Kínos magyarázkodásra kényszerült az Apple (Nasdaq) a napokban, miután végleg bebizonyosodott, a Google (Nasdaq) szolgáltatását kiváltó saját térképalkalmazás a legnagyobb jóindulattal is csak félkész állapotban került a felhasználók kezébe. Pénteken maga Tim Cook, a cég vezérigazgatója kért bocsánatot a fiaskóért egy, a felhasználóknak írt levelében.
"Nagyon sajnáljuk mindazt a frusztrációt, amit a vásárlóinknak okoztunk, mindent megteszünk, hogy a térképet jobbá tegyük." - írta Tim Cook. A levelet a legtöbb elemző üdvözölte, hiszen Cook olyan oldalát mutatta meg a cégnek, ami Steve Jobs alatt nem volt igazán erős, azaz a hibák elismerésének képességét. A részvény ezzel együtt is több mint 2 százalékot esett pénteken.
Utoljára hasonló bocsánatkérésre 2007-ben került sor, Steve Jobs akkor amiatt mentegetőzött, hogy a start után csupán két hónappal 599 dollárról 399 dollárra csökkentették az éppen piacra dobott első iPhone árát. Igaz, Jobs akkor nem tartotta hibás döntésnek a lépést, de az online boltban levásárolható 100 dolláros kupont ajánlott fel a korai vásárlóknak.
A térképes bukta egyértelműen az egyik legnagyobb reputációs kár a cég elmúlt éveiben. Az új termékek bevezetése körül ugyan mindig fel-felröppennek kisebb-nagyobb hibák, fogyasztói panaszok, de ezeket általában sikerült izolált eseteknek beállítani, és megfelelő kommunikációval elsimítani. A kérdés az, hogy a térképes hiba vajon tényleg olyan mértékben befolyásolhatja-e az Apple bevételeit, hogy a befektetőknek aggódnia kelljen.
Apple (Nasdaq)
Elhamarkodottan váltottak
A történet kiindulópontját az Apple okostelefonjain és táblagépein futó iOs operációs rendszer legfrisseb, 6-os számot viselő verziója jelenti, amelyből hosszú évek után a társaság kihagyta a korábbi térkép- és navigációs alkalmazást, és új, saját verziót telepített. A korábbi szolgáltatás hátterét 2008 óta a Google térképe adta, így minden egyes iOs felhasználó készen kapta a Google Maps térképeit, és az azokba beágyazott szolgáltatásokat, így tömegközlekedési információkat és forgalomjelentést.
Az Apple térképszolgáltatásának legnagyobb hibája az elképesztő pontatlanság. A világ minden tájáról tömegével érkeznek a beszámolók sztyeppék közepére helyezett lakóparkokról, nyílt tengerre tett éttermekről, és a térkép sokszor nemcsak az országot, de még a kontinenst sem találja el egy-egy településre keresve. A gondok ráadásul nem távoli, ritkán lakott, egzotikus tájakra korlátozódnak, hanem amerikai nagyvárosoknál is ugyanúgy fennállnak.
Az Apple Maps ezzel együtt igyekszik új szolgáltatásokkal kárpótolni a felhasználókat a régi, jól megszokott térképek elvesztéséért. Ezek közül főleg a "turn-by-turn", azaz az autóvezetőt kanyarról kanyarra segítő navigáció lehet érdekes a legtöbbeknek, mivel ezt a képességet a Google ingyenes térképalkalmazása nem nyújtotta. A navigáció ugyanakkor csak annyira tud pontos lenni, mint a mögötte lévő térkép, így egyelőre ez a funkció sem nyűgözte le a felhasználókat.
Lesz ez még jobb is
Nem kizárólag negatív értékeléseket kap ugyanakkor az új Apple térkép. Az iOs 6-ot telepítő felhasználók, illetve az eleve ezzel a verzióval érkező iPhone 5 vásárlók jelentős része a korábbinál gördülékenyebb felhasználói élményt nyújtó felületet, ami a térképadatbázis fejlődésével a navigációt is megkönnyíti.
Az Apple védelmezői emellett kiemelik, hogy a Google térképszolgáltatása sem tökéletes, rendszeresen fordul elő, hogy nyílt óceánon átvezető sétaútvonalakat javasol, és a sokak által használt forgalominformáció sem annyira megbízható, mint ahogy a Google azt szeretné beállítani. A Google Maps első éveiben ráadásul a hibák ugyanannyira súlyosak voltak, mint az Apple szemmel láthatóan még erősen fejlesztés alatt lévő szolgáltatásában.
TomTom (Euronext Amsterdam)
Zsizsegnek az alkalmazásfejlesztők
Az Apple Maps hátterét a TomTom (Euronext Amsterdam) navigációs cég adja, így az első értékelésekbe sokan a holland céget is okolták a hibákért. Az Apple Maps nyilvánossá válása után a TomTom gyorsan le is szögezte, az adatok felhasználására és megjelenítésére nincs ráhatása, a hibák egyértelműen az Apple-nél keletkeznek. A TomTom azt is hozzátette, hogy a saját, fizetős alkalmazása kiváló felhasználói értékeléseket kap.
