"Ez még csak a kezdet, most kell bizonyítani, de nem ijedek meg" - mondta Sándor Szandra a cég ügyvezetője és tervezője az [origo]-nak, miután kiderült, hogy 360 millió forintot (1,6 millió dollárt) fektet a PortfoLion által kezelt OTP kockázati tőkealap a Nanushkába, emellett 225 millió forintos (1 millió dolláros) tulajdonosi kölcsönkeretet is biztosítanak a társaságnak.
Megijedni van mitől. "Magyarországon divatcég kockázati tőkétől még nem kapott pénzt" - mondta az [origo]-nak Oszkó Péter, a PortfoLion Zrt. elnök-vezérigazgatója a befektetésről. Oszkó elmondása szerint azért választották a Nanushkát, mert az utolsó négy szezonban dinamikus növekedést mutatott, a külföldi piacon magától lett sikeres (bevételeinek 80 százaléka innen származik), ráadásul a cégnél nagyon jó a személyi állomány.
A pénz létkérdés volt a Nanushkának, mivel családi vállalkozásként már nem tudtak dinamikusan növekedni, és gondot okozott az is, hogy nem volt tőkéjük az előfinanszírozáshoz - mondta Sándor Szandra. Azt pedig, hogy a cég vezetését, az értékesítést és a gyártatást egy másik csapat veszi át, egyáltalán nem bánja. Szerinte már eddig is sokkal sikeresebbek tudtak volna lenni az üzlethez értő cégvezetőkkel.
Sándor Szandra szerint a befektetés létkérdés volt. A képre kattintva galéria nyílik!
Pedig ha a tervező cégvezető édesanyján múlik - aki sokáig segítette a pályáján - a Nanushka kis cég marad. "Értettem, hogy miért mondja ezt, és hogy óvni szeretne, de azt is tudtam, hogy az már nem aktuális üzletmodell".
Anélkül, hogy kilépne a nemzetközi piacra, a tervező és csapata nem tud nyereséges lenni - erősítette meg Andó Ildikó, az ELLE magazin stylistja. Ott viszont csak igazi divatot és átgondolt kollekciót lehet eladni, a beszerzők évekig, több szezonon át mustrálják, hogy kik a valóban tehetségesek.
Több szezon kollekciójában azonban évekig állhat a pénz (most például már a jövő tavaszi-nyárihoz vásárolják az anyagokat), és a befektetéshez szükséges több százmillió forintból kell fizetni például a showroomok (divatügynökségek) díját, a pr-es bérét, aki a vezető divatmagazinoknál kilincsel, a celebek ruházását, továbbá legalább egy webbolt fenntartását. Ez iszonyú idő és pénz, de ezt csak így lehet csinálni - szögezte le Andó Ildikó.
Lesz egy emberük New Yorkban
A Nanushkánál is erre megy majd el a pénz. "Ami nagy változás lesz az eddigiekhez képest, hogy tudunk pénzt fordítani a marketingre"- mondta Sándor Szandra. A jövőben így ki tudnak jutni a rangos külföldi divathetekre és szakvásárokra. Felvettek egy New York-i értékesítési vezetőt, aki kizárólag a Nanushka ügyeivel foglalkozik. A pénzből egy erősebb külföldi kampányt is terveznek, hogy éreztessék a szakmával és a rajongókkal, új lendületet vettek.
Sándor Szandra szerint segíthet az is, ha egy híresség arcát adja egy márkához, azonban csínján kell vele bánni, mert fontos, hogy passzoljanak egymáshoz. Tom Ford például úgy nyilatkozott, ha Victoria Beckham veszi fel a ruháit, az neki negatív reklám - magyarázta a tervező, aki a maga részéről Cate Blanchett-et el tudná képzelni a Nanushka arcának.
A PortfoLion elé konzervatív üzleti tervvel álltak. Pontos szám említése nélkül úgy fogalmazott, hogy a Nanushka dollárban mérve is milliós forgalmat érhet el az ötéves periódus végére. Ez nem kis ugrás lenne, mert az Opten céginformációs szolgáltató adatai szerint a Nanushka Kft. 2008-ban 46,8 millió, 2009-ben 28,6 millió, míg 2010-ben 65,5 millió forintos árbetételt ért el. Üzemi eredménye 2008-ban 5,7 millió, egy évre rá 1,7 millió, majd 2010-ben 1,4 millió forint volt.
