Elvált egymástól a két index
A Dow Jones Industrial Average csupán 4 százalékra van a történelmi csúcsától, míg a Dow Transportation nagyjából 10 százalékkal marad el a mindenkori legmagasabb értékétől. Az elmúlt egy évre visszatekintő relatív grafikonon is látható, hogy a két benchmark elvált egymástól. A Dow halad felfelé, míg a Transportation index legjobb esetben is csak oldalazgat, előbbi sokkal erősebbnek tűnik. A kérdés, behozza-e a lemaradást a Transportation index, vagy inkább a Dow korrigál majd hozzá.
A Dow Jones index és a Dow Transportation index relatív teljesítménye (napi grafikon)
Nyújtózkodik a csúcs felé a Dow Jones index
A Dow Jones index a 13 280 pont körüli csúcs áttörése után lendületesen indult meg az északi irányba, és a Bollinger-szalagot is elkezdte felfelé tolni. A 138,2 és a 161,8 százalékos Fibonacci legyűrése után még további 180 pontot kell majd emelkednie a benchmarknak ahhoz, hogy történelmi csúcsot érjen el négy évvel a Lehman csőd után.
Az indikátorok alapján még nem tűnik túlságosan túlfeszítettnek a tempó, bár az RSI a túlvett zóna körül mocorog. Az MACD szeptember elején adott vételi jelzést. Mindkét technikai "segédeszköz" a további emelkedést erősítheti. A mozgóátlagok emelkedő iránya szintén optimizmussal töltheti el a befektetőket. Csupán pár pozitív hangulatú napra van szükség egy új történelmi csúcs eléréséhez.
Dow Jones index (napi grafikon)
Még a tavalyi csúcs sem dőlt meg
A Dow Jones indexhez viszonyítva nincs túl jó formában a Dow Transportation index, az árfolyam most készül visszaesni az 50 és a 200 napos mozgóátlag alá, ráadásul az idei évben inkább oldalazott a kurzus.
A grafikonon egy szimmetrikus háromszögszerű formáció is kialakulóban van, amiből bármelyik irányba kiléphet az árfolyam. Ha felfelé indul meg, akkor egy enyhén csökkenő trendvonallal kell felvennie a harcot, majd a tavaly júliusi csúcspontot célozhatja meg.
Ha azonban az erőtlenség lesz úrrá az indexen, akkor a háromszög alsó szárának megroppantása után az idei mélypont lehet elsődleges támasz. Később 4500 pont körül és 4000 pontnál lehet támaszt látni. Az indikátorok nem adnak markáns iránymutatást, ők is az oldalazást erősítik meg.
Dow Transportation index (napi grafikon)
Ki volt Charles Dow? Charles Dowt a technikai elemzők atyjának szokták a befektetési piacon tekinteni, 1900-1902 között publikálta elméletét a Wall Street Journalban, bár akkor még csak egy cikksorozatnak számított a mű. A hívei rendszerezték és nevezték el róla Dow-elméletnek a megfigyeléseit, szabályait. Charles Dow alkotta meg a Dow Jones Industrial Average indexet és a Dow Jones Rail Average-t, mindkét benchmark 12 részvényből állt akkoriban. Az indexek azóta átalakultak, a Dow Jones Industrial Average 30 részvényt, míg a Dow Transportation (korábban Dow Jones Rail Average) 20 papírt tartalmaz. |
Az indexeknek meg kell erősíteniük egymást A Dow-elmélet egyik alappillére az, hogy az indexeknek vissza kell igazolniuk egymást. Tehát ha a Dow Jones Industrial Average új csúcsot ér el, akkor a Dow Transportationnek is követnie kell. Ebben az esetben lehetünk meggyőződve arról, hogy jó irányba halad a gazdaság és a tőzsde. Az elmélet mögött az a viszonylag egyszerű elképzelés áll, hogy ahhoz, hogy a megtermelt ipari javak eljussanak USA-ban az egyik partvidékről a másikra, szükség van a szállítmányozásra. Ha mindkét szektornak jól megy, akkor mindkét indexnek emelkedniük kell. Ha valamelyik a kettő közül képtelen erre, az változást jelezhet, mivel hiába termelik meg a cégek a portékájukat, ha azt nem kell elszállítani és fordítva is igaz, hogy nem éri meg üresen vonatozni az ország egyik részéből a másikba. Az analógia most is fennáll, az indexek komponensei ugyan cserélődtek és változott a szállítmányozási piac is, de a feltételek és a következmények hasonlóak. |