Amióta csak az emailt feltalálták, az emberek többsége folyamatos küzdelmet folytat, hogy visszanyerje a kontrollt a postafiókja fölött. Fontos emailek, lényegtelen, de sajnos szükséges üzenetek, hosszú levelezések, amiken azt sem érted, miért vagy a címzettek között, és persze spam. Sok-sok spam.
A kezdeti megoldások (különböző szűrők és alkönyvtárak) nem jelentettek megnyugtató megoldást, így idővel a legtöbb szolgáltató úgy döntött: a saját kezébe veszi a levélszemét elleni védekezés ügyét. Mióta ez megtörtént, a Trash vagy a Junk mappa az email-marketingesek rémálmává vált: legyen az ajánlat vagy visszaigazoló email, esetleg opt-in üzenet, amibe bele kell kattintani, hogy egy megrendelés vagy egy feliratkozás érvényessé váljon – minden esetben ellenőrizni kell, hogy az üzeneted vajon nem a felhasználó kukájában kötött-e ki véletlenül.
Az évek során persze a spamszűrők egyre intelligensebbek lettek, és egyre kevesebb bonyodalmat okoztak – érdemes volt tehát újra megkavarni az állóvizet. Az elsődleges postafiók illetve a közösségi és a promóció tabok bevezetésével a Gmail pont ezt tette most meg.
„Az olvasóimnak 41%-a Gmail felhasználó, és bár folyamatosan figyelem, de nem éreztem változást. A leveleimet ugyanolyan arányban nyitják meg, és az átkattintások sem változtak. Valószínűleg azért, mert megnyitják őket,” mondja Vida Ágnes, Gazdagmami, aki a vállalkozását nagy részben építi az email-marketing erejére.
Ő egyébként csupán néhány apróságra figyelt oda a változások kapcsán, ezek azonban nem forgatták fel gyökeresen az email-küldési szokásait. „Már januárban hallottam róla egy amerikai konferencián, hogy lesz ez a változás és, hogy minél több a HTML formázás a levélben, illetve minél semmitmondóbb a levél, minél több link van benne, annál nagyobb az esély, hogy a Promotion-ba kerül, ezért ezekre kiemeltebben odafigyeltem,” mondja, hozzátéve, hogy bizonyos levelekből például eltávolított fölöslegesnek ítélt html-formázásokat.
A többség persze nem veszi ilyen könnyedén az akadályokat, így az emailes hirdetői szakma riadalma a Promóció tab kapcsán egyszerre érthető és indokolt.
Ahogy azt a Google-től megszokhattuk: egyrészt nagyon jól érti a dolgát, másrészt pedig eszébe sincs publikálni, hogy milyen szempontok szerint válogatja szét az emaileket. Az intelligencia ugyan tanítható (azzal, hogy bizonyos üzeneteket az egyik tabról a másikra húzunk át), sőt, valahol a beállítások között elrejtve még ki is kapcsolható, de ha a korábbi tendenciákból indulunk ki, akkor azt valószínűsíthetjük, hogy a felhasználóknak csak egy elenyészően kicsi része fog élni ezekkel a lehetőségekkel. A legtöbben alighanem most is az alapbeállításoknál maradnak majd.
A másik megjósolható tendencia pedig ez: mindenki, különösen pedig azok, akik a hírleveleikből illetve az email-marketingjükből szerzik a vevőik és az olvasóik nagy részét, eszeveszett hajszába kezd majd, hogy a felhasználók elsődleges postafiókjában könyököljön ki helyet magának. Senki nem akar észrevétlenül a Promóció tabra bezáródni a többi reklámüzenet közé.
Az első, nagyobb kutatásokon alapuló tapasztalatok, amelyek a levelek megnyitási arányának csökkenését mutatják, még csak most kezdenek nyilvánosságra kerülni, de annyi bizonyos, hogy a tökéletes tárgy és a lehengerlő szövegtörzs után ezúttal egy újabb szempont merült fel, ami mellett az email-marketinggel foglalkozó (és főleg az ebből élő) vállalkozók nem mehetnek el becsukott szemmel.
Ahogy a változások megjelentek a felhasználók postafiókjaiban (a Google, mint mindig, most is fokozatosan vezette be az új funkciót a felhasználói körében) , a webet ellepték a „szakértői beszámolók, amik azt latolgatták, találgatták illetve azt hirdették, hogy tudják, milyen módszerekkel lehet elkerülni a promóció mappa purgatóriumát. Ezeket a megoldásokat vagy kiskapukat azonban érdemes finoman szólva is kritikusan kezelni. Matthew Grove például a saját bevallása szerint is mintegy ötven variációt próbált végig, különböző fejléc-opciókkal, más-más levélküldő szerverekkel és szolgáltatókkal, ám ezek egyike sem vezetett megbízhatóan sikerre.
A kiindulási alap, hogy a Google robotja azokat a leveleket szeretné az elsődleges postafiókodba rakni, amiket el akarsz olvasni.
Ugyanúgy, ahogy a spam-szűrő esetében: talán az automata nem végez majd minden esetben 100%-os munkát. De a teljesítménye folyamatosan javulni fog, és már most is megdöbbentően jó. A kiskapukat – ha jelenleg még vannak is ilyenek –, hamarosan meg fogják találni, és be fogják zárni. Ne feledjük, hogy magát a Google-t is üzleti érdek fűzi ahhoz, hogy megfelelően válogasson: neki ugyanis a boldog felhasználó a jó felhasználó.
A megoldás tehát, bármilyen banálisan hangzik: csak olyan emaileket írj, amiket a címzettek ki akarnak nyitni, és el akarnak olvasni. Ha ezt megoldod, nem kell aggódnod a változtatások miatt.