Soha nem látott botrányt okozott a Google
Idő előtt, az amerikai kereskedési idő derekán nyilvánosságra került a Google (Nasdaq) gyorsjelentése. A súlyos hiba hatását erősíti, hogy a cég számai - legalábbis amik felszínre kerültek - durván elmaradtak az elemzői várakozásoktól. A részvény 10 százalékot esett, majd felfüggesztették a kereskedést. Az első találgatások szerint nem is a helyes számok jelentek meg, láthatóan nem a végleges verzió került ki ugyanis a SEC honlapjára, hiszen tartalmazott egy "Larry idézete" sort, ami arra utal, hogy erre helyre szerették volna beszerkeszteni Larry Page, vezérigazgaó kommentárját a gyorsjelentéshez.
Google (Nasdaq - 5 perc)
A Google némi tétovázás után közölte, hogy előbb ellenőrzik a közzétett számokat, majd publikálják a hivatalos jelentést, az elemzői konferenciahívást pedig az eredeti terveknek megfelelően, zárás után tartják meg. A CNBC-n megszólaló szakértők értetlenségüket fejezték ki, miért vár a hibásan közzétett jelentés után több mint négy órát a menedzsment, ahelyett, hogy gyorsan kiállna, és elismerné, hogy a valós számok láttak napvilágot. A kereskedés végül 40 perccel zárás előtt indult újra, minimális felpattanással, de a részvény így is 8 százalékos eséssel fejezte be a napot. Larry Page az elemzői konferenciabeszélgetést úgy kezdte, hogy bocsánatot kért a napközbeni "kavarásért".
Emberi mulasztás volt az ok
A hibát egyébként feltehetően nem maga a Google, hanem az amerikai pénzügyi felügyelet (SEC) és a Google között közvetítő társaság, az RR Donnelley (Nasdaq) követte el. Az RR Donelly közel 4 százalékot zuhant a hírre a Nasdaqon, majd miután villámgyorsan bűnbánó közleményt adott ki, visszakapaszkodott a hiba előtti szintek közelébe. A gyorsjelentések kapcsán időnként előfordul, hogy pár perccel a zárás előtt kerülnek napvilágra, de arra a piaci szereplők döbbenete alapján nagyon hosszú ideje nem lehetett példa, hogy a kereskedés kellős közepén jelenjenek meg a számok, ráadásul a hivatalos hatósági oldalon.
Az SEC korábbi elnöke, Harvey Pitt a CNBC-nek úgy nyilatkozott, hogy azzal nem sértett jogszabályt a cég, hogy napközben tette közzé a gyorsjelentését, de kétségtelenül problémákat okozott a befektetőknek. Emiatt a fontos, piacbefolyásoló információk "rendezetlen és feltehetően káros módon" történő közzététele miatt az SEC vizsgálatot indíthat a Google és az RR Donnelley ellen is. Emellett valószínűleg perek is indulhatnak a két cég ellen. A helyzet pikantériája, hogy a 10 százalékos eséssel a Google piaci kapitalizációja több mint 20 milliárd dollárral csökkent, miközben az RR Donnelley kapitalizációja csupán 2 milliárd dollár.
Tényleg rosszak a számok
A hibásan publikált gyorsjelentést természetesen eltávolították, de néhány fontos számot gyorsan felkapott a befektetői közösség. A menedzsment által később közzétett valós jelentés megerősítette, hogy a helyes számokat láttuk már elsőre is.
A gyorsjelentés fő üzenetei közül elsősorban az egy részvényre jutó profit döbbentette meg a befektetőket, az egyszeri tételek hatását kiszűrve részvényenként 9,03 dolláros nyereséget könyvelhetett el a cég, szemben az elemzők által várt 10,65 százalékkal. A nettó profit mintegy 20 százalékkal volt így alacsonyabb a negyedévben, mint egy évvel korábban, miközben a konszenzus alapján nagyjából 10 százalékos éves növekedésre számítottak a befektetők. A profit csökkenésére a cég tőzsdei pályafutásában nem volt példa.