"Kell hogy legyen egy saját világod"
A kockázati tőkealap arra számít, hogy befektetése ötéves időtávban térül meg; Oszkó Péter szerint az itt megszokott, 20-30 százalékos éves hozamot várják el. "A befektetésből végrehajtott bővülés két-három évre veszteséget okoz, utána viszont már jelentős profitra számítunk" - mondta az [origo]-nak a PortfoLion első embere.
New York, Moszkva, Tokió
Meghatározták azokat az országokat is, ahol a Nanushka jelenlétének megszilárdítása után agresszív terjeszkedésbe kezdenének. Ezek közé Japán, az Egyesült Államok, illetve később a Közel-Kelet tartozik. Jelenleg Moszkvában, Nápolyban és New Yorkban van márkaképviseletük.
Ez annyit tesz, hogy ezeken a helyszíneken csatlakoztak egy-egy showroomhoz, mely kapcsolatot teremt a beszerzők és a tervezők között. Az amerikai showroomon keresztül már eddig is sok japán és arab megrendelést kaptak, mivel innen sok beszerző jár New Yorkba vásárolni. A Nanushka terve, hogy a jövőben minél több ilyen ügynökséghez csatlakozzon.
A gyártás során magyarországi varrodákkal is együttműködnének, bizonyos esetben pedig abban az országban varratnának, ahol az anyagot beszerzik, például a Távol-Keleten vagy Törökországban. "Nagyon szívesen tartanánk itthon a gyártást, de majd kiderül, hogy a költségeket hogyan tudjuk jobban szervezni" - fogalmazott.
"A balkáni és a kelet-európai szexi"
"Külföldön nagyon sok tehetséges tervező van. Az a belépő, hogy minőségi szép ruhákat tervezel, de kell hogy legyen egy saját világod" - magyarázta Sándor Szandra. Elmondása szerint ő nagyon szereti a magyar népművészeti elemeket a modernnel ötvözni, de "itt nem a matyóra kell gondolni" - fogalmazott. Nicole Kidman kalocsai mintás ruhája például tetszett neki, de ő inkább magyar vonatkozású mintavilágban és szabásvonalakban gondolkodik.
A mostani kollekcióban ezek a minták több darabon is feltűnnek, itt éppen egy nadrágon
Szerinte a nagyvilágban unikumnak tartják a magyart. A beszerzők szeretik, ha megjelennek a ruhákon ilyen motívumok, mert nem olyan, mint amit már ezerszer láttak, sőt úgy gondolják, hogy "a balkáni és a kelet-európai szexi".
Bár a Nanuskha jelenleg egyértelműen a külföldi piacra koncentrál, Sándor Szandra lelkiismereti kérdést csinál belőle, hogy Magyarországon is jelen legyen a márka. A jövő héten például újra megnyit a Nanushka-bolt Budapesten, és oda költözik a cég irodája is.
Reménysugár a többieknek
Ha a befektetők jönnek, az nagyon jó hír, eddig erre vártunk - kommentálta a PortfoLion döntését Maróy Krisztina, a Glamour főszerkesztője, és hozzátette, hogy jelenleg legalább öt dizájnert fel tudna sorolni, akibe pénzt lehetne fektetni.
Maróy szerint igazi sikersztori lehet a Nanushkáé, főként, ha a jelenlegi jó árak mellett - a befektetőnek köszönhetően - a minőséget is fixen tudják majd hozni. "Legalább egy magyar jusson már át a vasfüggönyön, és az a többieknek is segíteni fog" - fogalmazott.
A magyar divattervező rá van kényszerítve, hogy saját márkát alapítson, hiszen itthon nincsen olyan konfekciómárka, amelynél el tudna helyezkedni tervezőként. Lengyelországban ehhez képest van vagy fél tucat, például a nálunk is üzletekkel rendelkező Reserved vagy a Tatuum - mondta az [origo]-nak Ács Zoltán, a Design Terminál kreatív igazgatója, aki legutóbb a Gombold újra! öltözéktervezési pályázatot gondozta.
Ács szerint ugyanakkor már Magyarországon is benne van a levegőben, hogy változás megy végbe a divatéletben. Hasonlóan ahhoz, hogy egyre népszerűbbek a gasztroblogok és egyre megszokottabb, hogy üzletemberek éttermeket nyitnak, nem kizárt, hogy egyikük hamarosan azt fogja gondolni, hogy egy tehetséges divattervezőbe fekteti a pénzét, és csinál egy divatmárkát.