Kemény haszonkulccsal dolgozik a Zara

Vágólapra másolva!
Hiába jártak kevesebbet az emberek a Zara, Pull&Bear, és a Bershka boltjaiba, a spanyol Inditex negyedéves számai annyira mégsem lettek rosszak, hogy "sokkolja" a befektetőket. Bár az árbevétel csak 5 százalékkal tudott növekedni a vállalatcsoportnál, és a korábbi 10-15 százalékos bővülés is egyre távolabbi célnak tűnik, a vezérigazgató szerint az online értékesítések jelentősen felpörgethetik az eladásokat, amit akár a spanyolországi makrokörnyezet esetleges javulása is támogathatna. A befektetők úgy tűnik, hogy elhitték Pablo Isla szavait, hiszen az árfolyam már 3 százalékos pluszban van, nagyban hozzájárulva a spanyol IBEX 35 index mai kiváló teljesítményéhez.
Vágólapra másolva!

Bár a spanyol Inditex neve talán elsőre nem sokat mond egy átlagos olvasónak, a Zara, Bershka, Pull&Bear márkák aligha számítanak ismeretlennek, vélhetően sokan vásároltak is már ezekben az üzletekben, melyek az Inditex tulajdonát képezik. Az utóbbi időben azonban mintha kevesebb lenne ezekből a vásárlásokból, a vállalatcsoport negyedéves számai legalábbis ezt tükrözik, noha az előző évhez képest még mindig kedvezőbb számokat tudott felmutatni a vállalkozás. A cégcsoport tevékenységét szorosan követő elemzőket viszont nem sikerült "sokkolni" a számokkal, igaz legalább negatív értelemben sem tovább.

Forrás: Origo

Ha beborul az ég

Első körben az árbevétel változását érdemes alaposan megvizsgálni. A spanyol vállalattal kapcsolatos optimizmust leginkább az erőteljes növekedési ütem fűtötte az utóbbi időben, az árbevétel ugyanis 10 százalékos ütemben tudott bővülni az elmúlt 3 évben. Érdemes azonban hozzátenni, hogy ebbe azoknak az üzleteknek az értékesítése is beleszámít, melyek a viszonyítási pontot jelentő időszakban még nem voltak nyitva, ezzel torzítva kissé az összképet.

Forrás: Origo

Ettől függetlenül jól látszik, hogy az utóbbi időben már nem sikerült fenntartani a 15 százalék feletti növekedést, amit egyes elemzők szerint az is okozhat, hogy túlságosan magas bázishoz kell viszonyítani a változást. Megnehezíti a helyzetet az is, hogy a spanyolországi bevételek aránya mindig magas a teljes értékesítésen belül, a pocsék makrogazdasági környezet pedig az Inditex vásárlóit is visszafogja a nagyobb költekezéstől.

A február-április időszakot felölelő időszakban viszont egy súlyosabb probléma is felmerült az Inditex számára, nevezetesen az európai időjárás. A melegebb időjárási körülményekre kialakított tavaszi kollekció ugyanis nem kelendő a hideg, havas időjárási körülmények közepette, nem meglepő tehát, hogy a vásárlók inkább a boltokban hagyták a termékeket, nagy bevétel kiesést okozva az Inditexnek. Az EU területén eladott ruhák, cipők és kiegészítők pedig komoly részt jelentenek a teljes értékesítésen belül, hozzájárulva a globális árbevétel növekedési ütemének mérséklődéséhez.

Forrás: Origo

Összeomló valuták

Nem segíti az Inditexet az sem, hogy az utóbbi hónapokban több ország valutája is alapos gyengülésen ment keresztül az euróval szemben. Elsősorban a brazil reálra, az orosz rubelre és a japán jenre kell gondolni. Az Inditex pedig jelen van ezekben az országokban is, komoly bevétele származik az alábbi devizákban is, melyet aztán euróra vált át a könyvelési szabályok miatt. Ha viszont az adott ország devizája gyengül (tehát az euró erősödik), az Inditex termékek eladási ára pedig nem változik, akkor a vállalat hiába kap ugyanannyi rubelt, reál, vagy jent az adott termékért, ezt már csak kevesebb euróra tudja váltani. Látható tehát, hogyan mar bele a profitba a kedvezőtlen makrogazdasági környezet ezen formája is.

Forrás: Origo

Mik az elvárások?

