Számos, fogyasztási cikkek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó vállalat alkalmaz marketingakciókat, különféle promóciókat a vásárlások ösztönzésére. A cégek azonban ezekkel az akciókkal sokszor komoly adókockázatoknak teszik ki magukat, hiszen az ilyen konstrukciók adóbeli kezelésére máig nem született egységes gyakorlat - írja a Deloitte adótanácsadó cég közleménye.
A cég tapasztalata szerint az aktuális változásokra való tekintettel a Nemezeti Adó- és Vámhivatal, valamint a Nemzetgazdasági Minisztérium is intenzívebben foglalkozik az ilyen konstrukciók vizsgálatával. Az érintett vállalkozások különféle egyedi adókezelési eljárásokat alkalmaznak a promóciókhoz, ám ezek bírságokat vonhatnak maguk után.
Az egyik leginkább jellemző megoldás, hogy kedvezményre jogosító bónt, vagy jutalompontot adnak a termékhez kapcsolódóan, amelyet az értékesítési lánc végpontján lévő vevő válthat be valamilyen kedvezményre, későbbi vásárlása során. Ebben az esetben az értékesítési lánc tagjai a kedvezmény összegét általában adóköteles szolgáltatásnyújtás ellenértékeként számlázzák visszafelé a láncon keresztül, vagyis annak összege így térül meg számukra. Az árengedmények, kedvezmények összegének szolgáltatásnyújtásként történő visszaszámlázása a releváns bírósági döntések alapján adózási kockázatokat rejthet magában, hiszen mind a hozzá kapcsolódó áfa levonása, mind annak a társasági adó szempontjából történő figyelembevétele megkérdőjelezhető.
Egységes hatósági gyakorlat hiányában a cégek jelenleg csak abban bízhatnak, hogy a náluk rendszeresített adókezelési konstrukciót az adóhatóság egy későbbi esetleges ellenőrzéskor megfelelőnek találja majd. Azon érintett vállalkozásoknak viszont, amelyek a lehető legalacsonyabb kockázatra törekszenek, célszerű a hatóságokkal előzetesen egyeztetniük és jóváhagyatniuk az általuk alkalmazott elszámolási módszert.