Pár hét, és pont kerülhet a takarékszövetkezeti rendszer radikális átalakításának a végére. Augusztus 27-én lesz az a fontos közgyűlés, amelyen a tulajdonosi és erőviszonyok végképp átalakulnak: a Takarékbank jelenlegi főtulajdonosai, a takarékszövetkezetek az új törvény kényszere által minden bizonnyal meg fogják szavazni, hogy az állam megkerülhetetlen pozíciókhoz jusson.
Ennek menetéről már sokat írtunk (itt és itt és itt): a Magyar Posta tőkeemeléssel válik tulajdonossá, így a Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) együtt az állami tulajdon rögtön 50 százalék fölé szalad, az eddigi többségi tulajdonosok pedig kisebbségbe szorulnak. A szövetkezeteknek nincs más választásuk, ha ellenkeznek, akkor a törvény erejével veszik el a részvényeiket, tehát a menetrend elég világos, szigorúan szabályozott és kellően gyors ahhoz, hogy ne akadjon meg.
Ennek ellenére van néhány takarékszövetkezeti vezető, aki bízik benne, hogy kikerülheti az állami kontrollt, és a jövőben is önállóan alakíthatja a sorsát. Az Origo információi szerint három szövetkezetnél - a Takarék Szövetkezeti Hitelintézetnél, a Buda Takarék Szövetkezeti Hitelintézetnél és a Dél-Dunántúli Takarék Szövetkezeti Hitelintézetnél - ezt úgy próbálják meg elérni, hogy bankká alakulnának, kihasználva a kiskaput, amelyet a törvény nyitva hagyott.
Az általános szabály alól ugyanis egyetlen kivétel van. Azt a takarékszövetkezetet nem terelik az új állami ernyőszervezet alá, amelyik éppen a bankká alakulás folyamatában van. Vagyis a törvény elfogadása előtt már beadta a kérelmét a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez (PSZÁF), hogy bankká alakulhasson, még folyamatban van az ezzel kapcsolatos felügyeleti eljárása, és legkésőbb december 31-éig meg is kapja az átalakulási engedélyt. Korábban írtunk róla, hogy a szövetkezeti bankárok körében óriási felháborodást és Demján Sándor többszöri személyes tiltakozását is kiváltó törvény benyújtásakor (június 25.) és villámgyors elfogadásakor (június 27.) ez a passzus látványosan egy takarékszövetkezetet hozott kivételes helyzetbe, a Garancsi István vezette Duna Takarékot.
Garancsi a Videoton FC-nek is a tulajdonosa, jó viszonyt ápol Orbán Viktor kormányfővel, két éve miniszterelnöki megbízott is lett, és mint a takaréktörvény megmutatta, remek az ütemérzéke. A Duna Takarék ugyanis csupán egy hónappal a takaréktörvény benyújtása előtt adta be a bankká alakulási kérelmét, több szövetkezeti vezető szerint ez nem lehetett véletlen. (Volt még egy, a Polgári Takarékszövetkezet, amelyiknek a kérelme július végén szintén a felügyelet asztalán feküdt, de ez azért más, mert az ő ügyük már több mint két éve húzódik.)
Az a három takarékszövetkezet, amelyik most frissiben beadta a kérelmét, már egyértelműen az új törvény, az állam számukra riasztó szerepvállalása miatt lépett egyből az után, hogy Áder János visszadobta a parlamentnek a jogszabályt (július 3.). Ha a köztársasági elnök ezt nem teszi meg, akkor esélyük sem lett volna, de így is gyorsnak kellett lenniük, hiszen két nappal később szinte változatlan formában újra elfogadta a parlament a törvényt (július 5.).
A Takarék, a Buda és a Dél-Dunántúli szövetkezetek tehát az Ádertől nyert egy-két napban adták be átalakulási kérelmüket a felügyeletnek, és bár úgy tudjuk, hogy 60 napos hiánypótlásra szólították fel őket, hiszen közgyűlést ennyire gyorsan például nem tudtak tartani, reménykednek a manőver sikerében. (A bankká való átalakulási kérelemről a döntést a takarék közgyűlése hozhatja meg, a közgyűlés összehívása és megtartása között 15 napnak el kell telnie. A takarékoknak ebben az esetben nem volt ennyi idejük, ezért a pénzügyi felügyelet jóindulatán, jogszabály-értelmezésén múlik, hogy átsiklik-e e fölött a malőr fölött, elegendőnek tartja-e, ha utólag hívnak össze közgyűlést.)
Az érintettek egyébként nem az eddigi legnagyobb takarékszövetkezeti szövetség, a Demján vezette Országos Takarékszövetkezeti Szövetség tagjai, hanem a Buda Cash befektetőcsoport érdekkörébe tartoznak. Értesüléseinket nem kommentálták, és megkeresésünkre a PSZÁF sem reagált érdemben, mondván, egyedi ügyekről nem nyilatkoznak.
A többi takarékszövetkezetnél ez az út már nem járható, de apróbb szalmaszálakba azért ők is próbálnak belekapaszkodni. "Őrült nagy a káosz, de nem tudunk kilépni a mederből" - fogalmazott egy takarékszövetkezeti vezető, aki szerint egyetlen reményük a megyénként eltérő cégbírósági gyakorlat.
Ennek akkor lehet jelentősége, amikor a teljesen egységes, központilag előírt alapszabályokat a helyi közgyűlések elfogadják, és be kell adniuk a cégbíróságokhoz. Az újonnan felállt integrációs szervezet ukáza világos, semmilyen módosítást sem szabad beépíteni a szövegbe, miközben a helyi cégbírósági gyakorlatot ismerők szerint eddig voltak lokális igények arról, hogy hogyan kell kinéznie egy alapszabálynak.
A szöveget augusztus 6-án e-mailben kapták meg a szövetkezetek Lontai Dánieltől, az integrációs szervezet elnökétől azzal az ajánlással, hogy lehetőleg már másnap tartsák meg az igazgatósági üléseket. A sürgetés indokolt, augusztus 27-éig ugyanis mindenhol le kell zavarni az erről szavazó közgyűléseket is, máskülönben az adott szövetkezet nem szavazhat a Takarékbank közgyűlésén, és a működési engedélyét kockáztatja. Úgy tudjuk, a katonás rend fenntartásában a PSZÁF is segédkezik, így a takarékszövetkezetek két helyről kapják szinte napi gyakorisággal a leveleket, figyelmeztetéseket, hogy biztosan ne tévesszenek irányt, tudják, mikor mit kell tenniük.