A tejszínhabos és sütőtökös vodkától a mézes whiskykig elég merész ízesítésekkel próbálják meg felpörgetni eladásaikat a világ vezető szeszesital cégei. A még mindig törékeny gazdasági környezetben és a visszafogott fogyasztás miatt szükség is van az innovatív vénára a szeszesitalpiacon is.
Hajmeresztő dolgok történnek a laborokban
A világ legnagyobb szeszesitalgyártójának, a Diageo-nak a laboratóriumában néha elég merész dolgokkal kísérleteznek (például sütőtök, karamell ízek). Azonban úgy tűnik az újítás bejön az embereknek, hiszen a cég elmúlt öt évben piacra dobott újításai szolgáltatták az eladások növekedésének a felét, írja a Wall Street Journal. A társaság innovációs befektetéseinek pedig olyan 80 százaléka irányult a három éven belül bevezetett termékekbe.
20 éve még csak az üdítőitaloktól vártak el széles termékskálát az emberek, ma már azonban az alkoholos italoktól is hasonló sokszínűséget várnak, nyilatkozta Denny Brooks, a Diageo kutatásért felelős elnök-helyettese a Wall Street Journalnek.
Ez pedig nem kevés időt és pénzt jelent, például a Diageo-nak 3 évbe és 300 különféle csokifajta elemzésébe került (és vélhetően elég sok pénzbe), hogy megalkossa a Baileys Chocolat Luxe-ot, ír krémlikőrje legújabb változatát.
A cég elsősorban a prémium és az a fölötti szegmensekben próbál újat mutatni, hiszen ez az a terület, ami még a gyengébb gazdasági környezetben is elég jól megy, ráadásul ezeken a termékeken lehet a legnagyobb hasznot is elérni.
A merész újítások eddig bejöttek
A cégek felismerték, hogy az újdonságokért több pénzt is elkérhetnek, ráadásul bevételeiket is felturbózhatják, főleg, ha a vásárlók széles körének bejön az új termék. A vásárlói pszichológia ugyan nem változott az évek során, de az elvárások vélhetően igen, ezért manapság nagyobb változatosságra vágyunk, véli Phil Barden marketing szakértő.
Az Egyesült Államokban például hódítanak a süti-ízesítésű vodkák. Az ízesített verziók már a vodkafogyasztás ötödét adják, ami nem kevés, főleg ha azt nézzük, hogy a teljes amerikai szeszesital fogyasztás harmadát a vodka adja, derül ki a Liberium Capital adataiból.
Többek között a karamellás Smirnoff is segítette a Diageo-t, hogy az észak-amerikai működési eredménye 9 százalékkal emelkedjen júniusban végződő üzleti évében. De a Beam Inc. tejszínhab, vagy mályvacukor ízesítésű szériája is hozzájárult ahhoz, hogy 13 százalékkal ugorjanak Pinnacle vodkájának második negyedéves eladásai.
Az új fejlesztésű termékek forgalma több mint triplázódott az elmúlt néhány évben, középtávon pedig az értékesítés növekedésének negyede jöhet majd az innovatív italokból, mondta el Kevin George, az elsősorban a Jim Beam whiskyről híres gyártó vezető marketingese.
Az öreg kontinensen sem maradnak el az újítások, a Pernod Ricard is például 5 különböző ízesítéssel kínálja már egyik rumját. A francia cég szerint egy fontos célja van ezeknek az innovációknak, mégpedig az értékteremtés.
A vásárlók kegyeinek elnyeréséért folytatott versenyben, azonban a mérnökök gyakran elragadtatják magukat. A Pernod amerikai innovátorai legutóbb például odáig merészkedtek, hogy frissen vágott fűvel, sőt egy másik vodkájukat pedig egy kis elektromos szikrával pezsdítették meg, egy kis bizsergető érzést hagyva a nyelven. Egyelőre még nem tudni mennyire jött be az embereknek az új ital.
Nem szabad azonban túlzásba vinni az újításokat, mert az az eladásokat és a vásárlói lojalitást is aláaknázhatja. A Pernod ezt úgy próbálja elkerülni, hogy először csak limitált kiadásként dobja piacra új termékeit, ha pedig jó a fogadtatás, akkor tovább emelhetik a termelést.
A részvények is jól teljesítenek
Habár a három nagy szeszesitalgyártó cég részvénye idén sem mutat túlságosan rossz eredményt, hiszen azok 8-14 százalékos emelkedést értek el, hosszabb időtávot tekintve egész jó teljesítményt nyújtottak. Persze volt is honnan visszajönniük a 2007-2009-es válságot követően, a Pernod például már tavaly óta döntögeti mindenkori csúcsait, de a Diageo is kiválóan teljesít, ráadásul az angol céget a válság sem viselte meg annyira, mint két vetélytársát.