Újabb történelmi csúcson a Heineken
A múlt héten ismét történelmi csúcsot állított fel a világ harmadik legnagyobb sörgyártójának tőzsdei árfolyama, ezúttal az 56 eurós szint közelében került sor a jeles eseményre. A részvény árfolyamgrafikonja hosszabb távon igen impozáns képest fest, a kurzus jól láthatóan 2009 eleje óta emelkedő trendben mozog egy kisebb oldalazást leszámítva. Ezt követően azonban a 200 napos mozgóátlagról megpattanva tavaly novemberben sikerült legyűrnie a még 2007 végén felállított mindenkori csúcsot, melyre az Investor.hu is felhívta a figyelmet.
Heineken heti grafikonja (Amszterdam)
Jó évet zárt a Heineken
Nemrégiben közzétett 2012-es jelentésével kismértékben, de sikerült felülmúlnia a holland sörgyártónak az elemzői várakozásokat, ráadásul a menedzsment az éves osztalék mértékét is megemelte. Az egyszeri tételeket kiszűrő organikus növekedés csak 3,9 százalék volt, míg az elemzői konszenzus 4,4 százalékos bővüléssel számolt.
A társaság öt régiója közül egyedül Európa gyengélkedett, csupán itt nem tudta növelni értékesítéseit a Heineken 2011-hez képest. Az árbevétel mellett az eladott sör mennyisége is visszaesést mutatott tavaly, csak a prémium termékek értékesítése bizonyult jobbnak, ahol 3,7 százalékos bővülést ért el.
A Heineken márkájú sörök értékesítése 5,3 százalékkal növekedett tavaly, amivel sikerült túlszárnyalni a globális prémium szegmens bővülését. Ennek fontosságára már korábban is rávilágítottunk, ezek szerint a Heineken számít a világ vezető prémium sörmárkájának 20,5 százalékos piaci részesedésével, amivel közel kétszer akkora szeletet hasított ki a globális prémium sörpiacból, mint a második számú Budweiser.
Az eredmény javulása szempontjából fontos befolyással bírhat a korábban bejelentett 500 millió eurós költségmegtakarítási program, melyet 25 millió euróval toldott meg a sörgyártó. A 2012-14-es időszakra tervezett lefaragásokkal igen jól áll a cég, ugyanis már az első évben 194 millió eurós megtakarítást ért el, ami a 2012-es tisztított üzemi eredmény 6,7 százalékának felel meg.
A Heineken menedzsmentje szerint 2013-ban tovább javulhat a társaság profitabilitása az árbevétel és a sörértékesítés volumenének növekedése mellett. Ennek motorja Afrika, Latin-Amerika és az Ázsia/Óceánia fejlődő piacai lehetnek, ellensúlyozva Európa gyengélkedését.
Miért is olyan fontos a fejlődő piaci jelenlét?
A Heineken nagy versenytársai közül az AB InBev és a SABMiller is kedvezőbb profitabilitással rendelkezik fejlődő piaci jelenlétük révén. Előbbi Latin-Amerikában, míg utóbbi Afrikában is jelentős pozícióval bír, ennek tudható be, hogy EBIT marginjuk 25-30 százalék közelében található. Eközben nagyobb versenytársaiknál, mint a Molson Coors, a Carlsberg vagy éppen a Heineken csupán a 10-15 százalékos tartományban mozog az üzemi eredményhányad.
2013-tól kezdve jelentős mértékben emelkedik a Heineken kitettsége a fejlődő piacokon, ami a legnagyobb délkelet-ázsiai sörgyártó, az Asia Pacific Breweries felvásárlásához köthető. A 14 piacon tevékenykedő APB hat országban is első számú, ötben pedig második számú szereplőnek számít. A prémium kategóriát tekintve vezető pozíciót tölt be Thaiföldön, a világ legnépesebb országában, Kínában pedig a második legnagyobb szereplő.
2015-ig 2,1 százalékponttal emelkedhet a Heineken tisztított EBIT marginja, ugyanis a felvásárolandó APB szintén magasabb jövedelmezőséggel bír. A holland sörgyártó esetében is a fejlődő piacok rendelkeznek magasabb, 20-30 százalékos profitabilitással, míg az egyéb fejlett piacok csak 10-15 százalékos értéket tudnak felmutatni.
Kedvező értékeltség
A Bloombergen megtalálható söripari cégek körében alulértékeltséget mutat a Heineken. Az EV/EBITDA mutató vizsgálata során célszerű az EBITDA átlagos éves növekedési ütemével is számolni, ebben az esetben a holland társaság a Carlsberggel és a Molson Coors-szal egyetemben alulárazott a nagy versenytársakkal, az AB InBevvel és a SABMillerrel szemben is.
EV/EBITDA: Az EV/EBITDA mutatószám a vállalat teljes értékét (EV, azaz Enterprise Value) hasonlítja a kamat-, adófizetés és értékcsökkenés előtti eredményhez (EBITDA). Tőzsdei cégek értékelésénél sokszor a hasonló vállalatok EV/EBITDA értékének és a vizsgált vállalat EBITDA értékének szorzataként számítjuk vizsgált vállalat cégértékét (EV). |