Érdekes hullámvasút alakult ki az Amazon árfolyamában a tegnapi gyorsjelentés előtt és után: a részvény a normál kereskedés során 5,7 százalékot esett, a többnyire várt alatti számokat tartalmazó gyorsjelentésre viszont zárás után közel 10 százalékos emelkedésbe csapott, végül 8,9 százalékos pluszban állapodott meg.
A negyedik negyedév eredményei mind az árbevétel, mind pedig az egy részvényre jutó nyereség terén csalódást okoztak az elemzői várakozásokhoz képest. A nettó profit 45 százalékkal esett az egy évvel korábbi szinthez képest, bár a bevételek terén egészséges, 20 százalék feletti bővülésről számolt be a vállalat.
A menedzsment prognózisa, miszerint 15-16,6 milliárd dollár között alakulhat az aktuális negyedév árbevétele, elmaradt az elemzők által várt 16,8 milliárd dollártól. A menedzsment szerint a mostani negyedévben az üzemi eredmény valahol 285 millió dolláros veszteség és 65 millió dolláros nyereség között alakulhat. Ezek a viszonylag gyenge teljesítményről szóló jóslatok sem tudták elkedvetleníteni a piacot.
A jó hírekre koncentrálnak a befektetők
Az első ránézésre gyenge gyorsjelentés mellett úgy tűnik, a befektetők a jó dolgokra hajlandók csak fókuszálni. Jeff Bezos, az Amazon vezérigazgatója közleményében kiemelte, hogy a vállalat jelentős átalakuláson megy keresztül, az elektronikus könyvek értékesítése 70 százalékkal nőtt éves alapon, miközben a vállalat 17 éves története során a leggyengébb, csupán 5 százalékos volt az eredeti üzlet, azaz a fizikai könyvek értékesítésének bővülése.
Az elektronikus javak értékesítése viszont lényegesen magasabb profittartalommal bírhat még alacsonyabb ár mellett is, hiszen nem kapcsolódnak hozzá raktározási és szállítási költségek, és a hatalmas adatparkok működtetése sem lehet lényegesen költségesebb, mint az ultramodern, automatizált raktár- és elosztóközpontoké. Az árbevétel növekedését ráadásul az amerikai piacon jelentősen támogatták a külső partneroldalak az Amazon erre szolgáló programján keresztül, a harmadik félen keresztül érkezett értékesítések az eladott darabszám 39 százalékát adták. Ezek az értékesítések javítják a cég eredményhányadait, mert a vásárlásokból származó jutalékbevétel teljes egészében profitként jelenik meg a cégnél.
Beérnek a fejlesztések
Márpedig az eredményhányadok komoly javulásra szorulnak, a globális üzemi eredményhányad (az üzemi eredmény aránya a bevételhez) ugyanis csupán 1,9 százalék volt a negyedévben, bár ez is javulásnak számít a megelőző negyedévben látott negatív marginhoz képest, és 2011 eleje óta nem látott szintet jelöl. Az Amazon otthonának számító észak-amerikai piacokon viszont már 5 százalékra bővült az üzemi eredményhányad az egy évvel korábbi 2,9 százalékról, ami arra utal, hogy lassan beérnek a cég korábbi fejlesztési erőfeszítései. Ez a hír is táplálhatta a gyorsjelentés utáni jókedvet.
A vállalat működési költségei között a legnagyobb szeletet a megrendelések minél gyorsabb teljesítése adja, az Amazon a kiemelt szolgáltatást igénylő fogyasztók számára szinte azonnal kiszolgálást igér, ezzel is megpróbálva elcsábítani a fogyasztókat a hagyományos kiskereskedelmi láncoktól. Az elmúlt időszak beruházásait is jellemzően fontos raktárközpontok kialakítása jelentette, de a remények szerint ezek a beruházások a magasabb színvolnalú kiszolgáláson, valamint a szállítási és egyéb logisztikai költségek csökkenésén keresztül hosszú távon kedvező hatást gyakorol majd az eredményességre.
Itt volt a mélypont a profitban?
Hosszabb távra tekintve jól látszik, hogy az elemzői várakozások alapján az Amazon nyereségessége az elmúlt negyedévben érhette el a mélypontját, legalábbis az egy részvényre jutó profit (EPS) alapján. A gördülő 12 havi, azaz mindig a megelőző négy negyedévet összegző módon számított EPS az aktuális negyedévtől emelkedésnek indulhat a Bloombergnek előrejelzéseket adó elemzők konszenzusa alapján, miközben az árbevétel növekedése nem lassul lényegesen. A gyorsjelentésben sokan valószínűleg megerősítve látták ezeket a várakozásokat, ennek tudható be a látványos emelkedés.
Továbbra is nagyon magas az értékeltség
Azt is érdemes persze hozzátenni, hogy ezek a várakozások egészen extrém profitnövekedésről tanúskodnak, hiszen ez alapján alig két év alatt meg kellene nyolcszoroznia a profitját az Amazonnak, de ehhez az kell, hogy valóban drasztikus módon kifizetődjenek a nagy fejlesztések és beruházások, amikre a cég a nyereségességét áldozta az elmúlt években. Az előttünk álló évekre átlagosan közel 70 százalékos éves eredménynövekedést tartalmaznak az elemzői várakozások, ez a legvaskosabb növekedési elvárás az Amazonhoz hasonló internetes cégek között.
Ehhez a magas növekedéshez kiemelkedő értékeltség tartozik, az összehasonlító csoportban egyedül a LinkedIn és az ábrára rá sem férő Zynga rendelkezik magasabb P/E rátával (az árfolyam és az egy részvényre jutó nyereség hányadosa), utóbbi csak azért, mert lényegében összeomlik a cég, így a nyeresége is rendkívül alacsony szintre esett az árfolyamhoz képest.
A "fair" értékeltség határát jelző trendvonal alapján az Amazon hajszálnyit alulértékelt lehet a növekedési kilátásokhoz képest, de ilyen extrém szinteken valószínűleg bölcsebben tesszük, ha ezt az indikációt elengedjük a fülünk mellett, és leszögezzük: az Amazon értékeltsége csak és kizárólag akkor lehet vonzó, ha szentül hiszünk benne, hogy a vállalat rövid távon is képes lesz megsokszorozni a profitját.
Az árfolyamgrafikonra tekintve mindenképp riasztó az elmúlt két, extrém méretű fekete gyertya, de ha tényleg vissza tud pattanni a részvény a tegnapi, zárás utáni indikációknak megfelelően, akkor az jó jel. Annál is inkább, mert ezzel a 260 dolláros korábbi csúcs szintje erőteljes támaszként szolgált, és akár újabb történelmi csúcsra is futhat az árfolyam 285 környékén. A történelmi csúcsokat pedig szeretjük, hiszen jóformán korlátlan tér áll ilyenkor az árfolyam rendelkezésére.
Amazon (Nasdaq)