"A megajánlott villamosok jelenleg még nem léteznek" - ezt, egy villamosokra kiírt tender esetében furcsa mondatot is tartalmazza a Ganz-Skoda pályázati anyagát kiegészítő egyik dokumentum, amelyet Miskolc városának nyújtottak be. A Skoda azonban a nem létező villamosokkal is meg tudta győzni a városi közgyűlés fideszes többségét, így nyerni tudott, és valójában nem is ez a legmeglepőbb a közel 38 milliárd forintos - háromnegyed részben uniós forrásból megvalósuló - miskolci gigaberuházásban.
A Skoda ugyanis számos villamost gyártott már, amint az a pályázati anyagából kiderül, a jövőbeni miskolci modellhez leginkább hasonlító jármű, az X53-as éppen Brnóban közlekedik. A nem létező villamosoknál meglepőbb, hogy a Skoda úgy nyert, hogy az érvényes ajánlatok közül a legdrágábbat adta, miközben az [origo] birtokába jutott, a közbeszerzést elbíráló bizottság számára készült független mérnöki vélemény szerint a cég karbantartási árai "irreálisan alacsonynak tűnnek" és a szerkesztőségünkbe szintén megküldött közbeszerzési szakértői vélemény is úgy fogalmaz, hogy a Skoda győzelme "jogszerűtlen és szakszerűtlen". (A pályázattal összefüggő kérdéseinkkel megkerestük Kriza Ákos fideszes polgármestert, aki a városi közlekedési vállalathoz irányított minket, ott viszont azt a visszajelzést kaptuk, hogy a hivatkozott dokumentumok üzleti titoknak számítanak, így azokról nem nyilatkoznak. Kérdéseinkre a Ganz-Skoda sem kívánt reagálni.)
Az először 2008-ban kiírt, azóta háromszor elbukott villamostender Miskolc egyik legfontosabb ügye. A Zöld Nyíl projektnek nevezett programot saját honlapján legalábbis úgy mutatják be mint "a város történetének egyik legnagyobb és talán a legtöbb embert érintő beruházását". A honlap szerint a projekt előkészítése 2006-ban indult, megvalósítása 2009-ben kezdődött, és elvileg 2013 végéig tart. A Zöld Nyíl keretében közel 10 kilométer villamossínt újítottak fel Miskolcon, és új várókat is építettek. A terv szerint már 2013 végére üzembe álltak volna az alacsonypadlós, új villamosok is, de a három elbukott pályáztatás miatt egy év haladékot kért és kapott a város a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől.
Lecsúszhat a pénzről Miskolc?
Miskolcnak így viszont sürgős lett a negyedik villamostender, mert a város kezd kicsúszni az időből. Ha most sem sikerül érvényes nyertest kihoznia a pályázatra, akkor azt veszélyezteti, hogy bukja a teljes uniós támogatást. A jelenlegi uniós költségvetési ciklus ugyanis 2013 végén lejár, és bár 2015 közepéig még húzható a korábban elnyert projektek végső lezárása, tovább már nem. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2014 végéig be kell állnia mind a 31 villamosnak, tehát legkésőbb 2013 végére el kell készülniük az első daraboknak.
Az addig rendelkezésre álló két év, egy a projektet részleteiben ismerő, de az [origo]-nak csak egy háttérbeszélgetés keretében nyilatkozó szakember szerint éppen hogy elég lehet a gyártónak. "Nagyon feszített a menetrend, szinte órára ki van számolva, de tartható" - mondta a szakember, aki azért azt is hozzátette, hogy a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy minden villamosvásárlásnál előáll valamilyen csúszás. Ha a város így kicsúszna a vállalt határidőből, akkor a későn üzembe helyezett villamosokra semmilyen uniós támogatást nem kapna. Mivel egy villamos több mint 600 millió forintba kerül, nem kis összeget kockáztat az önkormányzat.
A fék, amely nem kopik
Az [origo] által megismert dokumentumok alapján van esély arra, hogy negyedik tender eredményét is felülbírálják, ami csak tovább fokozza az idő szorítását a városon. A már idézett mérnöki véleményben ugyanis az áll, hogy a "mérnök képviselői a döntőbizottsági gyakorlat ismeretében nagy kockázatát látják annak, hogy (...) a meghozott döntés a közbeszerzési döntőbizottságon nem áll meg, az eljárást lezáró döntés megsemmisítésre kerül". A mérnökök több olyan szempontot is érintenek, amely különösebb műszaki ismeret nélkül is megalapozottnak tűnik. "Hogyan lehetséges, hogy a mintegy 30 tevékenységcsoportot felölelő SO karbantartás egyik eleme (pl. fékbetét csere, szűrők cseréje, kerékprofil-szabályozás) sem válik szükségessé mintegy 3 év üzemidő alatt? A fékbetétek kopását a megadott technológia szerint naponta kell ellenőrizni, hogyan lehetséges ugyanakkor, hogy akár csak 1 db fékbetét kicserélésére is csak több mint 3 év után van szükség?" - sorolják kérdéseiket a független mérnökök.
