettek, amelyek egy gyártott elemre eső költsége, például az áramfogyasztása kisebb, "nem veszünk három gépet, inkább egy nagyot" - mondta.
"Nem csak hogy fejlesztenek, de szinte kizárólag saját tőkéből teszik" - mondta Sipos Zsolt, a Bács-Kiskun Megyei Kereskedelmi és Iparkamara titkára, aki szerint Pata József a kitartásának és a szervezőkészségének köszönheti sikerét. Meglátása szerint az előre menekülés stratégiája miatt nem érezte meg a cég a válságot. "Tanítani kellene" Pata József modelljét - állította Sipos Zsolt, mert szerinte kevesen tudják annyira, hogyan működik a családi vállalkozás, mint a fajszi gépgyártó.
A fejlesztéseket a Suzuki is értékeli: négyszer minőségdíjat, ötször "az év beszállítója" díjat kaptak - Pata József szerint egy japán cégen kívül ezzel egy Suzuki-beszállító se büszkélkedhet. A Pata-gépgyár egyes fejlesztéseit a japánok előszeretettel mutatják be a többi beszállítónak is, a Magyar Suzuki Zrt. nemrég Fajszra szervezte "kaisenekről", vagyis a fejlesztésekről szóló konferenciáját.
Kitartó volt
A Suzuki-beszállítói jog megszerzése azonban nem volt egyszerű feladat, főleg, hogy Pata József kis híján lekéste a pályázatot. A Magyarországon gyárat tervező Suzuki 1992-ben hirdette meg beszállítói pályázatát egy háromnapos beszállítói fórum keretében. Az addig mezőgazdasági gépalkatrészek gyártásával foglalkozó Pata József elmondása szerint napokkal később vette észre a hírt az újságban, de nem mondott le a lehetőségről, "bepattantam a kocsiba, és elmentem Esztergomba".
A helyi tsz-t otthagyva lett vállalkozó Pata József (További képekért kattintson!)
A portán azonban nem engedték fel: a portás unszolása után kétszer is feltelefonált a beszerzési igazgatónőnek, de ő nem akarta fogadni. Pata József elindult hazafelé, de Esztergomban tett még egy próbát és egy postáról újfent felhívta az igazgatónőt, aki azonban ismét elutasította. Emelt hangú telefonos vitájukat azonban meghallotta egy férfi a Suzukinál, akinek angol szavait a telefonban hallotta Pata József. Rövidesen az igazgatónő megkérdezte a fajszi vállalkozót: "mikorra tud visszamenni?" Pata Józsefet még aznap fogadták, és megkapta a lehetőséget, hogy beadja a pályázatát.
Az angolul beszélő férfi a magyarországi Suzuki vezérigazgatója volt, ez három évvel később derült ki, mert a vezető egy előadáson, amelyet Pata József is meghallgatott, felhozta a történetet. "Japánban az a szokás, hogy ha valaki többször, kitartóan jelentkezik egy munkára, akkor megadják nekik a lehetőséget, mert belőlük lesznek a legjobb munkások" - mondta Pata József.
A pályázati anyagot még aznap éjjel összeállították azokra az alkatrészekre, amelyeket a vállalkozás gyártani kívánt. Végül nyolc alkatrész gyártására kaptak jogot, bár a megvalósulásig további akadályokat is le kellett küzdeni. A japánok érdeklődtek, hogy a Pata József Kft. tradicionális autóipari vállalkozás-e - erre a magyar vállalkozó azt mondta: "Magyarországon még autó is alig van, hogy lenne tradíció?" A nyertes pályázat után aztán még egy kétszáz oldalas minőségirányítási kézikönyvet is meg kellett tanulnia a sikerre éhes vállalkozónak.
Mellékesben fűszerpaprikázott
A Suzuki-gyárat 1993 júniusában adták át, az első legördülő kocsikban pedig már ott voltak a Pata József Kft. alkatrészei. Igaz, ehhez arra volt szükség, hogy három hónap alatt összeállítsák a nyolc alkatrész gyártásához szükséges gépeket, mindössze 8 millió forintból. Mindezt úgy, hogy a legelején nem számíthattak gyors megtérülésre, az első havi utalás a Suzukitól mindössze 400 ezer forint volt.
