Bár az európai autópiac zsugorodása lassan megáll, és az autóeladások száma stabilizálódik egy viszonylag alacsony szinten, a gyártók mégsem lélegezhetnek fel, véli Roelant de Waard, a Ford egyik felsővezetője. De Waard szerint ugyanis az átlagos eladási árak továbbra is csökkenni fognak, ami az árbevételt nyomás alatt tarthatja.
Ahhoz ugyanis, hogy a gazdaság kilátásaival kapcsolatban továbbra sem optimista lakosságot fogyasztásra bírják az autógyártók, ahhoz különféle ösztönzőket építenek be a vásárlási folyamatba, amik viszont a profitokat nyomják össze. Ahogyan a Reuters elemzése is rámutat, Európa öt legnagyobb piacát vizsgálva autónként átlagosan 2518 eurós kedvezményt biztosítanak a gyártók, ami 17 százalékkal magasabb a tavalyi értéknél. (Forintban kifejezve ez több mint 750 ezer forint minden egyes vásárlásnál.)
A legnagyobb probléma a vezető szerint a túlzott kapacitásban rejlik, az elmúlt években látott drasztikus keresletcsökkenés ugyanis Európa-szerte gyártási feleslegeket eredményezett. Míg korábban 16 millió autót is sikerült 12 hónap alatt eladni, addig ez elmúlt hónapokban már csak 10-11 milliós éves szintű eladásról beszélhetünk, holott a gyárak 18 milliót is képesek lennének előállítani.
Nem is csoda, hogy a Ford egy belgiumi és két Egyesült-királyságbeli gyárától is megválik, miután várható 1,8 milliárd dolláros veszteséget ér el idén is a kontinensen.
A Ford árfolyama (NYSE)