A világ jegybankjai egyre inkább támaszkodnak az internetes keresőprogramok használatára vonatkozó adatokra.
A Bloomberg összeállítása arra mutat rá, hogy az izraeli központi bank azt vizsgálja, hogy mennyire megbízható és használható információkat lehet kinyerni azokból az adatokból, hogy az egyes kulcsszavakra hányszor keresnek rá akár a Google keresőjén, akár más internetes böngészőn.
Az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed, a spanyol, a brit, a chilei jegybank is tökéletesíti az ezt használó modelljét.
A kulcsszavakra - mint például autóvásárlás, hűtőgép, ingatlan - történő rákeresés, a keresések száma mind információt tud szolgáltatni a jelenbeli és közeljövőbeli gazdasági folyamatokról. A keresőprogramokból kinyerhető információk hasznosságát először 2009-ben említette meg egy cikkében Hal Varian, a Google vezető közgazdásza. Varian úgy érzékeltette ennek a jelentőségét, hogy ha például az amerikai jegybanknak már rendelkezésére álltak volna ilyen adatok a 2008 őszén világméretűvé duzzadt pénzügyi-gazdasági válság előtt, akkor előbb fel lehetett volna ismerni a világválság gócának tekintett lakáspiaci anomáliákat, és a probléma súlyosságát is előbb fel lehetett volna mérni.
Az eddigi modellek csak a múltbeli adatokat tudták némi késéssel előállítani. A Cambridge-i egyetem egyik professzora szerint "olyan ez, mintha visszapillantó tükörbe néznénk."
A bevásárlóturizmust tudjuk becsülni
Idehaza információink szerint a Magyar Nemzeti Bankban is használják a keresőprogramok használatára támaszkodó adatokat. Amikor tavaly a forint nagyot gyengült ősszel az euróval szemben, bőven 300 forint felett járt az árfolyam, akkor ilyenkor elvileg megélénkül a határ menti bevásárlóturizmus, mert aki euróban kapja jövedelmét, forintgyengüléskor több árut kap pénzéért, ha Magyarországon vásárol. Szlovákiában euró a fizetőeszköz, viszont északi szomszédunknál nincs Auchan-áruház. A jegybankosok megfigyelték, hogy erőteljesebb forintgyengülés esetén az Auchan szót jóval többször ütötték be a Google keresőjébe, ebből pedig meg lehetett becsülni, mennyire erősödik fel a bevásárlóturizmus.
Idehaza nemrég egy másik területen is az internetes keresőprogram használatára támaszkodó előrejelzés készült. A Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet a Google Insight Search által szolgáltatott adatokból kiindulva pontosabb képet kapott a munkanélküliek számáról, mint a hagyományos modellek. A módszer alapja az, hogy azok, akik fenyegetve érzik magukat attól, hogy rövidesen elbocsátják őket, vagy azok, akikkel ez már megtörtént, illetve azok az inaktívak, akik be kívánnak lépni a munkaerő-piacra és állást kezdenek keresni, felhasználják az internet nyújtotta lehetőségeket. Az álláskeresés bizonyos lépéseit részben az interneten keresztül teszik meg: a Google keresőjét is felhasználva tájékozódnak munkalehetőségek után.