A külső térkép- és navigációs alkalmazások fejlesztői általában véve profitálhatnak az Apple fiaskójából, miután a társaság a vezérigazgatói bocsánatkérésével párhuzamosan látványosan előtérbe helyezte az alkalmazásboltjában a saját térképszoftverének kiváltására szolgáló egyéb alkalmazásokat. A TomTom számára tehát amilyen nagy dolognak tűnhetett, hogy az Apple partnerévé vált, olyan tehertétel lehet a versenytársakkal szemben, ha a fogyasztók az Apple gyenge megoldásával azonosítják a nevét.
A Google a térképkirály szerepében tetszeleg
Nem meglepő módon a Google kommunikációja minden lehetséges eszközt megragad, hogy előtérbe helyezze a Google Mapset. A cég korábbi vezérigazgatója, Eric Schmidt egy interjúban kijelentette, az Apple-nek egyszerűen maradnia kellett volna a Google Mapsnél. A hírek szerint a Google-nél mintegy hétezer fő dolgozik valamilyen módon a térképek fejlesztésén, az Apple egyelőre nem tud ekkora erőt felmutatni, bár valószínűleg mindent megtesz.
A Google emellett közölte, hogy nem készül új iOs-alkalmazással az Apple felhasználói számára. Sokan arra számítottak korábban, hogy a Google hamarosan elérhetővé teszi a saját maga fejlesztett alkalmazását. Ugyanez történt egyébként a szintén mellőzött Youtube alkalmazással, az új iOs verzióra a Google saját, a korábbinál lényegesen fejlettebb változattal rukkolt elő. A Google ezzel igyekszik egyfelől sokkal vonzóbbnak beállítani a saját térképét használó androidos készülékeket, másfelől pedig az Apple felhasználóit a saját webes felületeire irányítani.
Megmozdult a Nokia is
A Nokia (OMX Helsinki, NSE, Xetra) az elmúlt években jelentős erőforrásokat áldozott a navigációs fejlesztésekre, 2007-ben több mint 8 milliárd dollárt költött az amerikai Navteq felvásárlására. A nagy áttörés egyelőre elmaradt, de a cég így is vitathatatlanul jelentős tudást halmozott fel navigáció és lokáció terén. A Microsofttal 2011 elején kötött stratégiai szövetség egyik központi eleme volt a térképes tudás megosztása.
A Microsoft Bing térképei mögött ma már a Nokia adatai és megoldásai állnak, a cég elmondása szerint pedig az év vége felé piacra kerülő új Lumia készülékeknél a felhasználói élmény központi eleme lesz a navigáció. A cég az új készülékek felhasználói számára ingyenes "turn-by-turn" navigációt kínál, miközben igyekszik a saját weboldalán elérhető térképét is népszerűsíteni.
Ennyire fontos a térkép?
Hiába a nagy felzúdulás, összességében kétséges, hogy az iOs beépített térképes szolgáltatása valóban olyan központi szereppel bírna, ami rövid távon túl nagy számban tartaná vissza a felhasználókat az iOs készülékektől, annál is inkább, mert számos ingyenes és fizetős alternatíva kínálkozik a beépített térképalkalmazás helyettesítésére. Hosszabb távon az Apple valószínűleg úrrá tud lenni a hibákon, így a térképszolgáltatás is beépülhet az iOs felhasználói élményébe, támogatva az értékesítéseket.
Márpedig az Apple számára ez az igazi kulcskérdés, hiszen nyereségének túlnyomó részét hardverértékesítésből szerzi, árbevételének mintegy 70 százalékát pedig az iOs készülékek (iPhone, iPad és iPod Touch) adják.
Rekordokat dönt az iPhone 5
Dacára a térképes bakiknak az iPhone 5 startja remekül sikerült, az előrendelés során jóformán percek alatt fogyott el a készlet, és a mobilszolgáltatók is kiemelkedő érdeklődésről számoltak be. Némileg beárnyékolta az örömet, hogy az első hétvége értékesítése a várttól valamelyest elmaradt, a legoptimistább elemzői becslések 8-10 millió darabról szóltak, ehelyett "csupán" ötmillió iPhone 5 talált gazdára.
A jó startnak azért nagy a jelentősége, mert az elmúlt két negyedévben is látványosan csökkent az eladott iPhone-ok darabszáma, a minden idők leggyorsabb piaci rajtjával viszont az első iPhone 5 értékesítések már a szeptember végén zárult negyedévben jelentkeztek. Az Apple október 23-án teszi közzé az erről a negyedévről szóló gyorsjelentését.
Az optimista elemzői várakozásoktól elmaradó első napok ugyanakkor kapacitáskorlátokra utalnak (a beszállítók nem biztos, hogy kellő ütemben képesek legyártani a szükséges alkatrészeket), és az is előfordulhat, hogy az Apple rosszul mérte fel az egyes értékesítési csatornák igényeit, így az online rendelésekre a szükségesnél kisebb, egyéb értékesítési pontokra, üzletekre pedig a szükségesnél nagyobb kezdeti készleteket allokált.