Csóll Péteren látszik, hogy szereti a munkáját. Igaz, ki ne lenne szívesen egy nyereséges magyar csokigyár tulajdonosa? Még akkor is, ha inkább kisüzem működik a volt novaji kocsmában, Magyarország első csokigyárának modern utódjaként. Az Eger melletti településen 2008 óta gyártja Csóll cége a Melódiát és más Stühmer nosztalgiacsokikat. "A céget a kisfiamnak tartogatom. Most 5 és fél éves, 18 éves korára remélhetőleg egy stabil üzletet vehet át" - mondta az [origo]-nak a vállalkozó.
Vendéglátós, asztalos, ingatlanos, csokigyáros
A novaji üzem egy kalandos út végállomása. A későbbi csokigyáros vendéglátósként végzett, de öt évig az egri Gárdonyi Géza színházban volt színész, és azért kezdett el kocsmákat működtetni, "mert látszott, hogy a színházi jövedelemből megteremthető egzisztenciánál többre vágyom".
Később az egri ingatlanpiacba is belekóstolt, végső soron a csokoládé világához is ez vezette el. "Eger kisváros, tudtam, hogy a főutcán lévő édességbolt tulajdonosa fontolgatja a bolt eladását. Egyik nap bementem, rákérdeztem, hogy eladná-e az üzletet. Igent mondott, egymás tenyerébe csaptunk. Ez 2005-ben volt" - mesélte az üzletember. A bolt működött, nem volt rá panasz, de a cégvezető szerint látszott, hogy nem lesz könnyű dolga. Csokit is inkább a hipermarketekben vesznek az emberek. Ki kellett valamit találni, mitől lehetne különlegesebb az első üzlet. (Később több üzletet is nyitott a cég, két bolt van Egerben, egy Gyöngyösön, egy pedig Novajban.)
Márkanévimport
Miután a Stühmer márkanevet megvette egy szemfüles külkereskedőtől, aki korábban levédte, már csak saját csoki kellett, a vállalkozó ezért felkereste Borbély Béla édesipari szakembert. Ő gyerekkorában sokat járt az eredeti Stühmer-üzemben, majd az államosítás után végig az édesiparban dolgozott.
Csokiüzem Novajban
"Egyik barátom azt javasolta, hogy gyerekkori kedvencét, a Korfu szeletet jó lenne feléleszteni. Borbély Béla pedig még fejből emlékezett a receptre. Itt értek össze a szálak. Gyárunk azonban nem volt, jött a bérgyártás." A partner a Szamos Marcipán lett, a cég pilisvörösvári üzemében készültek az újraélesztett márka első termékei. Nem tekintették konkurenciának egymást, a cégvezető szerint a Szamos vezetői sokat segítettek, és mai napig jó a viszony közöttük.
Növényi olaj a közelbe se jöjjön!
A Korfu szelet bekerült egy nagy bolthálózatba, ez jelentősen megnövelte a forgalmat. A cégnek teljesítenie kellett a megrendeléseket, hamar kiderült, a bérgyártói kapacitás nem lesz elég. Saját gyár kellett.
A vállalkozó szerint a márkanév megvásárlása volt ugyan a kulcslépés, de a cég folyamatos befektetést igényel. Saját forrás mellett egy tízéves, svájcifrank-alapú kölcsönből, valamint pályázati pénzek segítségével finanszírozza ezt. "Jelenleg ez a helyzet, amit tudni kell kezelni" - tette hozzá, utalva a frankárfolyam emelkedéséből adódó többletkiadásra. "A fejlesztéshez több százmillió forintos összegre volt szükség, de ezzel elértük, hogy ma saját lábára állt a cég. Sőt, a válság alatt is növekedtünk" - tette hozzá. (A csokigyár árbevétele az elmúlt három évben folyamatosan nő, 2010-ben elérte a 471 millió forintot, miközben az üzemi eredmény az Opten céginformációs szolgáltató szerint a korábbi éveknél jóval alacsonyabb, 27,6 millió forint volt.)
