Hétfőn megjelent a kormány oldalán az autópályák, autóutak és főutak használatának díjáról szóló törvény tervezete. Németh Lászlóné fejlesztési miniszter augusztusban egy LMP-s kérdésre még azt válaszolta, hogy a tervezet ősszel a parlament elé kerülhet. Ez egyelőre késik, a hétfőn közzétett javaslatot ugyanis először - december 10-ig - a minisztériumnál lehet véleményezni, csak ezután kerülhet a kormány, majd a parlament elé.
A javaslat szerint a jövőben a tehergépkocsik a megtett távolsággal arányos díjat fizetnek az autópályákon, autóutakon és egyes főútszakaszokon, összesen 6318 kilométeren. A 3,5 tonna feletti járművek számára az M0-s körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31-es kivételével a teljes gyorsforgalmi hálózat díjköteles lesz. A személygépkocsik és autóbuszok a jelenleg is működő e-matricás rendszerben maradnak.
A kormány nyáron még úgy számolt, hogy már 2013 első félévében 75 milliárd forintos bevétele lesz az útdíjból a költségvetésnek, de a jelenlegi tervezet szerint az új törvény csak 2013. július 1-jén lép hatályba. A díjak mértékét külön kormányrendeletben határozzák majd meg.
A Népszabadság közben hétfőn arról írt, hogy az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. az elektronikus útdíj (UD) tenderen kicsúszott a maga szabta határidőből, és a lemaradást a rendszer eleve rövid tesztidőszakának rövidítésével próbálja ellensúlyozni.
Az ÁAK szeptember második felében írt ki hirdetmény közzétételével induló, gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást az e-útdíj rendszer kiépítésére. A rendszerre maxiumum 42 millió forintot szánnak. November elejéig négy olyan pályázat érkezett, amely megfelel a feltételeknek. A Népszabadság szerint az ÁAK a pályázat meghirdetésekor egyértelművé tette, hogy az elektronikus útdíjrendszer 2013. július 1-jei bevezetése csak akkor biztosítható, ha legkésőbb 2012. december elején a nyertes ajánlattevővel a szerződésköltés megtörténik.
A fuvarozók majd áthárítják
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) hétfőn közleményben tudatta, hogy az elektronikus útdíj olyan többletterhet jelent a hazai belföldi fuvarozóknak, amelynek "részbeni áthárítása a megrendelőkre nem kerülhető el".
A NiT Hungary továbbra sem vitatja, hogy az ország közúti infrastruktúrája szempontjából nem fenntartható a helyzet, hogy a környező országok közül Magyarországon kell messze a legkevesebbet fizetni annak használatáért, de a fuvarozók úgy látják, hogy 2013. július 1. után az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem az útdíj lesz.
Az ipartestület számításai szerint például a tranzitforgalom szempontjából fontos Záhony-Rédics vonalon - ahol az 580 kilométeres útból 510 kilométer fizetős szakasz - egy EURO II besorolású, öttengelyes szerelvénnyel és a nettó 85,34 forintos kilométerenkénti díjjal számolva 2013. második felétől nettó 43 500 forintért lehet majd eljutni, ami több mint 16-szoros növekedés a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest.