Hatalmas visszaesést mutatott a francia Peugeot-Citroen márciusi újautó-értékesítése, derült ki az európai autógyártók szövetségének (ACEA) legfrisebb adataiból. A legtöbb európai autógyártó szintén visszaesésről számolhat be, nem csak a márciusi hónap, hanem az első negyedéves teljesítmény tekintetében, főleg makrogazdasági okok miatt.
Korábban már beszámoltunk a várható márciusi autóértékesítési adatokról, akkor a különféle országok teljesítményét vizsgáltuk. Most viszont a végleges adatok tükrében a konkrét gyártók teljesítménye is tetten érhető, melyeket bemutatva jól látható, milyen körülmények között kell(ene) nyereséget elérnie egy európai autógyártónak.
Volkswagen - erősödő dominancia
A csoport abszolút piacvezetőnek számít Európában, erejét pedig jól mutatja, hogy még 7,5 százalékos első negyedéves visszaesése után is 0,6 százalékponttal (24,2 százalékra) tudta növelni piaci részesedését a térségben. Ezzel együtt az európai piac gyengélkedése hatalmas probléma a vállalat számára, hiszen hiába a több mint 20 százalékos növekedés a kínai, és 15 százalékos bővülés az USA piacán, az öreg kontinens súlya az autóértékesítésen belül csupán 5,2 százalékos emelkedésre "rontotta" a Volkswagen első negyedéves autóértékesítését.
Peugeot-Citroen
Amit a Volkswagen megnyert, azt a francia PSA csoport tulajdonképpen elveszítette a piaci részesedést tekintve, a csoport autóeladásainak száma több mint 15 százalékos visszaesést ért el az első negyedévben, ennél rosszabb már csak a Ford teljesítménye volt. A francia cég egyébként hangos kritikát fogalmazott meg a megszorító csomagokkal szemben, melyek a maradék filléreket is kiszívják a fogyasztók zsebéből, megfojtva ezzel az autópiacot.
Renault
Nem ment jól a másik nagy francia gyártónak sem, 8,1 százalékkal esett vissza az autó eladások száma az első negyedévben. Carlos Ghosn, a társaság vezérigazgatója szerint a lakosság nagymértékben elhalasztja vásárlásait a bizonytalan munkaerőpiaci helyzet miatt, hozzátette, 3-5 százalékos visszaesést vár az idei évben a piactól.
A Renault viszont semmit nem bíz a véletlenre, érzékelve az európai gazdaság egyhelyben toporgását folyamatosan terjeszkedik a világ számos részén, 2012-ben például először fordult elő a vállalat történelme során, hogy az Európán kívüli piacok adták az értékesítések több mint felét.
General Motors, Ford
Jelentős teret veszítettek az amerikai gyártók, míg a 2012-es első negyedév végén közel 16,5 százalékos részesedéssel bírtak, addig idén csupán a piac 15,2 százalékos részesedését tudhatják magukénak. A Ford és a General Motors azonban valószínűleg nem omlik össze az értékesítési adatok miatt, hiszen bár az európai autópiac rendkívül kedvezőtlen képet fest, addig az amerikai piac épp ellenkezőleg, nagyon is kecsegtető a két gyártó számára, ahol az újautó-értékesítések száma válság előtti szinteken jár, és továbbra is bővülés előtt áll.
Fiat
A legnagyobb olasz autógyártó nagyjából hozta az európai átlagot, így piaci részesedése sem változott az első negyedévben eladott 194 ezer eladott autó hatására. Sergio Marchionne szerint azonban a piac napról napra rosszabb képet fest, és a vezérigazgató saját elmondása szerint nyomait sem látja annak, hogy mikor érhet végére a nagy zuhanás. Az olasz gyártó nem véletlenül szeretne tehát minél jobban részesedni az amerikai piac kedvező helyzetéből, a gyártó a Chrysler teljes tulajdonosává szeretne válni.
Na de mi a helyzet a luxusgyártókkal?
A gyenge makrogazdasági környezet ellenére nem minden gyártó szenved az autópiacon, a luxusgyártó BMW csak 0,8 százalékos csökkenést, a Mercedeseket forgalmazó Daimler pedig egyenesen 0,1 százalékos növekedést ért el az újautó-értékesítések első negyedéves alakulásában. Bár a márciusi hónap önmagában azért nagyobb visszaesésekről árulkodik, még pusztán ebben a mutatóban is versenytársai fölé tudott kerekedni. Jól jelzi a BMW erejét, hogy a teljes autóeladások számában egyre jobb teljesítményt nyújt, igaz ezt főleg az Európán autóeladásokkal tudja elérni.
Leszakad a PSA csoport
Ha az elmúlt 1 évben a nagy európai autógyártók relatív árfolyamát vizsgáljuk, akkor a Peugeot-Citroen jelentős lemaradásban van, közel 50 százalékot veszített a részvények értéke, míg a többi vállalat nagyjából 1 évvel ezelőtti, vagy annál magasabb részvénypiaci értéket ért el. A PSA csoport gyengélkedésének hátterében akár értékesítésének összetétele is állhat, mely elsősorban alacsony-közép kategóriás autókat jelent. Mivel az ilyen autókat vásárlók a társadalom középső rétegeiből kerülhetnek ki, így az európai gazdasági visszaesés nagymértékben érinti a vásárlási szokásaikat, mely jól tükröződhet a Peugeot eladásain is.