Az amerikai pénzügyminisztérium a Citigroupot és a JP Morgant kérte fel, hogy segítsenek lemenedzselni a General Motorsban meglévő maradék állami részesedés értékesítését. A kormány azon dolgozik, hogy kiszálljon az autógyártóból, amelyben még 2009-ben szerzett befolyást, amikor 50 milliárd dollárral mentette ki a csőd szélére sodródott mamutvállalatot.
Jelenleg 300 millió darab részvénye van a pénzügyminisztériumnak, miután 200 milliót decemberben már értékesített 5,5 milliárd dollárért a detroiti székhelyű General Motorsnak. Ez a mennyiség a teljes 1,57 milliárd darabos részvényszám 19 százaléka. Ennyi részvényt természetesen nem lehet egyszerre a piacra zúdítani, mert az jelentős áresést generálhatna, főként annak fényében, hogy az utóbbi hónapokban átlagosan 10-11 millió darab részvény cserélt gazdát naponta.
A tervek szerint 15 hónap alatt értékesítenék a szóban forgó 300 millió darab részvényt és már ebben a hónapban kezdetét venné az akció. A befektetési bankok 1 százalékos jutalékot kapnának az értékesítés lebonyolításáért a Bloomberg információi szerint.
Egyes elemzők pozitívan értékelik a hírt, mivel a kormányzati befolyás miatti befektetői aggodalom megszűnhet az eladást követően. A kormányzat számára viszont nem biztos, hogy nyereséges lesz a 2009-ben indított mentőakció, mivel 50 dolláros átlagár felett kellene eladni a részvényeket ahhoz, hogy legalább nullszaldós legyen a befektetés, jelenleg viszont csupán 30 dollár körül mozog az ár. A GM árfolyama a tavalyi évben 21 százalékot tudott növekedni, de még így is nagyjából 15 százalékkal a 2010 novemberi 35 dolláros kibocsátási ára alatt van.
A General Motors árfolyama a 2010 novemberi IPO óta
Mi az IPO? Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel. |
Profit szinten gyengébb lehet az idei év
A tegnapi kereskedés során több mint 4 százalékot esett a GM árfolyam, miután a társaság pénzügyi vezetőjének kommentárja alapján az elemzők arra következtetnek, hogy a vártnál alacsonyabb lehet 2013-ban az autógyártó eredménye. Dan Ammann ugyanis úgy nyilatkozott, hogy idén ugyan profitnövekedésre számítanak, de ez nem azt jelenti, hogy minden negyedévben jobbak lesznek a cég számai, mint az egy évvel korábbi negyedévekben. Ezzel szemben az elemzők vélhetően arra számítottak, hogy több negyedévben, vagy akár mind a négyben magasabb lesz a profit, mint 2012-ben.
A befektetők korábban azt remélték, hogy az Egyesült Államok legnagyobb autógyártóinak működési jövedelmezősége, ami 2012 harmadik negyedévében 4,3 százalék körül alakult, közelíthet idén a Ford 6,3 százalékos profitabilitásához.
A GM az észak-amerikai működésének felturbózásával és a gyengén teljesítő európai egységeinek leépítésével próbálna lépést tartani a Forddal. Az eheti detroiti autó-shown mutatták be az új Chevrolet Corvette sportautót és az elektromos üzemelésű Cadillac ELR-t is. Ezen kívül Európában új Opel modellek bevezetését tervezi a társaság annak ellenére, hogy nemrég jelentették be azt, hogy a bochumi Opel gyárat 2016-ig be fogják zárni.
A társaság pénzügyi igazgatója elmondta, hogy az új modellektől a cég piaci részesedésének növekedését várják. Amerikában, Kínában és a többi fejlődő országban növekvő keresletet várnak a cég vezetői, azonban az Európai piaccal kapcsolatban pesszimisták és a kereslet folytatódó csökkenésével számolnak. Ez a vélemény egybecseng a tegnap publikált európai autóipari statisztikákkal, melyek szerint a kereslet 1995 óta nem látott mélységekbe süllyedt az előző év során.
A General Motors árfolyama