Nemrégiben számolt be a Wall Street Journal az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva, hogy a Magyar Telekom német anyavállalata, a Deutsche Telekom felülvizsgálja kelet-európai tevékenységét. Az új stratégia lefektetése során két megoldás merül fel: vagy értékesíti az itt lévő, főként mobil eszközeit, vagy pozícióinak megerősítése érdekében bevásárol vezetékes, illetve kábeltelevíziós eszközökből. A megjelenteket egyébként a Deutsche Telekomnál nem kívánták kommentálni a WSJ szerint.
Szedi a sátorfáját a telekomóriás?
Az értékesíteni kívánt eszközök között egyébként elsőnek a cseh T-Mobile neve merült fel, melyben 60,8 százalékos részesedéssel rendelkezik a Deutsche Telekom. Azonban nem ő az egyetlen, aki megválna a cseh mobilcégtől, nemrégiben számoltunk be róla, hogy kisebbségi tulajdonosa, a Mid Europa Partners is értékesíteni kívánja 39,2 százalékos csomagját. Kézenfekvő megoldásnak tűnt volna, hogy a Deutsche Telekom lenne a vevő, de sajtóértesülések szerint a németeket nem érdekli a pakk, ami szintén erősítheti távozási szándékukat.
A Wall Street Journal írása szerint a cseh piac elhagyása részben az egyre fokozódó versenynek tudható be. Ráadásul a cseh telekommunikációs hatóság mindenképpen szeretne egy új mobilszolgáltatót a piacon tudni, ugyanis a legújabb frekvencia tenderen egyes sávok egy új szereplőnek vannak fenntartva.
Mi szól a maradás mellett?
Egyelőre azonban merész spekulációnak tűnik, hogy a Deutsche Telekom elhagyná a régiót. A maradást erősíti, hogy a lengyel Parkiet szerint a német telekomóriás menedzsmenetje és felügyelőbizottsága is napokon belül Varsóba látogat. Ráadásul Claudia Nemat, a DT igazgatósági tagja a napilapnak elmondta, hogy a társaság nyitott a felvásárlások iránt.
Az ügyhöz közel álló források szerint két célpontja is akad a Deutsche Telekomnak. A kiszemeltek között a régió egyik vezető infrastruktúra alapú megoldás-szolgáltatója, a GTS Central Europe található. A társaság adatközpontjai mellett kiterjedt optikai hálózattal rendelkezik Közép-Kelet Európa 5 országában, beleértve Magyarországot is. Hazánkat leszámítva Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában és Romániában működnek leányai. Értesülések szerint a GTS értéke több mint 500 millió euróra, azaz több mint 151 milliárd forintra tehető.
A DT másik célpontja a lengyel parketten is forgó Netia telekommunikációs cég lehet. A vállalat egyedül a lengyel piacon nyújt vezetékes szolgáltatásokat. A Netia vállalatértéke a Bloomberg adatai szerigont mintegy 2,3 milliárd zlotyra tehető, ami 161 milliárd forintnak felel meg.
A Netia árfolyama (Varsó)
Gyors számításaink szerint egy 500 millió euró körüli felvásárlás nemigen kottyanna meg a Deutsche Telekomnak, ugyanis csupán 2 százalékponttal emelné meg a vállalat nettó eladósodottsági mutatóját. Ugyanakkor a német telekomcég nettó eladósodottsága már így is jelentős méretet öltött, a mutató a 2011 eleji 100 százalék közeléből június végére már 130 százalék fölé szökkent.
Rövidesen eldőlhet, hogy milyen víziói vannak a régióval kapcsolatban a Deutsche Telekommal. Ugyanis, ha a lengyel bevásárlás mellett dönt a német telekomóriás, akkor az kétségtelen jelzés lesz a régiós elkötelezettség felé.
Mi a helyzet a Magyar Telekommal?
A cseh egység eladásáról szóló lapértesülések nekünk, magyar befektetőknek már csak azért is képes felkelteni érdeklődésünket, mert a német vállalatnak a Magyar Telekomon keresztül hazánkban is vannak érdekeltségei. Nem győzzük persze hangsúlyozni, hogy már magában a cseh egységnek az eladását is merész spekulációnak tartjuk.
Az mindenesetre elgondolkoztató, hogy a lapok a versenyhelyzet erősödése, egy újabb mobilpiaci szereplő belépése miatt tartják elképzelhetőnek Csehország elhagyását. Már csak azért is, mert Magyarországon a negyedik, állami mobilpiaci szereplő belépésének esélye jó ideje az asztalon hever.
Bár a cseh leánycég bevétele kisebb, mint a magyaré, érdemes lehet az eredményességek alakulására is egy pillantást vetni.
Az elmúlt negyedévek egyértelműen a cseh T-Mobile neve mellett szólnak. Amíg a cseh egység EBITDA marginja már hosszú ideje stabilan 40 százalék felett tartózkodik, addig erre sem a Magyar Telekom, sem a Deutsche Telekom csoport nem volt képes, sőt esetükben inkább a 30 százalék körüli mutató a jellemző. A magyar piacon ráadásul jelentős különadó tételekkel szembesül a vállalat, igaz nálunk a mobilpiac mellett a vezetékes szegmensben is jelen vannak, ráadásul az energia kiskereskedelem is felfutóban van.
Bár találni okokat amellett, hogy egyes régiós leányoktól miért is vállna meg a Deutsche Telekom, biztosat az ügyben mégsem mondhatunk. A Magyar Telekomot tekintve az anyavállalat részéről nem érkezett olyan kommunikáció, ami a magyar egység értékesítését erősítené, ráadásul gyengébb profitablitása ellenére piaci körökben sem merült fel a Magyar Telekom eladása.
A Magyar Telekom árfolyama