A 3 százalék körüli adattal Magyarországon bizonyult a legalacsonyabbnak a behajthatatlan követelések hányada – legalábbis a közép-kelet-európai régióban. A regionális átlag ugyanis lényegesen magasabb, csaknem 5 százalékos, de az összeurópai adat is 3,9 százalék, legalábbis ami a felmérésben részt vevő 12 országot illeti.
„Míg a magyarországi cégek 61,3%-a veszi igénybe külső szakemberek segítségét működése során, addig Kelet-Európában ez az arány mindössze 46,7%, míg a teljes Európára jellemző arány pedig 51,8%,” mondta Thummerer Péter az EOS Faktor Magyarország Zrt. ügyvezető igazgatója a viszonylagosan hatékony hazai adósságbehajtás lehetséges okairól.
„A mostani felmérés eredményei nagyon rímelnek a CMI utolsó adataival,” teszi hozzá Schmidt Ákos, a Credit Management Group stratégiai vezetője. Az általa említett indexet a vállalatok kredit menedzsereinek rövid távú várakozásaiból számítják, és a beszerzési menedzserindexhez (BMI) hasonlóan a közeljövő tendenciáit hivatott előre jelezni. „Ott többek között a vitatott követelések megítélése és a fizetésképtelenségi eljárások alakulása mutatta a legnagyobb javulást. Mindkét téma erősen összefügg a késedelmes fizetésekkel és a behajtási eredményekkel,” mondja Schmidt Ákos.
Miközben az összkép kedvezőnek tűnik, aközben az ördög természetesen a részletekben lakik: Hazánkban a számlák 27,9%-át csak a fizetési határidő lejárta után egyenlítik ki, amivel kicsivel a kelet-európai átlag (26,2%) felett vagyunk. Tehát összességében megbízhatóbban, de valamivel később fizetünk, mint Európa többi részén.
A késedelem fő okaként egyébként a likviditás hiányát illetve a körbetartozás jelenségét jelölték meg a szakemberek.
„Az ilyen felmérések eredményei alapján nem szabad hátradőlnünk, hisz tapasztalataink alapján évek óta vannak jobban és rosszabbul teljesítő – és természetesen rosszabbul is fizető – ágazatok és cégek,” figyelmeztet Schmidt Ákos.
A credit management, a kintlevőség-kezelés és azon belül a professzionális behajtás egyik fő alapszabálya éppen ezért a következetesség: a hosszú távon sikeres működés egyik fő záloga, hogy folyamatosan és következetesen kell kezelnünk a vevőinket az aktuális gazdasági körülményektől függetlenül.