Ma reggel tette közzé harmadik negyedéves jelentését a CIG Pannónia. A KBC Securities elemzőjének előrejelzésével nagyjából megegyező díjbevétel mellett a vártnál alacsonyabb veszteségről számolt be a társaság életbiztosítási üzletága. A képet némileg rondítja, hogy már az előrejelzésekben is visszafogott számokat várt az elemző, és ennek megfelelően a biztosító új értékesítései kifejezetten gyengén alakultak. Az eredményjavulás pedig elsősorban a szigorú költségkontrollnak köszönhető. A nem-élet üzletág viszont tovább növekvő értékesítésekről adott számot.
A jó, a rossz és a csúf
Az életbiztosítási üzletág díjbevétele három összetevő, az új értékesítések, az eseti befizetések és a megújított szerződések eredőjeként adódik.
A negyedév során az új értékesítések nagyon csúnya képet festenek, még az idei év első két negyedévére jellemző visszaesést is tovább fokozta a cég és mindössze 604 millió forint származott az újonnan eladott szerződésekből (a csökkenő tendencia a lenti diagramon szemléletesen látszik). Bár a piaci statisztikák még nem ismertek, a CIG értékesítési adatai egyértelműen arra utalnak, hogy egyre kevésbé lehet Magyarországon unit-linked életbiztosításokat eladni. Ez nem is csoda, mivel a konstrukciót elsősorban befektetési célzattal árusítják, azonban az életbiztosítási jellemzők miatt sokkal nagyobb kötöttséget jelent az egyéb befektetési alternatívákhoz képest (például a befektetési alapokhoz, illetve állampapírokhoz képest), és költség oldalon se versenyképes azokkal.
Az eseti díjak továbbra is gyengén alakulnak, ami összhangban van a gyenge gazdasági helyzettel és azzal a ténnyel, hogy most kevésbé van az embereknek olyan szabadon felhasználható jövedelmük, amit éppen rövid távra szeretnének lekötni. Itt szintén felmerül az a kérdés, hogy mennyire versenyképes a biztosító által ajánlott eseti befizetési lehetőség egy rövid távú bankbetéthez, vagy esetleg kincstárjegyhez képest.
A megújítási arány javulása az egyetlen pozitívum, ami ebben a negyedévben elegendő volt ahhoz, hogy hozza a várt díjbevételt a biztosító. Az év első két negyedévében 76 százalék körül tanyázó megújítási hányadhoz képest a júliustól szeptemberig tartó negyedév során 79 százalékra emelkedett a ráta. Ez azt jelenti, hogy a tavalyi harmadik negyedévben megkötött, illetve az akkor megújított szerződések 79 százalékát fizették tovább az idei harmadik negyedévben az ügyfelek. A CIG Pannónia biztosítási portfóliójának öregedésével párhuzamosan a megújítás csökkenésére lehet számítani, így a biztosítónak az új értékesítések terén kell erősítenie, amit a társaság a termék innovációkkal és a nem-életbiztosítási üzletág felfuttatásával próbál elérni.
A költségek mentették meg a biztosítót
A gyenge negyedéves értékesítés ellenére a költségcsökkenések miatt a cég adózott eredménye kedvezőbb lett mint az elemzői várakozás. Az új értékesítések alacsony szintje miatt csökkentek a jutalékköltségek, illetve a kevesebb visszavásárlás miatt csökkent a kárkifizetés is (a CIG Pannónia Életbiztosítónál a kárkifizetések nagy része egyelőre nem a haláleseményekhez, hanem a szerződés visszavásárlásokhoz köthető).
Az általános költségek tovább csökkentek és a költségráta 10 százalék alá csökkent, ami már egyre közelebb van az iparági 8-10 százalékos átlagos értékhez. A KBC Securities elemzőjének kommentje szerint ez a csökkenés meglepőnek mondható annak fényében, hogy a negyedév során lezajlott tőkebevonáshoz vélhetően kapcsolódtak egyszeri költségek.
Örül a CIG a tőzsde emelkedésének
A CIG Pannónia a unit-linked tartalékokon elért eredményt mutatja ki befektetési eredményként. Ez a sor nagymértékben befolyásolja a cég adózott eredményének alakulását, azonban legtöbbször nem-realizált eredményről van szó, ami az adott negyedév tőzsdei és devizapiaci mozgásaitól függ. Mivel a CIG Pannóniának vannak devizás unit-linked életbiztosításai, ezért a hozamra a devizapiaci mozgások jelentős hatást gyakorolnak, így elképzelhető az is, hogy a tőzsdei emelkedés ellenére a befektetések hozama negatív lesz a kedvezőtlen devizahatás folyományaként (mint például az idei második negyedévben).
Az harmadik negyedévben a biztosító 637 millió forint nyereséget könyvelt el a befektetéseken, ami jelentősen hozzájárult a vártnál alacsonyabb negyedéves veszteséghez.
Fontos a csökkenő veszteség
A 372 millió forintos veszteség mind éves, mind negyedéves alapon számottevő javulást jelent. A számviteli eredményt a pénzügyi tevékenységet végző cégeknél kiemelt figyelemmel kell követni, mivel a cég saját tőkéje a veszteség illetve nyereség függvényében csökkenhet vagy növekedhet. Mivel ezekre a cégekre szigorú tőkemegfelelési szabályok vonatkoznak, ezért a befektetők kiemelt figyelemmel követik az eredmény változását.
Felfutóban a nem-élet üzletág
A CIG Pannónia nem-életbiztosítási leánycége a CIG EMABIT növekvő díjbevételről számolt be. Ez azért is kiemelten fontos, mert a nem-életbiztosítási termékek növekvő értékesítésével a CIG termékportfóliója egyre kevésbé fog függni a hanyatlóban lévő unit-linked termékektől.
A 860,9 millió forintos negyedéves díjbevétel a CIG EMABIT legjobb negyedéves értékesítési adata a cég indulása óta. Elsősorban az általános és a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások, valamint a casco értékesítések növekedtek a negyedév során.
Az év első kilenc hónapja során már 2,2 milliárd forintos díjbevételt és emellett 634 millió forintos veszteséget ért el a nem-élet üzletágában a CIG Pannónia.
Csökken a unit-linked függőség
A CIG Pannónia az utóbbi időkben több új termékkel lépett a piacra és januártól beindította a nem-élet üzletágát. Az új termékek előretörésével a társaság egyre kevésbé fog a visszaesőben lévő befektetésekhezhez kötött életbiztosítási termékek értékesítésétől függeni. Bár sem az egészségbiztosítási, sem az egyéb nem-életbiztosítási díjbevétel még nem jelentős tényező, az irány egyértelműen a termékportfólió diverzifikálása felé mutat. Rövid távon nem várható, hogy jelentősen javuljon a helyzet, de a 2014-re kitűzött profitabilitás eléréséhez mindenképpen ez az irány tűnik járhatónak.
CIG Pannónia