Az öttagú bíráló bizottság tagjai közül a városi önkormányzat és a város cégeit összefogó holding képviselői szavaztak a Skoda győzelme mellett, a szavazati jogú mérnök és a közbeszerzési szakértő nemmel szavazott - mondta el Tompa Sándor, aki a közgyűlési szavazás során ismerte meg a bíráló bizottság szavazati arányait. A közgyűlésen a helyi közlekedési vállalat vezetője is felszólalt. A közgyűlésen a helyi közlekedési vállalat vezetője, Borsos Attila is felszólalt, majd a közgyűlési szavazás után lemondott. (Borsos az [origo]-nak nem kívánta részletezni, hogy miért távozott a cégtől, de azt mondta, hogy nem a Skodát nyertesként kihirdető döntés miatt.)
Pályafelújítás Miskolcon
A projektet belülről ismerő, de névtelenséget kérő szakember annyival árnyalta a mérnökök véleményét, hogy véleménye szerint a szakemberek előre védekeznek, minden lehetséges érv ellen. "Ha gond lesz a pályázattal mondhatják azt, hogy előre megmondták, ha pedig simán átmegy, akkor senki nem foglalkozik korábbi aggályaikkal" - fogalmazott a szakember. A mérnökök konkrét felvetéseire azonban csak annyit mondott, hogy más pályázók ajánlatait nem vizsgálták ilyen mélységben.
A kétkedő vélemény eltűnt
A mérnökök kérdései a pályázatról szavazó városgazdálkodási bizottsághoz, majd a közgyűléshez mindenesetre már nem jutottak el, mert az nem volt része a benyújtott javaslatcsomagnak, értesült az [origo] egy nem városházi forrásból, aki a tendert menetét pályázóként követi. Az információt Tompa Sándor is megerősítette. Az MSZP-s helyi képviselő szerint a független mérnökök kétkedő kérdésekre vonatkozó anyagát a Zöld Nyíl projektirányító bizottság tagjaként ő még látta, de a városgazdálkodási bizottság és a közgyűlés elé már nem került.
A közgyűlés így megszavazta a bírálóbizottság és a gazdasági bizottság javaslatát, hogy a legtöbb pontszámot kapó Ganz-Skodát hirdessék ki győztesnek. A Skoda elsősorban a karbantartási díjak egyikénél előzte meg versenytársait, amire a maximum 10 pontot kapta, szemben az AnsaldoBreda 4,65 és a spanyol CAF 2,38 pontjával. A Skoda ebben a kategóriában messze a többi pályázó alatti árat adott meg. Az AnsaldoBreda 170 euróért vállalta villamosonként a javításokat a kötelező karbantartási időtartam alatt, ugyanezt a munkát a Skoda 69 euróért tervezi elvégezni. A jóval alacsonyabb karbantartási ár ellenére a Skoda végső ára 61,5 millió euró felett van, míg az AnsaldoBredáé 60,7 millió felett valamivel.
Indul a jogorvoslat
A Skodát győztesként kihirdető döntés ellen jogorvoslati kérelmet nyújtott be az AnsaldoBreda, aminek tárgyalása december 28-án, szerdán lesz. A döntőbizottság helybenhagyhatja a Skoda győzelmét, de kimondhatja azt is, hogy a Skoda ajánlata nem érvényes, mert irreálisan alacsony árat adott, ebben az esetben az AnsaldoBreda, mint második helyezett automatikusa nyertessé válna. A testület azonban dönthet úgy is, hogy új pályázatot kell kiírni, így viszont alig lehet arra számítani, hogy a város az elnyert uniós összeg egészét felhasználhatja.
Úgy tűnik, az AnsaldoBreda mindenre elszánt. A cég magyarországi képviselője, Dávid Béla az [origo]-nak azt mondta, hogy a villamostender ügyében a "legvégsőkig hajlandóak vagyunk elmenni, és ha nem változik meg a Skodát győztesnek kihirdető döntés, bírósági eljárást kezdeményezünk és ez sajnos megakadályozhatja, hogy Miskolc hozzájusson az uniós támogatáshoz, és ez nemcsak a mi véleményünk, hanem a miskolci döntés-előkészítésben résztvevő független mérnökök és a bíráló bizottságban szavazattal rendelkező közbeszerzési szakértőé is". Az olasz cég képviselője azt is jelezte, hogy nem zárják ki az ügyészségi feljelentés lehetőségét sem, a közgyűlés előtti anyagból eltűnt mérnöki illetve ellenvélemények ügyében.