Átvert ügyfeleken segítene Orbán

Vágólapra másolva!
Pénzügyi ombudsmani posztot hoz létre a kormány - jelentette be Orbán Viktor hétfőn. Aki úgy érezte, hogy átverte a bankja, biztosítója, eddig is tudott hova fordulni, de voltak lefedetlen területek is. Az ötlet már Bajnaiék alatt is felmerült.
Vágólapra másolva!

Az év első felében közel 5000 panasz és fogyasztói kérelem érkezett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF), ezeknek körülbelül a 70 százaléka - miként korábban is - a bankokkal volt kapcsolatos. Az ügyfelek a szolgáltatás minőségét, a tájékoztatás hiányát vagy valamilyen elszámolásbeli problémát jeleztek a felügyelet felé, és bár ezek kezelésére ma is több intézmény és testület létezik, bizonyos összetűzések megoldatlanul maradnak.

Ez állhat a kormányfő legújabb terve mögött - Orbán Viktor ugyanis az őszi parlamenti ülésszak első napján bejelentette, hogy javasolja a pénzügyi ombudsman posztjának létrehozását, mert úgy tapasztalja, hogy a pénzügyi intézményekkel még ma is elégedetlenek az emberek.

Mindez azért meglepő, mert az utóbbi években nem az volt az irány, hogy szaporodtak volna az ombudsmanok. Épp ellenkezőleg, az Orbán-kormány a korábbi négy ombudsman helyett csak egy általános ombudsman megtartását tartotta indokoltnak, az új alaptörvény idei hatálybalépésével megszűnt a három szakombudsman posztja, azóta Szabó Máté mint az alapvető jogok biztosa tevékenykedik tovább.

Még nem tudni, mi lesz a feladata

A PSZÁF hatáskörét és fogyasztóvédelmi feladatait egy évvel ezelőtt kiszélesítették, így már fogyasztóvédelmi kérdésekben is eljárhat, vannak választott bíróságok és békéltető testületek, nem egyértelmű tehát, hogy mit is csinálna az ombudsman.

A pénzügyi jogszabályok megalkotásával megbízott Nemzetgazdasági Minisztérium sem tudott egyelőre konkrét választ adni erre a kérdésünkre, mint írták: "a pénzügyi ombudsmani intézmény bevezetésének lehetőségét a kormány meg fogja vizsgálni, figyelembe véve a már működő nemzetközi példákat is".

Nemzetközi példa egyébként bőven van: az angolszász világban szinte mindenütt van pénzügyi ombudsman, de Indiában, Brazíliában, Finnországban, Görögországban vagy Svájcban is. A Világbank egy tavalyi tanulmánya szerint a magas jövedelmű országoknak ez inkább sajátossága, mint a szegényebb országoké.

Van sok lehetőség

Magyarországon ilyen poszt eddig nem volt, de több különböző csatornán keresztül kezdeményezhetik problémáik orvoslását az emberek. Megpróbáltuk összeszedni, hogy néhány konkrét esetben hová fordulhatnak azok, akik sértve érzik magukat. Amikor például egy vállalkozás úgy érzi, hogy üzleti partnere vagy az a cég, amelyiktől vett valamit, átverte, most a megyei kamarák mellett működő békéltető testületekhez, illetve a permegelőző vitarendezéssel hivatásszerűen foglalkozó mediátorokhoz, választott bíróságokhoz fordulhat.

Ezek tehát évek óta létező intézmények, de kimondottan pénzügyi vitákkal nem foglalkoznak. Ez utóbbiak nem bírósági úton történő rendezése sokáig nem is volt megoldott, de a PSZÁF-on belül működő pénzügyi békéltető testület felállásával sokat javult a helyzet. A 2011 nyarától működő testület eddig mintegy 1600 ügyben hozott döntést.

Az ötlet nem új

A pénzügyi ombudsmani poszt megteremtése már 2009-ben, Bajnai Gordon miniszterelnökségének idején is napirendre került. Akkor a PSZÁF szorgalmazta a pénzügyi országgyűlési biztos intézményének a felállítását, és bár az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke is támogatta, a kezdeményezésből végül nem lett semmi. Később, 2011-ben viszont - már az Orbán-kormány - felruházta a felügyeletet a fogyasztóvédelmi szereppel.



Amíg a PSZÁF azzal foglalkozik, hogy a különböző pénzügyi tárgyú törvények - például a hitelintézeti törvény, a biztosítási törvény - megsértésekor fellép a törvénysértő bankkal vagy más pénzügyi vállalkozással szemben, addig a pénzügyi békéltető testület a polgári törvénykönyv (Ptk.) hatálya alá tartozó pénzügyi jellegű átverésekkel foglalkozik.

Amikor például egy bank magasabb törlesztést számol fel az ügyfelének, mint amennyiről eredetileg, a szerződésben szó volt, vagy amikor olyan tételt is kiszámláz egy hitelfelvevőnek a bank, amelyről korábban nem tájékoztatta és nem is szólt a szerződés, vagy az abban foglaltnál többet követel a bank, akkor a pénzügyi békéltető testület tehet igazságot.

Ez azonban még mindig nem fed le minden vitás esetet. A pénzügyi békéltető testület nem járhat el olyan ügyekben, amikor egymással nem szerződéses viszonyban levő felek vitatkoznak. Például amikor egy autósnak kárt okoz egy másik autós, de a hibás sofőr biztosítója összeütközésbe kerül a károsulttal, és nem tudják egymás között a vitát feloldani, akkor most nincs megoldás. A károsult nem tud kihez fordulni panaszával - ez például olyan eset, amelyet az ombudsman kezelhet.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről