Nagyobb nyereséget hozhat az "okos-karóra" mint a TV
Tim Cook vezérigazgató már többször elejtett morzsákat egy készülő Apple TV-ről, amely a társaság következő olyan nagy dobása lehet, ami katalizátora lehet a növekedésnek, bár mégis lehetséges, hogy a cég karóra-jellegű készüléke, amely még bőven fejlesztés alatt áll, sokkal nyereségesebbnek fog bizonyulni.
A globális órapiac idén várhatóan több mint 60 milliárd dolláros forgalmat generálhat Oliver Chen a Citigroup elemzője szerint. Ez nagyjából fele, mint amekkora a televíziók piaca az IHS Electronics & Media piackutató cég becslése szerint, ugyanakkor a karórákon elért bruttó nyereséghányad 60 százalék körül lehet, ami négyszer akkora, mint ami a TV-ké. A szakértő eleőrejelzése szerint, ha az Apple mindkét termékkel 10 százalékos piaci részesedésre tenne szerte, akkor a karórával 3,6 milliárd dolláros, míg a televízióval 1,79 milliárd dolláros bruttó profitot érhetne el.
Nem szabad elfelejteni, hogy az Apple esetleges iWatch-ja nem hasonlítható össze a hagyományos órákkal, hiszen ez inkább egy hordható mini számítógép lenne, amivel egy teljesen új piacát hozhatná létre a szórakoztató-elektronikai iparágnak. Ezért nem teljesen helytálló, ha a karóra iparág profit margin-ját vesszük alapnak az új termék értékelésénél.
Az Apple ikonikus márkanevével és igen nyereséges kereskedelmi hálózatával sikeres lehetne új termék, amire nagy szüksége lenne a cégnek, mivel korábbi sikertermékek közül az iPhone és az iPad értékesítésének növekedési üteme is lassul. Az Apple részvényárfolyama több mint harmadával esett a szeptemberi csúcsáról, mivel a befektetők aggódni kezdtek, hogy a vállalat képes lesz-e fenntartani növekedését a fokozódó verseny közepette, illetve, hogy a társaság milyen gyorsan lesz képes megjelenni új termékeivel.
Nagy elánnal fejleszti új sikertermékét az Apple
Csaknem 100 alkalmazott dolgozik az Apple-nél az iWatch-en, ami átvehet néhány olyan alkalmazást is, melyet jelenleg csak az iPhone-on vagy az iPad-en lehet futtatni, írta a Bloomberg a projekthez közel álló forrásokra hivatkozva a múlt hónapban. Ilyen applikáció lehet például hívás kezdeményezése, vagy térkép használata a karórán keresztül, ezen kívül a sportolást segítő funkciók is várhatóan elérhetőek lennének az iWatch-en, például lépés- vagy pulzusszámláló, nyilatkozta egy neve elhallgatását kérő forrás. A cég szeretne az új termékkel piacra lépni még ebben az évben, amilyen gyorsan csak lehetne.
Már a múltban is történtek próbálkozások "okos-karórák" gyártására, például a Microsoft a Citizennel és a Fossillal 2003-ban csinált egy prototípust, ami közlekedési- és sport eredményeket közölt volna használójával, azonban ez a projekt 2008-ban végleg meghiúsult. Manapság azonban a piaci időzítés kedvezőbbnek tűnik, hiszen a mobil alkalmazásokat ma már napi szinten használják az emberek, így valószínűleg sokkal könnyebben megbarátkoznának az új készülékkel is a felhasználók.
Az Apple órája egy új frontot nyithatna a Google-lel folytatott csatában, ezúttal a hordható mini-számítógépek még nem létező piacán, hiszen a keresőóriás már gőzerővel fejleszti szemüvegbe épített mikroszámítógépét, a Google Glasst, aminek bevezetését 2014-ben tervezik.
Karórájával az Apple enyhíteni tudná a csökkenő jövedelmezőségére nehezedő nyomást, ami a részvényárfolyamot a mélybe rántotta az elmúlt félévben. A legnagyobb aggály a társaság eredményességével kapcsolatban, hogy képes lesz-e a cég az iPhone lassuló eladásait kompenzálni. Az Apple okostelefonján körülbelül 55 százalékos bruttó fedezetet tud elérni, ami nagyjából kétszer akkora, mint amit az iPad-en vagy a Mac-en elérhet. A társaság papírjai tovább folyatját a lejtmenetet, ma 1,1 százalékos mínuszt hoztak össze a kereskedés első fél órájában.
Az Apple árfolyama (Nasdaq)