Szorosan összefügg a vállalatok versenyképessége az átláthatóságukkal, üzleti működésükben ezek egymást erősítik - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium parlamenti államtitkára szerdán Budapesten azon a sajtótájékoztatón, amelyen bemutatták a Transparency International A vállalati jelentéstétel átláthatósága Magyarországon című kiadványát.
Cséfalvay Zoltán hozzátette: a korrupció ellen hat a vállalatok közötti verseny, mert minél erőteljesebb egy adott ágazatban, országban a gazdasági verseny, annál kisebb az esélye a korrupciónak. Rámutatott: a cégek átlátható működését segíti, erősítheti az, ha a vállalkozások korrupcióellenes belső szabályokat dolgoznak ki, és törekednek azok következetes érvényesítésére.
Martin József Péter, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója kiemelte: egy vállalat eredményessége és egy ország versenyképessége nagy mértékben összefügg az ország intézményeinek és üzleti szektorának átláthatóságával.
A Transparency International Magyarország kiadványa a korrupcióellenes programok nyilvánossága szempontjából vizsgálta Magyarország 50 vezető nagyvállalatát a 2012-ben publikált Figyelő TOP200-as lista alapján, amelyből a 2011. évi árbevétel szerint választották ki a különböző gazdasági szektorok legjelentősebb cégeit, kiegészítve a bankok és biztosítók éllovasaival.
A felmérésben 13, a korrupcióellenes harc szempontjait érintő kérdést vizsgáltak, ha egy nagyvállalat 0 százalékot kapott, akkor a feltett kérdések egyikére sem találtak választ az adott nagycég honlapján, azaz például nem volt etikai kódexe, vagy nem volt az etikus működést célzó tréningje a nagyvállalatnak.
Martin József Péter elmondta: a vizsgált 50 nagyvállalat átlagosan 45 százalékos eredményt ért el, kiemelkedő, 96 százalékos mutatót négy társaság, a Magyar Telekom, a Mol, a Telenor és a TVK teljesítette, 0 százalékot kapott 14 vállalat az 50 nagycégből, 100 százalékot egyetlen vállalat sem ért el.
A kiadvány szerint a szervezeti átláthatóság 38 cég esetében volt releváns, ezt a tényezőt csak azoknál a cégeknél vizsgálták, amelyeknek a felméréskor volt leányvállalatuk, ezeknél az eredmény átlagosan 53 százalékot mutatott, közülük 11 cég ért el maximális pontszámot, hét vállalat viszont egyáltalán nem közölt adatokat a leányvállalatairól a honlapján.
A Magyar Telekom Nyrt. az Origo Zrt. tulajdonosa.