Javuló 2012-es kilátások
Az IATA legfrissebb előrejelzése szerint idén 4,1 milliárd dolláros profitot generálhatnak a légi szállítással és közlekedéssel foglalkozó társaságok a júniusban közzétett 3 milliárd dolláros várakozással szemben. A profitprognózis megemelése nagyon jó hír a szektor számára, de érdemes hozzátenni, hogy az idei eredmény még így is jócskán alulmúlja a tavalyi 8,4 milliárd dolláros nyereséget.
A gyenge környezet ellenére jól teljesíthet az utasforgalom szegmens, várhatóan 5,3 százalékkal bővülhet a forgalom, ami 0,5 százalékponttal haladja meg a júniusi előrejelzést. Az első nyolc hónap adatai alapján a gépek átlagos kapacitáskihasználása 79,3 százalékra emelkedett a 2011-es 78,3 százalékhoz képest. Az áruszállítás szegmenssel szemben júniusban még 0,3 százalékos bővülést fogalmazott meg az IATA, a legfrissebb prognózis szerint azonban 0,4 százalékos zsugorodás várható.
A régiókat tekintve idén Európa teljesíthet a legrosszabbul 1,2 milliárd dolláros veszteséggel. Elsősorban a prémium utazási szegmens szenved, ahol a transzatlanti utazások 2,4, míg az Európán belüli utazások 3,5 százalékos csökkenést mutattak júliusban az előző évhez képest. Ezenkívül magas adók sújtják a régiót, kevésbé hatékony a légiforgalmi infrastruktúra és a szabályozási környezet is bonyolult.
Eközben az Észak-Amerika 1,9 milliárd dolláros profittal járulhat hozzá a nyereséggel, ami 0,5 milliárd dollárral magasabb, mint a júniusi előrejelzés, illetve a tavalyi 1,3 milliárd dolláros profitot is felülmúlja. Ez a legnagyobb javulás a régiók között, ami elsősorban a szigorú kapacitás menedzsmentnek tudható be.
Az ázsiai-óceániai térség 2,3 milliárd dolláros profittal zárhatja az évet, ami 0,3 milliárd dollárral magasabb a legutóbbi várakozásnál. A világ árufuvarozásának 40 százalékát adó régió küzd leginkább a gyenge kereslettel, az első nyolc hónap adatai alapján 6,6 százalékot esett vissza a szállítmányozás iránti kereslet. A kereslet gyengeségeit jól jelzik egyébként a tengeri szállítmányozók rendkívül gyenge kilátásai is.
Jövőre még jobb lesz a helyzet
Az először publikált 2013-as előrejelzés szerint 7,5 milliárd dollárra emelkedhet jövőre a profit, a 4,5 százalékkal bővülő utasforgalomnak és a 2,4 százalékkal növekvő áruforgalomnak köszönhetően, miután a globális növekedés is 2,5 százalékra gyorsulhat az idei 2,1 százalékról. A historikus adatok tanulsága szerint a légiipar veszteségessé válik, ha a GDP-növekedés 2 százalék alá csökken, így a bővülés mindenképp üdvözölendő az iparág számára. Továbbra is leheletnyi profit marginnal számol az IATA, az idei 0,6 százalékot követően jövőre 1,1 százalékra javulhat az iparág jövedelmezősége.
24 milliárd dollárral 660 milliárd dollárra (+3,8%) emelkedhet az iparág árbevétele jövőre, ami alacsonyabb növekedési ütemmel kecsegtet, mint az idei 39 milliárd dolláros bővülés (+6,5%). A profitabilitást azonban a stabil költségek támogathatják, különösen az üzemanyagköltségek.
Az összköltségek mintegy egyharmadát adó üzemanyagköltségek stagnálhatnak az idei 208 milliárd dollár után, amit a csökkenő olajárfolyam támogathat. A szövetség prognózisa szerint a 2012-es hordónkénti 110 dollárról 105 dollárra olvadhat a Brent típusú nyersolaj árfolyama. A fennmaradó költségek pedig 3,8 százalékkal emelkedhetnek jövőre.
A regionális különbségek 2013-ban is fennmaradnak, Észak-Amerika tovább javíthatja profitabilitását szigorú kapacitás menedzsmentjének köszönhetően. Ázsia-Óceánia profitabilitását pedig a felpörgő áruszállítmányozás javíthat. Európa várhatóan tovább gyengélkedhet 2013-ban is, az egyedüli veszteséges régió lehet, ennek ellenére a lassabb kapacitásbővülés mérsékelheti a mínuszt.
Itt lehet a ciklus fordulópontja
Az IATA legfrissebb adatai és becslései arra utalnak, hogy a globális lassulás miatti visszaesés véget érhet 2012-ben a légi szállításban. Az elmúlt hetekben főként a teherszállítási szegmensből kerültek felszínre kellemetlen hírek, az iparág egyik meghatározó szereplője, a Fedex gyorsjelentéséhez kapcsolt kommentárjában például az elemzők által jósolt 1,67 dollár helyett csupán 1,3-1,45 dolláros EPS-t vár az aktuális negyedévre.
A szektor több szereplője is jelentős költségcsökkentéseket jelentett be, a Fedex átszervezi teljes amerikai belföldi üzletágát, és előbbre hozta repülőgépeinek selejtezését is. A UPS 10 százalékkal csökkentette ázsiai repülőgép-flottáját a gyenge kereslet és a jelentős költségnyomás miatt.
A meghatározó légiszállítmányozók számára némi fellélegzést hozhat az IATA mostani optimista becslése, ráadásul közeleg a karácsonyi negyedév, ami főként az elektronikus kereskedelem és a jelentős szórakoztató elektronikai termékdömping miatt újabb lökést adhat a szállítmányozásnak.
A légi személyszállítás szereplői valamivel jobban állják a válság hullámait az elmúlt hónapokban, bár a szektor legjelentősebb képviselőit tömörítő Guggenheim Airline ETF (FAA) alapján a szegmens teljesítménye elmaradt a széles részvénypiacoktól. A légitársaságoknál a szállítmányozókhoz hasonló költségcsökkentések és flotta-felújítások kezdődtek 2012 első felében, aminek gyümölcsét az IATA becslései szerint 2013-ban akár már le is arathatják a befektetők.
Mindezzel együtt a légiközlekedés kilátásai távolról sem hibátlanok, amit jól jelez, hogy az elmúlt hetekben, hónapokban a Dow Transportation index látványosan lemaradóvá vált a Dow Jones indexhez képest, ami Charles Dow elmélete szerint a részvénypiacok alapvető gyengeségét jelzi (a két index mozgása egymást kell, hogy erősítse a stabil trendhez). Az elméletről bővebben korábbi cikkünkben bővebben is olvashat.