Magyar, multi? Egykutya
Csóll Péter szerint fontos lenne, hogy több jó minőségű magyar termék szerezzen nagyobb piacot, de ehhez szerinte a vásárlók fejében is változás kell. "Ez egy fontos lépés lenne. Ha megtörténne, a még esetleg drágább, de azonos minőségű magyar termékekhez, köztük a mieinkhez is, olcsóbban hozzá lehetne jutni" - fogalmazott.
Így készül a Melódia szelet
Szerinte azonban nem elsősorban a kereskedelmi láncokon múlik a kérdés. "Ez egy kőkemény üzlet, akár magyar, akár külföldi tulajdonú hálózattal tárgyal, ugyanaz történik. Mindenki védi a pozícióit, mindenki nagyobb forgalmat szeretne, mindenki pénzt akar keresni. Ebben a tekintetben túl nagy különbség nincs köztük. Én mindegyikükkel meg tudtam egyezni" - mondta. "Fontos viszont, hogy azokkal együtt szerencsés helyzetben vagyok, akik saját márkát gyártanak. A kereskedelmi láncok ugyanis tudják, a márkákra van vevő" - tette hozzá.
Gigacég, adósok börtöne
A cégvezető láthatóan megszerette a csokigyártást. Három évvel ezelőtt még azt mondta volna, hogy eladná a céget megfelelő ajánlat esetén, ma azonban nagyon meggondolná. "Persze van az a pénz" - teszi hozzá nevetve. Válaszából azonban nagyon úgy tűnt, igen komoly, már-már irreális összeget kellene letenni az asztalra.
A Stühmer Stühmer Frigyes 1866-ban Mecklenburgból vándorolt be, és Pesten telepedett le, ahol egy Szentkirályi utcai kis cukorkaüzletben vállalt munkát - derül ki a Magyar Életrajzi Lexikonból. A boltot 1868-ban megvásárolta, bővítette, korszerű gépi berendezéssel látta el, és a csokoládégyártást is bevezette. Gyára vezetését halála után az özvegye, majd a fiai vették át és vezették annak államosításáig. A Stühmer Párizsban elosztó telepet, Abbáziában lerakatot, az ország legtöbb városában fióküzletet tartott fenn. A cég legtöbb márkanevét a Budapesti Édesipari vállalat utódja, először a Stollwerck, jelenleg pedig Bonbonetti néven működő cég vitte tovább. A Bonbonetti mai gyára is az egykori Stühmer-gyárnak helyet adó budapesti Vágóhíd utcai ingatlanon áll. |
"A cég a saját lábán áll, ezért inkább a kisfiamnak tartogatom. Most 5 és fél éves, 18 éves korára remélhetőleg egy stabil céget vehet át" - vázolta a terveket. Pontosan ezért társat sem szeretne. "Most egyedül döntök, a magam ura vagyok, egy befektetőtárssal már nem így lenne" - fogalmazott. Csóll Péter egyébként sem gondolkodik nagyban, esze ágában sincs gigacéget csinálni. "Ha a mostaninál jobb lesz a gazdasági helyzet, nagyobb kereslet lesz a csokikra, akkor is megmarad a manufakturális jelleg. Esetleg szelektálni fogunk a viszonteladók között, azok maradnak a partnereink, akik vigyáznak a termékekre. Esetleg a csokikért picivel többet lehet kérni. De ott megállnék" - vázolta a jövőbeli terveket a vállalkozó.
Eddig is az volt a jellemző, hogy kis lépésekkel haladtunk előre. Ezt alátámasztja, hogy az üzemben dolgozó, összetartó csapat 15-17 főből áll, ez pedig azt jelenti, hogy az árbevételre vetítve a cég forgalma több mint 25 millió forint alkalmazottanként - sorolta Csóll Péter, szerinte mik a siker tényezői. "A hitelt is akkor vettem fel, amikor a bankok bőkezűek voltak, de csak a szükséges fejlesztésekhez kellő összeget igényeltem. Sajnos több cég túl nagy adósságba verte magát, többeknek emiatt mára be kellett zárniuk a boltot. Az adósok börtönében lennék, ha nem a kis lépéseket választom és most valami csillogó üzem lenne a gyár helyén. Szerencsére nem ez a helyzet" - jelentette ki.