Az elektronikus számlák elterjedésének komoly lendületet adott az az év elején bevezetett könnyítés, amely a korábbi gyakorlattól elszakadva nem írta elő konkrétan, hogy milyen technológiát kell az e-számlák kiadójának használniuk ahhoz, hogy a számlájuk eredetiségét, és a számlázáshoz használt adatfájl sértetlenségét bizonyítsák.
A könnyítés azonban a korábbi egyértelmű helyzet helyett némi bizonytalanságot is teremtett, hiszen a precíz előírás hiányában a későbbi ellenőrzések gyakorlatára bízza, hogy a hatóság mit tekint meggyőző és elfogadható bizonyítéknak, és mi az, amit esetleg nem.
Az egyik elektronikus számlákat kiállító szolgáltató ezért a múlt héten azt kérte a NAV-tól, adjon ki hivatalos állásfoglalást a témában, és pontosan írja le a számla eredetiségét bizonyító technológiával vagy technológiákkal szembeni kritériumokat.
A könnyítés előtt is használatban lévő digitális aláírás és időbélyegző természetesen továbbra is megfelelő és megnyugtató megoldás, hiszen ezeknek a használatához a későbbi ellenőrzésektől függetlenül semmilyen kockázat nem fűződik.
Az elektronikus számlákról korábban többször írtunk és mindannyiszor kiemeltük, hogy az eredetiség bizonyítása fontos, ám a megfelelő szolgáltatót választva gyakorlatilag kockázatmentes feladat. „Lényeges kritérium, hogy a számlaként használt adatállományoknak biztosítaniuk kell az adattartalom sértetlenségét illetve a fájl eredetét,” mondta ezzel kapcsolatban az Üzletrésznek Stygár László, a Számlázz.hu online számlázórendszert üzemeltető KBoss.hu Kft. társalapítója.
Bár a "digitális aláírás" és az "időbélyegző" szavak az informatikában kevésbé tájékozottak körében ijesztően hangozhatnak, továbbra is érdemes kiemelni, hogy ezek a technológiák a mai jogszabályi környezetben nem játszanak kizárólagos szerepet az e-számlák hitelesítésének területén. Az év elején életbe lépett könnyítések után ugyanis minden olyan eljárás elfogadható, amivel a számla kibocsátója igazolni tudja a fájl sértetlenségét.
Ebben a jogszabályi környezetben természetesen viszonylag nagy felelősség hárul a számla kibocsátójára, így kritikus, hogy az megfelelő és megbízható partnert válasszon az e-számlázás lebonyolítására.
Az elektronikus számlák kiállításához azonban sem informatikai sem pénzügyi szaktudás nem szükséges, ahogy a kockázatuk sem nagyobb a hagyományos papíralapú számlákénál.
A hazánkban is hozzáférhető felhőalapú szolgáltatások, mint amilyen például a Számlázz.hu rendszere, egyszerű böngésző használatával, külön szoftver letöltése nélkül is bármelyik vállalkozás vagy egyéni vállalkozó számára néhány kattintással elérhetővé teszik az elektronikus számlázás lehetőségét.
Ami pedig a későbbi NAV-ellenőrzéseket illeti: ezeknek a szolgáltatóknak a több éves tapasztalata és a piaci pozíciója biztosítja, hogy a szolgáltatásaik igénybe vétele a NAV-állásfoglalás kiadásáig is teljesen kockázatmentes és biztonságos.