Vitték a kuponokat, mint a cukrot
Sikerült felülteljesítenie a várakozásokat második negyedéves gyorsjelentésével a Grouponnak. A kuponos oldal egy év alatt a vártnál nagyobb mértékben, 608,7 millió dollárra növelte árbevételét, melynek köszönhetően a cég egy részvényre jutó eredménye is kellemes meglepetést okozott.
A vállalat ugyanakkor még "nincs kint a vízből", az eredmények további javulására lenne szükség, amit alátámaszt, hogy a Groupon még továbbra is veszteséges. A részvényenkénti 1 centes veszteség ugyan jobb az elemzők által várt 3 centes mínusznál, azonban a befektetők emiatt még nem lehetnek nyugodtak.
A vállalat ezen túl közölte, a hagyományosan erős augusztusnak és kora ősznek köszönhetően a harmadik negyedévben 585-635 millió dollár közötti lehet az árbevétel, ami nagyjából egybevág a szakértők által várt 621,5 millió dollárral.
A cég kuponjain keresztül lebonyolított vásárlások egy év alatt 10 százalékkal, 1,41 milliárd dollárral emelkedtek. Különösen Észak-Amerikában volt kirobbanó ez a növekedés (30 százalék!), míg a feltörekvő régiókban 4 százalékos volt a bővülés. Ez ellensúlyozni tudta a vásárlások világ többi részén tapasztalt 21 százalékos visszaesését is.
A remek észak-amerikai teljesítményének köszönhetően a Groupon 45 százalékkal tudta növelni árbevételét azon a kontinensen.
A Groupon a gyorsjelentést közzétételén túl Eric Lefkofsky-t nevezte ki vezérigazgatónak, aki korábban csak megbízott vezető volt a cégnél. Lefkofsky egyben a Groupon legnagyobb részvényese is, 17 százalékos tulajdoni hányaddal rendelkezik. Rajta kívül új elnöke lett a társaságnak Ted Leonsis személyében.
Mi is az a Groupon? A "group" és "coupon" szavak összeolvasztásával elnevezett Groupon a vele szerződő vállalkozások számára lehetővé teszi, hogy kedvezményekre beváltható kuponokat értékesítsenek nagy tömegben, online a Groupon felhasználóinak, akik a napi ajánlatról emaiben értesülnek. Az adott kupon csak akkor válik érvényessé, ha előre meghatározott számú felhasználó veszi meg, egyébként ki sem kell fizetni, a kedvezmény nem él. A vállalkozás így a szokásosnál lényegesen nagyobb engedményeket kínálhat, hiszen csak akkor kell helytállnia, ha cserében tényleg elérheti a kívánt számú fogyasztót. |
Erős a mobilterület
A kellemes meglepetést okozó eredményekben nagy szerepet játszott a mobileszközökről történő vásárlások felfutása. A cég összes értékesített kuponjának 50 százalékát már mobileszközök segítségével vásárolták meg az ügyfelek Észak-Amerikában a második negyedévben, míg egy évvel korábban ez az arány még 30 százalék alatti volt. Ráadásul a mai napig már közel 50 millióan töltötték le a Groupon mobilalkalmazásait világszerte.
Ez annak köszönhető, hogy a cég nagy energiákat fordít egy fejlettebb keresőoptimalizált szoftver fejlesztésére, ami után a keresőmarketinget is hatékonyabban fogja tudni kihasználni. Ennek köszönhetően a Groupon több lehetséges vásárlót fog tudni megszólítani, ami nagymértékben hozzájárulhat a bevételek növekedéséhez.
Ezzel párhuzamosan folyamatosan szorul vissza a cég több millió reklámemail véletlenszerű kiküldésére épülő ügyfélszerzési modellje. Az elmúlt néhány évben a Groupon 8 milliárd dollárt költött email címek megszerzésére, ami után 200 millió fős bázisa alakult ki. Az ide kiküldött levelek viszont kevésbé voltak hatékonyak, és célzottak. Az innen származó vásárlások már csak kevesebb mint 40 százalékát teszik ki az összes tranzakciónak.
Az egyre hatékonyabb marketingtevékenységet jól jelzi, hogy a Groupon marketintköltségei egy év alatt 63 százalékkal csökkennek, és a második negyedévben már csak 55,5 milliárd dollárt tettek ki az egy évvel korábbi 88,4 milliárd dollár után.
További jó hír a Groupon befektetőinek, hogy a cég igazgatótanácsa elfogadott egy sajátrészvény visszavásárlási programot, melynek keretében 300 millió dollár értékben fognak papírokat visszavásárolni a részvényesektől a következő két évben.
Tovább erősödik a részvény
A bejelentésekre megtáltosodtak a részvények, és 21 százalékot ugrott az árfolyamuk. A papírok egyébként valósággal megtáltosodtak a korábbi vezérigazgató, Andrew Mason márciusi kirúgása óta, és az akkori 5 dolláros szintekről már 10 dollár fölé emelkedtek. Mason alatt több mint 700 millió dolláros veszteséget halmozott fel a cég, ezért a döntéshozók megelégelték az akkori rossz teljesítményt, és leváltották a vezetőt.
Groupon árfolyama (Nasdaq)