Az elemzők viszont már beépítették ezeket a körülményeket a várakozásaikba, az első negyedéves árbevételt ugyanis még 3,8 milliárd euró körül várták március elején, majd ezt módosították végül 3,61 milliárdra. Március óta pedig közel 5 százalékkal módosították a várakozásaikat átlagosan, mely feltehetően beépülhetett az árfolyamba is, ugyanis a március első napjaiban elért 105 euróról 100 euró alá csúszott vissza, de volt olyan időszak is az év eleje óta, amikor 15 százalékkal zuhant a cég tőzsdei értéke.

Az Inditex árfolyama (Madrid)

Forrás: Origo

Optimizmusra adhat okot viszont, hogy a cég vezérigazgatója, Pablo Isla szerint az online értékesítések egyre nagyobb növekedés előtt állhatnak, és nem csak az orosz piacon, ahol az év végén tervezik elindítani ezt a szolgáltatást, hanem a többi piacon is, főleg az USA-ban. Kedvezőnek tekinthető az is, hogy a menedzsment a terveknek megfelelően fog majd új üzleteket nyitni különböző országokban, melyekből az első negyedévre 30 új bolt jutott.

Forrás: Bloomberg

Szintén kedvezőnek értékelhető a bruttó fedezeti hányad alakulása is, mely ugyan 59,6 százalékra csökkent a tavalyi első negyedéves 60,2 százalékról, az elemzői konszenzusban szereplő 59,5 százalékot meghaladta. A bruttó fedezeti hányad pedig a jövőben stabilan ezen a szinten alakulhat a vezérigazgató szerint, ami fontos mérőszáma a profitabilitásnak ebben az iparágban, hiszen megmutatja a vállalkozásnál maradó eredményt, ha az árbevételből levonjuk az eladott termékek előállítási költségét. (Tehát ha besétálunk a Zara váci utcai épületébe, és vásárolunk két inget mondjuk 20 ezer forintért, akkor az kevesebb mint 8 ezer forintért lett elkészítve, 12 ezres profitot hagyva a Zara-nál.)

Forrás: Origo

Az árfolyam szintje lehet fontos

Hiába azonban rossz európai időjárás a február-áprilisi időszakban, továbbá hiába gyengültek az Inditex értékesítésében fontos szerepet játszó valuták, ettől még a hosszabb távon gondolkozó befektetők vélhetően nem ijednek meg, legalábbis Gonzalo Sanz Martín, a Mirabaud elemzője szerint. Az viszont már más kérdés, hogy az esetleges vételi pozíciók felvételéhez nincs e jelenleg túlságosan magas szinten az árfolyam. Azzal ugyan az elemző is egyetért, hogy a spanyol cég üzleti modellje megfelelő a hosszú távú sikerekhez, véleménye szerint viszont ezek már teljes egészében beépültek az árfolyamba.

Mit mutat a technikai kép?

Ha technikai szempontból megvizsgáljuk az Inditex heti grafikonját, akkor elsőre kedvezőtlen kép tárul elénk. Az MACD indikátor és az RSI is csökkenő trendben mozog, valamint az árfolyam több mint két hónapja nem tud új csúcsot ütni, holott az jellemző volt rá az elmúlt másfél évben.

Némileg pozitív lehet viszont, hogy az MACD összeszűkülni látszik, akár vételi jelzést is adhat. Továbbá az 50 napos mozgóátlag már harmadszorra bizonyulhat kitűnő támasznak (amennyiben a mai erősödését képes megtartani), és akár ugródeszkaként is szolgálhat ahhoz, hogy a részvény árfolyama újból elérje a 110 eurós csúcsokat. Mikor legutoljára hasonló helyzet állt fenn, akkor három hónap alatt közel 30 százalékot ment a papír. Bár hasonló növekedés most sincs kizárva, első körben csak a 123,6 százalékos Fibonacci 121,2 eurónál, valamint később akár a 138,2-es Fibonaccinál lévő 129 eurónál lehet megálló az esetleges nagy menetelésben.

Forrás: Origo

Nem túlzás tehát azt állítani, hogy a kulcskérdés a növekedés fenntarthatósága lehet a következő negyedévekben, jól mutatja ezt, hogy az árfolyam lényegében az elemzői várakozások csökkenésével együtt esett az utóbbi hónapokban. Az viszont bíztató lehet, hogy az Inditex próbálja minél inkább csökkenteni spanyolországi bevételeinek súlyát a teljes árbevételen belül, valamint nagyobb hangsúlyt helyezni az online értékesítésekre. Amennyiben pedig a spanyol makrogazdasági környezet is jelentősen javulna, akkor komolyabb mértékű elhalasztott vásárlás is a piacra zúdulhat, melyből az Inditex is profitálhatna.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről