A Reálból tavaly decemberben kiszakadt Arzenál eddigi formájában megszűnik, de a hálózat kevesebb taggal, pécsi irányítással folytatja működését. A cég hétfőn jelentette be, hogy a pénzügyi befektető Montan Kft. kiszáll, és megkezdődik a társaság végelszámolása.
A tulajdonos pénzügyi befektető a lakossági vásárlóerő csökkenésével és a bolthálózat bővítésének költségeivel magyarázta a lépést, egyúttal közölte azt is, hogy megvásárolta a pécsi székhelyű, önálló menedzsmenttel vezetett Arzenál-Régió Kft.-t. "Az Arzenál-Régió az Arzenállal ellentétben megerősödve került ki a kiválásból, nemcsak megtartotta, jelentősen növelni is tudta vevőit és forgalmát" - állította közleményében a cég.
Antal László, a Montan Kft. ügyvezetője az [origo]-nak a lépésről azt mondta: "A budapesti régióban túl költséges volt a saját és franchise-üzletekkel együtt országosan 200 egységet számláló hálózat működtetése". Az Arzenál-hálózat kiskereskedelmi egységei, vagyis a boltok már korábban is veszteségesek voltak, a cég vezetése és tulajdonosai által tavaly meghozott stratégiai döntés alapján megpróbálták ezt kinőni, azaz forgalombővüléssel eltüntetni a mínuszt. A terv azonban nem sikerült, részben az erős verseny miatt, részben azért, mert a válság következtében egyre kevesebbet vásárolnak a magyarok.
Ezzel párhuzamosan a cég egy másik üzletága is visszaszorult. Az Arzenál nagykereskedőként magyar árukat vitt külföldre, de a hatóság rendkívül szigorú hozzáállása miatt sokszor csak későn jutott hozzá visszaigényelt áfájához, ami rontotta a pénzügyi helyzetét.
Választás előtt
A döntés nyomán megszűnik az országos hálózatot működtető cég, így a dunántúli régión kívüli boltoknak választaniuk kell, ha nem akarnak egyedül maradni. Csatlakozhatnak a pécsi céghez, vagy választhatnak más társaságot, a Reált, a hasonló modellre épülő Coopot vagy CBA-t. Antal ugyanakkor csak néhány üzlet átállására számít abból a Budapesten és környékén lévő 160 üzletből, amelyet kisvállalkozók működtetnek. (A régióban az Arzenálnak saját kézben lévő 40 üzlete van.)
Közös beszerzés A beszerzés koncentrációja a láncokhoz csatlakozó vállalkozások helyzetét javítja, mert az üzletláncok jelentős engedményeket tudnak elérni a beszállítóknál, emellett az akciókat is közösen tartják, vagyis minden boltban azonos termékekre vonatkozhat kedvezmény. A hálózatok központilag bonyolítják le a reklámkampányokat is, ez a marketing hatékonyabb annál, mintha a boltok próbálnák meg magukat egyenként hirdetni. A Reálhoz hasonló üzleti modell alapján működik a CBA- és a Coop-csoport is. |
A Reálnál tárt karokkal várják a boltosokat. "Számunkra nem meglepetés az Arzenál vége, várjuk vissza a boltokat" - kommentálta a tavaly országos hálózat indításában gondolkodó Arzenál végelszámolását Kujbus Tibor, a Reál Hungária vezetője. "A tavaly decemberi elváláskor körülbelül 100 üzlet csatlakozott az Arzenálhoz, elmondása szerint azóta 20-30 visszatért, most újabbak visszajövetelére számít. Rájuk ugyanazok a feltételek vonatkoznak, mint bármelyik partnerre, azaz nem éri őket semmiféle hátrány, mert tavaly az Arzenálhoz csatlakoztak" - tette hozzá a cégvezető. Antal László ezzel kapcsolatban azonban azt mondta, hogy a dunántúli régióban hasonló nagyságrendben kapcsolódtak boltok az Arzenál-Régió hálózatához, így a másik régióban annyit üzletet nyert az Arzenál-Régió, mint amennyi korábbi arzenálos kivált hálózatból év eleje óta.
Nem szóltak bele
A Montan Kft. 2010-ben pénzügyi befektetőként szállt be az Arzenál-hálózatot fenntartó V-Contact Kft.-be, mely 2011-ben lett az Arzenál-hálózat tulajdonosa, a szakmai-kereskedelempolitikai munkába nem volt beleszólása - mondta Antal László. A Montan Kft. ügyvezetője a döntést azzal indokolta, hogy stratégiai kérdésekben nem tudtak megegyezni a szakmai befektető tulajdonostárssal. Antal azt is elmondta, szerinte nem lefutott a mérkőzés, a jövőben versenyképesebb hálózat küzd majd a vevők kegyeiért.
Egy üzlet végnapjai "Jött a főnök, és azt mondta, hogy bezárunk. Többet nem tudunk" - mondta a budapesti Dob és Hársfa utca sarkán lévő Arzenál bolt kasszása az üzlet sorsa felől érdeklődő vásárlónak hétfőn. A zárás jelei már napok óta látszódtak. Először a tejtermékek kezdtek eltűnni; a Jásztej korábban minden reggel friss árut hozott, de 10 napja már nem jelent meg a bolt előtt. Keddre a tejespult szinte teljesen kiürült, és nem volt már semmi a Coca-Cola hűtőjében sem. A környék lakói ott akkor sem maradnak közért nélkül, ha nem nyílik új bolt a kopottas Arzenál helyén. Egy-egy sarokra van egy csillogó, új Spar üzlet, és egy CBA Príma is. |