A világ élvonalában
A világ harmadik legnagyobb sörgyártója a holland Heineken, amely 2011-ben 164,6 millió hektoliteres sörtermelésével a globális piac 8,5 százalékát adta. Nála több sört csak a belga-amerikai-brazil AB InBev (18,6%) és a brit SABMiller (9,3%) gyártott.
A Heineken számít a világ vezető prémium sörmárkájának 20,5 százalékos piaci részesedésével, ami közel kétszer akkor szeletet hasított ki a globális prémium sörpiacból, mint a második számú Budeweiser.
Éves szinten átlagosan 4 százalékkal növelte sörértékesítéseit a Heineken a 2006-11-es időszakban, amivel a globális sörpiac 2,5 százalékos és a prémium szegmens 3,2 százalékos növekedési ütemét is felülmúlta. A fejlődő piacokon elért bővülés még markánsabb, mint globális növekedés, akár a prémium szegmenst vizsgáljuk, akár nem.
Továbbra is a fejlődő régiók sörpiacai dominálhatnak az értékesítés növekedése terén. A 2010-2020-as időszakban az Afrika és Közel-Kelet (+4,2%) bővülhet a legnagyobb mértékben, nem sokkal megelőzve Ázsia/Óceániát (+3,8%). Eközben Amerika és Európa növekedése már jóval szerényebb lehet. A prémium szegmenst tekintve Ázsia/Óceániától várják a legnagyobb növekedést, amely éves szinten átlagosan 7,9 százalék lehet.
Jó marketingfogásnak bizonyulhat a legutóbbi James Bond-film, a Skyfall, melyben "hősünk" egy Heinekent is megízlel néhány képkocka erejéig. A film gyártóinak egyébként 40 millió dolláros bevétele keletkezett a megjelenő termékekből.
Széles tartományban szóródnak az elemzői várakozások
Igen széles tartományban, 42-59 euró ingadoznak az elmúlt egy hónapban közzétett elemzői célár várakozások a Bloomberg adatai szerint. Ezek alapján az átlagos célárfolyam 49,79 euró, ami már nem tartalmaz jelentős növekedési potenciált. A Heinekent követő 33 elemző közül 12 vételre, 18 tartásra, míg eladásra javasolja a papírt.
Az elmúlt egy évben a S&P capital IQ, a Berenberg és a KBC Securities adta a legközelebbi becsléseket a Heineken teljesítményére, ők sorban 54, 48,5, illetve 57 célárfolyamot/fair értékbecslést fogalmaztak meg legutóbb. Várakozásaik emelkedésében jelentős szerepet játszik az Asia Pacific Breweries sörgyártó bekebelezése.
Délkelet-Ázsia felé kacsintgat a Heineken
Mérföldkőnek számít a Heineken történelmében a Fraser & Neave szeptember 28-i rendkívüli közgyűlése, melyen a részvényesek nagy többséggel (98,73%) fogadták el a holland sörgyártó megemelt felvásárlási ajánlatát az Asia Pacific Breweries (APB) sörgyártóra. A Heineken még júliusban tette meg első ajánlatát, végül mintegy 3,5 milliárd eurós áron veheti meg az F&N 39,7 százalékos csomagját.
A tranzakcióval kapcsolatban a szingapúri és az új-zélandi versenyhatóság is vizsgálódik, döntésüket várhatóan november végéig hozzák meg. Igenlő válasz esetén teljes mértékben konszolidálhatja a Heineken az APB-t. A holland sörgyártó már most is többségi, 55,6 százalékos közvetlen és közvetett részesedéssel rendelkezik az APB-ben, ami a versenyhatósági jóváhagyással 95,3 százalékra növekedhet.
Pozitív hatósági döntés esetén a fennmaradó részvényekre is kötelező nyilvános vételi ajánlatot tesz a Heineken. A folyamat mintegy hat hetet vehet igénybe, amit az APB kivezetése követhet a szingapúri tőzsdéről. Az új ajánlatra az F&N-nek nyújtott kondíciók fognak érvényesülni, ami 0,4 milliárd eurójába kerülhet a társaságnak.
A finanszírozás már biztosítva
Jelentős készpénzállománnyal rendelkezik a Heineken a tranzakció végrehajtásához, melyből mintegy 1 milliárd eurót venne igénybe. Ezenkívül további 2 milliárd eurónyi felhasználatlan rulírozó hitelkerettel is rendelkezik.
Sikeresen bocsátott ki 3,25 milliárd dollár értéken vállalti kötvényeket a Heineken október elején, ami az eredeti tervben szereplő - és előbbivel megegyező értékű - 2,5 milliárd eurós banki hitelt hivatott kiváltani. A kibocsátott négy lejárat átlagos 2,1 százalékos kamatköltsége vélhetően olcsóbb volt, mint a bankok által nyújtott kondíció. Utóbbi esetében 3 százaléknál alacsonyabb kamatot szeretett volna elérni a sörgyártó. A Moody's "Baa1"-es, míg a Standard & Poor's "BBB+"os minősítéssel látta el az értékpapírokat egyaránt stabil kilátás mellett.
Erős piaci pozíciókat kebelez be a Heineken
Az Asia Pacific Breweries vezető sörgyártónak számít Délkelet-Ázsiában, illetve a Csendes-óceáni térségben, ahol 14 országban 25 sörgyárral rendelkezik. Az APB piacai hat országban első számú, ötben pedig második számú szereplőnek számít. A prémium kategóriát tekintve vezető pozíciót tölt be Thaiföldön, a világ legnépesebb országában, Kínában pedig a második legnagyobb szereplő.
Kína számít a világ legnagyobb sörfogyasztójának, a Mintel adatai szerint 2011-ben több mint 500 millió hektoliternyi sört fogyasztottak a távol-keleti országban. Eközben a második számú USA-ban 240, míg Brazíliában "csupán" 140 millió hektóliter sört fogyasztottak el. A kínai fogyasztás az elmúlt öt évben 29 százalékos növekedést produkálva érte történelmi csúcsát tavaly.
A felvásárlás tovább növeli a Heineken kitettségét a feltörekvő térségben, amivel erősödhet a cég piaci pozíciója. A több mint 600 millió lakossal rendelkező régió kedvező demográfiai adottságokkal, kedvező gazdasági növekedési kilátásokkal és gyorsan bővülő sörpiaccal kecsegtet a befektető számára.
Drágának tűnik az akvizíció
A 3,5 milliárd eurós felvásárlás korántsem nevezhető olcsónak, ugyanis az EBITDA-nak 17,1-szeresét fizette ki az APB-ért a Heineken. A Bloomberg adatai szerint az elmúlt egy évben az EBITDA 11,4-18-szorosán történtek akvizícók a söriparban. A 14,3-szoros mediánhoz képest 20 százalékos prémiumot fizetett a Heineken. A legközelebbi versenytársakat figyelembe véve az elmúlt hónapok az AB Inbev vitt véghez hasonló méretű tranzakciót, amikor felvásárolta a mexikói Grupo Modelót az EBITDA 13,4-szeresének megfelelő ár mellett.
Jelenleg a söripar legeladósodottabb vállalatai közé tartozik a Heineken az EBITDA-hoz viszonyítva. A 3,3-szeres nettó adósság/EBITDA mutató az adósság csökkenése és az EBITDA gyors emelkedése következtében azonban jelentősen csökkenhet az elkövetkezendő években, megközelítve a Carlsberget és az AB InBevet. A cég menedzsmentje is hasonlóképp vélekedik, szerintük APB felvásárlása miatt 3,3-ra ugorhat idén a mutató, amit két éven belül 2,2 alá csökkentenének.
Alulértékeltség látható a versenytársakkal szemben
Továbbra is alulértékeltséget mutat a Heineken a legfontosabb négy versenytársával szemben az EV/EBITDA mutató alapján. Egyedül a dán Carlsberg értékeltsége alacsonyabb, mint a holland sörgyártóé.
Minimális az alulértékeltség a Heineken esetében a tőzsdén forgó fontosabb söripari cégekhez képest, ha az EV/EBITDA mutatót együtt vizsgáljuk a várható EBITDA növekedési ütemmel. A nagyobb versenytársai közül az AB Inbevhez és a SABMillerhez képest is alulértékelt a részvény. A várható EBITDA-növekedés alapján azonban a Molson Coors kedvezőbb befektetési célpontnak tűnik.
Csúcson járt a Heineken
A 2007-es novemberi történelmi csúcsát törte át a hónap elején a Heineken árfolyama, ami ezt követően 49,52 eurón állított fel újabb csúcsot. A részvény a 2009 eleje óta emelkedő trendben mozog kisebb szünetektől eltekintve. Kedvező jel, hogy a főbb indikátorok, mint az RSI és az MACD is emelkedő trendben mozognak.
Heineken heti grafikon (Euronext Amsterdam)
Nyár elején újabb rövid távú emelkedő trend vette kezdetét, ami október elején egy történelmi csúcsban teljesedett ki 49,52 eurónál. A kurzus ezt követően egészen az 50 napos mozgóátlagig korrigált vissza, melyet az augusztusi több éves csúcs is erősített. A következő pozitív jelzés az lenne, ha a kurzus ismét újabb csúcsot állítana fel, amire meg is van az esély, mivel a mai kereskedés során már 49,68 eurón is járt már az árfolyam. Ezt a vételi szignált szolgáltató MACD indikátor is támogatja.
Nagyobb elmozdulás várható a Heineken árfolyamában, ami a Bollinger-szalagok szűkülése vetít előre. Ennek irányát azonban előre nem lehet biztosan tudni. A történelmi csúcshoz érve lassult a Heineken árfolyam emelkedése, az egyre kisebb testű gyertyák a piac bizonytalanságára utalnak. A felpattanás óta megcsappanó kereslet sem nevezhető túl jó előjelnek a csúcsközelítés közben. Figyelmeztető jelzés lehet a szeptember 17-én hagyott rés, amit még azóta nem töltött be a kurzus, ennek bekövetkezte esetén azonban már az emelkedő trendvonalat is meg kellene törnie a kurzusnak.
Heineken napi grafikon (Euronext Amterdam)