Az NYSE-n forog majd a Twitter
Immáron hivatalos, a Twitter nem a technológiai cégek kedvencén, a Nasdaq-on debütál majd a tőzsdén, hanem a New York Stock Exchange platformjára kerül bevezetésre. A Twitter tegnap tette közzé a harmadik negyedéves adatokkal bővített dokumentumot az amerikai felügyelet honlapján, amiben azt is bejelentették, az NYSE-n majd a TWTR kóddal forognak a vállalat papírjai.
Ezzel a Twitter feltehetően nem jut majd a Facebook sorsára, melynek 2012 májusi tőzsdei bevezetése igen komoly botrányt kavart az USA-ban. A facebook IPO-ja ugyanis folyamatos technikai bakikkal és késésekkel volt tele, ami miatt sokak nagy veszteségeket voltak kénytelenek elszenvedni a kereskedők közül. A Nasdaq pedig 10 millió dolláros kártérítést fizetni.
Már megint azok a számok
Ami a főbb számokat illeti, a Twitter továbbra sem tud nyereséget elérni, ráadásul az egy évvel korábbi 21,6 millió dolláros veszteséghez képest idén már 64,6 millió dollárt veszített három hónap alatt a Twitter. Mentségére szolgáljon a cégnek, hogy legalább a K+F költségek emelkednek nagy mértékben, nem pedig az adminisztratív költségek, ami azért hosszabb távon akár meg is térülhet a fejlesztések beérésével. Legalábbis az optimista forgatókönyv esetén.
Az árbevétel alakulása valamelyest ebbe az irányba mutat, az előző negyedévben ugyanis 168,5 millió dollárt ért el a cég, döntő többségét a hirdetési bevételeknek köszönhetően. Ráadásul az árbevétel növekedési üteme 104 százalékos volt éves alapon, így megállt az elmúlt negyedévekre jellemző folyamatos lassulás. Erős lenne ugyanakkor azt feltételezni, hogy a Twitter árbevétele még évekig ekkora ütemben bővülhet, de mindenesetre az eMarketer 2013-ra vonatkozó 583 millió dolláros becslését vélhetően túlszárnyalja majd a Twitter.
Kulcskérdés viszont a havi aktív felhasználók (MAU) számának alakulása, ami ugyan ismét növekedett éves alapon, ám a 232 millió fő már kevesebb, mint 40 százalékos bővülést jelent, ami jól mutatja, egyre inkább mérséklődik a növekedés üteme. Az árbevétel (és így a profit) bővülése viszont egyrészt a felhasználó szám növekedéséből táplálkozhat, ezért ez semmiképpen sem jó hír a Twitter számára.
Ugyanakkor viszont az is tény, hogy az árbevétel növekedését a hatékonyabb hirdetési technikák alkalmazásával is tudja erősíteni a Twitter, és ebben jól halad a cég. Ezt a fajta hatékonyságot méri a havi aktív felhasználónkénti árbevétel, ami a harmadik negyedévben már 74,9 dollárt ért el.
Összességében viszont el kell mondani, hogy az a tény, miszerint a Twitter még egy cent nyereséget sem termelt nem túl kedvező, ám legalább a fejlesztésekben igyekeznek a közösségi médiacégnél. A felhasználói szám emelkedése is hagy némi kívánni valót maga után, így vélhetően egyre inkább a hirdetési hatékonyság növelése kerülhet a fókuszba.