Egészen elképesztő statisztikát rántott össze a német Statista elemzőcég a világ hirdetési iparáról: a Google (Nasdaq) 2012 első felében nagyobb bevételt hozott össze az online hirdetésekből, mint a teljes amerikai nyomtatott sajtó a hagyományos hirdetéseiből. A szám még annak tükrében is lehengerlő, hogy statisztikailag nem fair az összevetés, hiszen a Google bevételei globálisak, míg a nyomtatott sajtóból csak az amerikai iparágat veszi alapul.
A Google egyébként 10,5 milliárd dolláros árbevételt hozott össze 2012 első felében az Egyesült Államokban, és bár ez nem kizárólag hirdetési árbevételt jelent, a trendek alapján hamarosan már az amerikai hirdetési bevételekre is igaz lesz a fenti megállapítás. A Google egyszerűen kinövi a teljes nyomtatott sajtót.
Ha nem is tudományos az összevetés, kiválóan érzékelteti a nyomtatott sajtó évtizedeken keresztül működő üzleti modelljének visszafordíthatatlan hanyatlását. Még szembetűnőbb ez a folyamat a Business Insider ábráján, ami több mint 60 éves időtávon, reálértéken, azaz inflációval korrigálva mutatja be az amerikai nyomtatott sajtó hirdetési bevételeinek alakulását. Egy teljes, kifejlett összeomlás képe rajzolódik ki, és dacára a csalfa reményeknek, ezt az összeomlást még a nyomtatott lapok online oldalain elhelyezett hirdetések sem állítják meg, épp csak enyhítik.
Az összeomlás kezdete nem véletlenül esik egybe a 2008-2009-ben eszkalálódó válsággal. A hirtelen, drasztikus gazdasági visszaesésben a hagyományos hirdetések estek először áldozatul a keményen megkurtított marketingbüdzséknek, de jól látszik az ábrán, hogy a gazdaság lassú talpra állásával sem tér vissza a kereslet a print hirdetési piacra.
Az online hirdetések egyszerűen elnyomják a hagyományos, nyomtatott sajtóban megjelenő hirdetéseket, az online marketing piacon ténykedő eMarketer piackutató becslései alapján már idén meghaladja az online hirdetési piac mérete a nyomtatott hirdetéseket, 2016-ra pedig közel duplájára nő, miközben a nyomtatott sajtó ezen bevételei lényegében stagnálni fognak (azaz ha inflációval korrigáljuk, folytatódik az előző ábrán látott összeomlás).
Nem feltétlenül van szó persze az iparág teljes és azonnali eltűnéséről, hiszen a fenti ábrák csak a hirdetési bevételekről szólnak, a nyomtatott média pedig egyre nagyobb arányban igyekszik más forrásokból is bevételhez jutni (a hirdetések persze így is a legfontosabb pillért jelentik). Ráadásul a nyomtatott hirdetési piac is még 20-30 milliárd dolláros biznisz, amiből néhány vállalat még eléldegélhet egy darabig. De hogy növekedni nem fog ez a piac, az is biztosnak tűnik.
Hosszasan lehetne sorolni még a példákat, de álljon itt végezetül csak egy: az egyik legismertebb amerikai hírmagazin, a Newsweek 79 év működés után 2012 végén jelenik meg utoljára nyomtatásban. A magazin két éve olvadt be a Nasdaqon forgó InterActiveCorp (IAC) égisze alatt működő online médiacégbe, a The Daily Beastbe, és 2013 januárjától már kizárólag digitális formában érhető majd el.
Ez lehet persze véletlen egybeesés, de a fenti ábrákat elnézve valószínűleg nem az. A tőzsdén pedig így csapódnak le a hirdetési piacon végbemenő fundamentális változások:
A Google (Nasdaq) és a New York Times (NYSE) relatív árfolyama 2005. január 1-től