Kevesebb új luxusüzlet nyílik
Már nem a minél szélesebb körű terjeszkedésben látják a növekedést a legnagyobb luxuscégek, ezért ahelyett, hogy új üzleteket nyitnának, inkább a meglévőket csinosítják ki, ezzel adva okot a vevőknek, hogy betérjenek a boltokba. Több márka pedig új, nívósabb helyre költözik, hogy könnyebben elérjék célközönségüket.
Ez is annak megerősítése, hogy a luxusipar változáson megy keresztül az utóbbi időben. Néhány nappal ezelőtt mi is megemlékeztünk róla, hogy a világ legnagyobb luxuscége, a Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH) egy még drágább kollekciót vezet be azért, hogy növelje márkájának presztízsét, ugyanis az elmúlt néhány évben már talán túlságosan is széles körben ismerté vált a Louis Vuitton név. Így pedig néhány vásárló már inkább a kevésbé ismert, de ugyanolyan méregdrága márkák felé mozdult el, amit persze elég nehéz bizonyítani.
Mindenesetre, amíg az elmúlt évtizedben úgy tűnt, hogy a Gucci, a Ferragamo, a Hermés, vagy a Louis Vuitton nem tud elég új üzletet nyitni a fokozódó kereslet kielégítésére, mostanra más lett a helyzet. Ezek a márkák mára lényegében lefedték az egész világot, még olyan helyekre is betörtek, mint például Mongólia, a növekedést pedig az új üzletnyitások fűtötték az elmúlt időszakban.
Vagyis a meglévő üzlethelyiségek kifényesítése is annak a jele lehet, hogy az iparág elérkezett az érettség korába, ahol az expanzióval már kevéssé lehet fenntartani a növekedést. A szakértők között is nagy a vita, hogy mekkora lehet a luxusszektor növekedése, ha eltekintünk az új egységek nyitásától.
Létezik-e kockázat nélküli tőzsdézés?
Sötétben tapogatóznak
Azért nem lehet ezt pontosan meghatározni, mert ellentétben a kiskereskedelem többi szereplőjével a luxuscégek nem teszik közzé, hogy mekkora a same-store-sales növekedésük, vagyis a legalább egy éve nyitva lévő üzletek forgalma. A BNP Pribas luxus szakértője szerint például a Kering növekedésének nagy része - amely többek között az Yves Saint Laurent, vagy a Bottega Venetta márkákat is tulajdonolja – az elmúlt öt évben az üzletnyitásoknak volt köszönhető.
Az olasz Ferragamo vezére, Michele Norsa úgy nyilatkozott a milánói divathéten, hogy a jövőben ők inkább a meglévő üzleteik területét növelnék, minthogy újakat nyitnának, írja a Wall Street Journal. Egyébként a Ferragamo-nál a meglévő 600 üzletükből százat fognak felújítani 2015-ig, ezt a programot pedig már idén el is kezdték. Egyébként korábban az LVMH vezetője is kijelentette, hogy limitált számban nyitnak csak új boltokat.
A Ferragamo rendelkezik az egyik legnagyobb hálózattal a szektorban, de sokuk franchise rendszerben működik, míg a legnagyobb közvetlenül üzemeltetett hálózattal a Louis Vuitton bír.
Persze ez nem azt jelenti, hogy innentől kezdve nem nyitnak új helyen a luxuscégek, hiszen a Louis Vuitton mostanában nyitott új helyet Barcelonában, a Bottega Venetta pedig Milánóban, a terjeszkedésből azért észrevehetően visszább vettek. Norsa szerint azonban a felújítások és az üzletek átszervezése nem jelent költségcsökkentéseket, sőt egy korosabb épületben a műemlékvédelem miatt a bővítés még drágább is lehet, mint újat nyitni egy modernebb helyen.
Az európai luxuscégek elég eltérően szerepelnek idén a tőzsdén, az LVMH alig tartózkodik magasabban, mint év elején, ellenben a Salvatore Ferragamo közel 50 százalékos felértékelődést mutat.