Csökkennek az európai veszteségek
Az elemzői várakozásokat meghaladó egy részvényre jutó eredményről (EPS) számolt be gyorsjelentésében a General Motors. Az EPS 67 cent lett, míg az elemzők 42-61 cent közötti értéket vártak. Emellett az árbevétel soron is jobb lett a cég eredménye a vártnál. Az Egyesült Államokban 9,3 százalékkal nőttek az eladások, ami az iparági átlag fölötti teljesítmény.
A GM-nek sikerült mérsékelnie az európai régióban elszenvedett veszteségeket, az üzemi eredmény 175 millió dolláros veszteség lett, az egy évvel korábbi 294 millió dolláros mínuszhoz képest. Érdekesség, hogy 1999-től az amerikai autógyártó összesen 18 milliárd dollár veszteséget halmozott fel Európában. A javuló európai eredmények azt mutatják, hogy az autógyártó költségcsökkentései valamelyest ellensúlyozni tudják a kontinensen tapasztalható iparági zuhanórepülést, amellyel a szektor értékesítési számai már 20 éves mélységek felé haladnak. A negyedik negyedévben a General Motors összesen 5,2 milliárd dollár értékű leírást könyvelt el az európai eszközeire vonatkozóan. Ezeket figyelembe véve a társaságnál azt várják, hogy a 2013-as eredmények akár 600 millió dollárral is javulhatnak.
A cég középtávú céljai között szerepel, hogy 2015-re Európában elérjék a nullszaldós eredményt, míg Kínában növeljék az eladásokat a tavalyi 2,84 millió darabról 5 millióra. Amerikában pedig a működési margin növelését tűzték ki.
A GM körülbelül 20 új vagy frissített modell megjelenését tervezi az idei évben az USA piacán, amivel a 2012-ben elért 88 éve nem látott legalacsonyabb piaci részesedését szeretné feltornázni.
Szemléletváltás az amerikai gyártóknál
Amit az észak-amerikai autógyártóktól lehet látni az egy valódi reneszánsz, nyilatkozta az AutoNation vezérigazgatója, Mike Jackson a Bloombergnek. Olyan új termékpalettával jelennek meg a piacon, ami igen jó versenypozíciót jelent, tette hozzá.
Múlthéten a Ford számolt be vártnál jobb eredményekről, amelyben elsősorban a kisebb méretű Ford Fusion jó értékesítési adatai játszották a fő szerepet. Az amerikai vállalatok közül a Ford jár az élen az alacsonyabb kategóriás típusok gyártásában, de a többi detroiti cégnél is megfigyelhető a váltás.
A GM, a Ford és a Chrysler a minőség terén is nagyot javult, például a japán riválisokhoz képest, amelyek teret vesztettek az elmúlt pár évben. Habár a tavaly november óta megindult jengyengülés sokat segített az ázsiai ország gyártóinak, a Toyota több mint 7, míg a Honda 3 százalékkal növelhette USA-beli eladásait áprilisban a Bloomberg által megkérdezett elemzők szerint. A Nissan pedig várhatóan egy 26 százalékos, az iparág történetének legnagyobb áprilisi növekedéséről számolhat majd be, legalábbis a szakértők becslése alapján.
Az amerikai gyártók a 2008-as válság következtében végrehajtott fájdalmas költségcsökkentései is jó hatással voltak a cégek eredményességére. Az idei első negyedévben a három nagy amerikai gyártó 45,6 százalékos részt hasított ki az amerikai piacból, míg ugyanez az arány 4 évvel ezelőtt még 43,8 százalék volt.
A 12 havi gördülő újautó-értékesítések is azt jelzik, hogy a piac javulóban van, és szakértők szerint ez folytatódhat a következő negyedévekben is.
Az amerikai gépkocsi eladások 11 százalékkal növekedhettek áprilisban a Bloomberg által megkérdezett elemzők szerint, míg az évesített iparági értékesítések 15,2 millió darabra emelkedhettek az egy évvel korábbi 14,1 millióról, szintén a Bloomberg szakértői konszenzusa szerint. Ezzel a piac 2007 óta a legjobb növekedési eredményét tudhatná magáénak.
A GM árfolyama több mint 3,5 százalékkal emelkedik a csütörtöki kereskedésben.
A General Motors árfolyama (NYSE)