Az elmúlt két negyedévben a Google gyorsjelentése már tartalmazza a 12,5 milliárd dollárért megvásárolt Motorola Mobility számait is, az elmúlt negyedév volt az első teljes periódus a Motorolával. A telefongyártó 2,6 milliárd dollárral hizlalta a csoport bevételét, viszont üzemi szinten már 151 millió dolláros nettó veszteséget könyvelhetett (non-GAAP alapon, azaz a széles körben elfogadott könyvelési szabályoktól eltérő kimutatások alapján). Az okostelefongyártó szeptember első felében dobta piacra első készülékeit, mióta a Google tavaly augusztusban vaskos ajánlatot tett a részvényekre.
Csökkennek a hirdetési árak
A Google fő profitforrásának számító hirdetési üzlet növekedése látványosan lassult az elmúlt negyedévben, a hirdetéshez köthető bevételek mintegy 13,5 százalékkal bővültek az egy évvel korábbihoz képest. Eközben a forgalomszerzési költségek, azaz azoknak a partnereknek fizetett díjak, akik valamilyen módon látogatókat terelnek a hirdetésekre, 25 százalékkal nőtt az egy évvel ezelőtti szinthez képes.
Szintén kellemetlen meglepetés, hogy a hirdetők által a kattintásokért fizetett átlagos összeg - azaz lényegében az Google termékének "egységára" - éves összevetésben 15 százalékkal csökkent, és a megelőző negyedévhez képest is 3 százalékkal alacsonyabb volt a harmadik negyedévben. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos kattintás relatíve értéktelenebb a hirdetők számára, mint egy évvel ezelőtt.
A kattintások volumenének növekedése csak részben tudta ellensúlyozni az árak csökkenését, bár a Google 33 százalékkal több "fizetett kattintást" regisztrált a negyedév során, a teljes árbevétel valamivel a várt alatt alakult a negyedév során.
Nem tud mit kezdeni a mobillal a Google sem
A csökkenő árak hátterében a mobilhasználat drasztikus emelkedése áll, ezen a felületen viszont egyelőre iparági szinten jóformán senki nem találta még meg azokat a hirdetési megoldásokat, amelyek hasonlóan jól működnének, mint a hagyományos webes hirdetések, és így a hirdetők is hajlandók lennének értük ugyanannyit fizetni. A Google problémájához hasonlóak a Facebook gondjai is.
A Google nem tesz közzé részletes adatot, ami alapján következtetni lehetne a mobilhirdetések hatékonyságára. A gyorsjelentést követő konferenciabeszélgetésen a menedzsment annyit mondott, hogy a negyedév alatt évesített szinten 8,5 milliárd dollár volt a mobilbevétel (azaz ha egy évig ugyanígy teljesít az üzletág, ekkora lenne az árbevétel).
Az előző negyedévben ugyanez a szám 2,5 milliárd dollár volt, de a legutóbbi negyedévben a Google ugyanide csomagolt más mobilhoz köthető bevételeket (alkalmások, médiatartalmak értékesítéséből származó bevételeket), így a számok nem összehasonlíthatók. Mindez arra utal, hogy a Google nem elégedett a mobilos hirdetések teljesítményével, ezért nem szeretné "kitenni az ablakba" az eredményeket.
Emelkednek a költségek
Nemcsak a forgalomszerzés költsége emelkedett a negyedév során, részben a Motorola akvizíciója, részben a Google házon belüli fejlesztési törekvései miatt a K+F költségek aránya is láthatóan emelkedik az elmúlt negyedévekben, párhuzamosan az értékesítésre és marketingre fordított erőforrásokkal.
Mindennek megfelelően a profitabilitás is láthatóan gyengül, bár érdemes hozzátenni, hogy a Motorola akvizíciója is rontott a cég teljesítményén, a cég integrálása és átszervezése jelentős forrásokat emésztett fel a negyedévben. Mind az üzemi, mind a nettó eredményhányad láthatóan csökkent az egy évvel ezelőtti, de az egy negyedévvel ezelőtti szintekhez képest is, így a visszaesést nem lehet teljes egészében a Motorolára fogni.
Google (Nasdaq)