Több mint 2 millió iPhone 5-öt adott el az Apple Kínában a pénteki debütálást követően. Figyelembe véve az eddigi Apple-telefonok kínai piacra dobását, ez a legerősebb kezdés. A hír annak fényében, hogy Kína a második legjelentősebb piaca a technológiai cégnek, külön optimizmusra adhat okot. A készüléket szeptemberben mutatta be Tim Cook, a polcra kerülést követő első hétvégén pedig az USA-ban és további 30 országban 5 milliónál több iPhone 5-öt adtak el.
Az elemzők többségét azonban a rekordeladásról szóló számok láttán sem nyugodtak meg és ezt a részvény árfolyama is megérezte pénteken, 3,8 százalékot zuhant. A legtöbb iparági szakértő szerint ugyanis a fokozatosan erősödő verseny az okostelefon-piacon negatív hatást gyakorolhat a papír árfolyamára, valamint az évek óta tartó Apple-mánia is enyhülni látszik.
Először a Citi elemzője reagált, 675-ről 575 dollárra vágta a célárát, az eddigi vételről pedig semleges ajánlást fogalmazott meg. A Citi mellett azonban az UBS és a Jefferies is vágott célárfolyamán, többnyire hasonló okokra hivatkozva: az Apple prognózisa alapján, 2013 első negyedévében drámaian csökkennek az iPhone 5-re szóló megrendelések, valamint az iPad mini kannibalizálja az táblagép-termékcsalád többi szereplőjét.
Persze, nem fordított az egész elemzői világ hátat a cégnek, a Morgan Stanley szakértői továbbra is optimisták a márkát illetően. Érvelésükben kiemelik, az 5-ös szériából jóval többen vásárolnak, mint a 4S-ből, sőt a hivatalos értékesítési statisztikákra alapozva, az iPad-kannibalizmus felvetését is elvetik. Ugyanis míg az iPad mini vásárlóinak 47 százaléka új felhasználó, addig a 9,7 inches táblagépek jegyzőinek 56 százaléka tekinthető friss kuncsaftnak.
Mindenesetre rendesen aláfűthet az árfolyamnak és az Apple szkeptikusait is csendre intheti az, ha a vállalat eléri az előzetesen szándékozott 50 milliós iPhone-értékesítést a negyedévben.
Apple (Nasdaq)