Nincs megállás a lejtőn
Augusztusban tovább folytatódott az európai autópiac zsugorodása az ACEA ma közzétett statisztikái szerint. Augusztusban csupán 653 872 darab új autót regisztráltak az EU-ban, ami 5 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbi értéknél. Ebben az évben pedig augusztusig csupán 5,2 millió darab autó fogyott Európában, ami 1990 óta a legalacsonyabb értéknek számít.
Az európai autópiac évek óta csúszik lefelé a lejtőn, az elmúlt egy évben már csak 11,6 millió darab újautót tudtak eladni a gyártók, holott a 2008-as válság előtt még ez a szám 15 millió darab fölött mozgott.
Ennek oka, hogy a válság óta egyre kevesebben engedhetik meg maguknak az autóvásárlást, mivel csökkent az elkölthető jövedelmük a recesszió miatt. A válság következtében egyre magasabbra kúszott a munkanélküliség Európában, az eurózónában már soha nem látott szintre, 12,1 százalékra emelkedett a munkanélküliségi ráta. Azonban a második negyedévben már némi reménysugár csillant fel a piaci szereplők számára, mivel a GDP-adatok szerint bővülni tudott az eurózóna gazdasága.
Ezzel szemben Amerikában teljesen ellentétes folyamatokat lehet látni az autópiacon, mivel ott valósággal szárnyal az iparág. A tengerentúlon 17 százalékkal több autót adtak el augusztusban, mint egy évvel korábban, amivel már a válság előtti szintekre kapaszkodott vissza az autópiac. Amerikában az autógyártóknak lassan az lesz a kérdés, hogy tudják-e tartani a lépést a folyamatosan növekvő kereslettel, ami egyre keményebb kihívás elé állítja őket.
Szenvednek a gyártók
Az autópiac mélyrepülése miatt szinte az összes autógyártó szenved Európában, a Ford például 810 millió dolláros nettó veszteséget szenvedett el csak a második negyedévben a régióban, de a Fiat is 98 millió eurós mínuszt mutatott ki ebben az időszakban. A Ford szerint csupán két év múlva termelhet profitot a cég európai részlege, míg a General Motors szerint 2016-ban fordulhat a kocka, tehát akkor kezdhet nyereséges lenni a patinás amerikai autógyártó európai egysége. A folyamatos veszteség miatt számos autógyártó kényszerült gyárbezárásokra, és elbocsátásokra a költségek csökkentése érdekében.
Európában szinte az egyedüli üdítő kivételnek Nagy-Britannia számít, ahol hónapról hónapra folyamatosan nő az autóeladások száma. Augusztusban újabb 11 százalékkal bővült a piac a júliusi 12,8 százalékos növekedés után, és már összesen 2,175 millió darab autót adtak el az elmúlt egy évben.
Az Egyesült Királyság autópiacának jó teljesítményét az autóvásárláshoz kapcsolódó kiváló pénzügyi feltételek magyarázzák. A lakosság ugyanis, ami a brit autópiac bővülésének túlnyomó részét adja, rendkívül olcsó hitelek mellett vásárolhat új autót, így a korábbi, használt autóikat is hamarabb cserélik le.
A többi országban viszont tragikus a helyzet, Németországban 5,5 százalékos, Olaszországban több mint 6 százalékos, Franciaországban 10,6 százalékos, és a válság által leginkább sújtott Spanyolországban 18,3 százalékos volt az autópiac éves zsugorodása augusztusban.
A nagy autógyártók közül a Peugeot-Citroen (PSA) szenvedte el a legnagyobb visszaesést augusztusban, mivel 17,3 százalékkal csökkentek az eladásai egy év alatt, de a piac legnagyobb szereplőjének számító Volkswagen is 11,2 százalékos zsugorodásról számolt be. A Fiatnál 4,7 százalékos volt az éves visszaesés, melynek megállítására eurómilliárdos beruházást tervez végrehajtani az olasz autógyártó. A vállalat torinói központjában lévő Mirafiori gyárában fog 1 milliárd euróért fejlesztéseket végrehajtani annak érdekében, hogy felpörgesse a Maseratik eladásait.
Ezzel szemben a BMW és a Mercedeseket gyártó Daimler is jól hasított, mindkét gyártó ismét növelni tudta eladásai számát. Dieter Zetsche, Mercedes vezérigazgató úgy nyilatkozott a frankfurti autóshown, hogy a cégnek nincs elég gyártókapacitása az A és B osztályú autóik iránti globális kereslet kielégítésére. A probléma megoldása érdekében két milliárd euróért Kína legnagyobb autógyárát fogja felépíteni a Daimler jövőre, ami után tovább növelhetik eladásaikat az óriási kínai piacon.
Egyesek már látják a fényt az alagút végén
Egyes autógyártók vezetői szerint lassan elérheti a gödör alját az európai autópiac, és nagyon mérsékelt ütemben megkezdődhet a fellendülés. Többek között így vélekedik Stephen Odell, a Ford európai régiójáért felelős vezetője is, aki szerint emiatt nincs szükség további leépítésekre és gyárbezárásokra Európában.
Ugyanakkor Dieter Poetsch, a Volkswagen pénzügyi vezetője nem osztja Odell optimizmusát, és szerinte még nincs vége az európai autópiac vesszőfutásának. Emiatt költségcsökkentések, belső átalakítások, valamint a beruházások elhalasztása jellemzi majd a következő éveket a Volkswagennél.