Inkább fejlesztenek, mint kirúgnak (További képekért kattintson!)
A cég az 1990-es években nem rendelkezett akkora tőkével, hogy sokkal több alkatrészt gyártsanak, pedig lett volna lehetőség további Suzuki-gyártási jogért pályázni, de az ehhez szükséges infrastruktúra, illetve a fejlesztéshez szükséges pénz nem állt rendelkezésre.
A kis családi vállalkozás azonban nem rendelkezett megfelelő pénzügyi háttérrel. Pata József 25 évig a helyi termelőszövetkezetben dolgozott műszaki vezetőként, majd 1988-ban saját vállalkozásba kezdett. Eleinte autószerelésbe fogott volna, de nyugati autóból nem sok volt a faluban, Wartburgokkal és Trabantokkal pedig nem akart foglalkozni. Végül az importhelyettesítő mezőgazdasági gépalkatrészekben talált piacot, de ebből teljes mértékben megélni nem lehetett. Ezért fűszerpaprika háztáji termeléséből és géplakatos munkákból szerzett mellékjövedelmet, a családnak pedig volt földje, ahol mezőgazdasági tevékenységből tudtak némi kiegészítő pénzt szerezni.
Besegít a lánya, a felesége
A Suzuki-megrendelésekből származó jövedelmet azonban visszaforgatta a vállalkozásba Pata József, igaz ehhez néha az egyetemista lányát is haza kellett rendelnie Szegedről, a felesége pedig könyvelőnek állt be. A fejlesztésre szánt pénzből 2001-ben építették meg az új üzemet, amely nagy ugrást jelentett a cég életében, bár "ekkor még nem tudták volna elrekeszteni a Dunát" - mondta Pata József. A 2002-ben az árbevétel átlépte a 200 millió forintot, 2003-ban pedig a felfutó termelés miatt a bevétel megduplázódott. Az egymilliárdos árbevétel 2007-ben jött el, majd 2008-ban értek az eddigi csúcsra 1,6 milliárd forinttal.
A Suzukit korrekt partnernek nevezte Pata József, aki az idei japán földrengés után részvétét fejezte ki az autógyár magyarországi japán tagjainak, sőt felajánlotta a segítségét a földrengés miatt kieső termelés pótlására, vagy a megrongálódott gépek javítására is. Ezeket a japánok nem vették igénybe, de a részvétlevelet minden alkalmazottnak megmutatták állítása szerint.
Azt is mondta, bízik benne, hogy a válság elültével a kiskategóriás autók eladásai ismét emelik majd a megrendeléseiket. Suzuki-kereskedők és beszállítók körében forgó pletyka szerint Oroszországból hatalmas megrendelés érkezhet, de a Pata-család szerint irreális a százezres nagyságrendű igény, szerintük egy jóval szerényebb megrendelésről lehet szó.
Alkatrészeikkel Dunát lehetne rekeszteni (További képekért kattintson!)
Bevallása szerint nem zárkózik el újabb vevők elől, de sem a győri Audi-, sem a kecskeméti Mercedes-gyártól nem vár szerződést. Jobban aggódik inkább amiatt, hogy az új csarnok építésére kért pályázati pénz csúszik. A Széchenyi-terv telephely-fejlesztési pályázatát az ígért március helyett júniusban írták ki, a szükséges nyomtatványkitöltő program csak augusztusban készült el, így csak szeptemberben tudták benyújtani a pályázati anyagukat, az építkezést azonban a befogadásig nem szabadott elkezdeni, így késő őszre tolódott a nyárra tervezett beruházás.
A 45 éve vadászó Pata József fokozatosan átadja cégét, a szabadidejében szintén hobbiként vadászó lányának, aki már egyetemistaként 25 százalékos részesedéssel bírt a cégben, majd 2009-ben megkapott újabb egy-egy negyedet a szüleitől, így ma 75 százalékos, többségi tulajdonos. Sőt az apja egy trükkel már a cégvezetésbe csábította: épített egy jól felszerelt irodát, majd elmondta a lányának, hogy felvenne egy kereskedelmi igazgatót - ő pedig lecsapott a lehetőségre. Pata József azt mondta, nemsokára a nála lévő utolsó negyedet is átadja neki.