A skála egyik szélsőségét az üzenetküldő és a közösségi felületekhez tartozó alkalmazások jelentik – 203 százalékos emelkedés –, ellenben alig hozta lázba a felhasználókat – szerény 31 százalékos növekedésnyit –, hogy a napilapokat, magazinokat mobileszközön lapozgassák. Viszonylag hevesen érdeklődtünk a szervező, időbeosztásban segítő, rendszerező alkalmazások iránt (149 százalékos növekedés), valamint szépen teljesített zene és szórakozás (78 százalék), illetve életmód és shoppingtúrák (77 százalék).
Ellenben nem ez az érdekes. Hanem az, hogy többek közt ez a statisztika is Gary Vaynerchuck 2010-ben elhangzott szavait visszhangozza: az a cég, vállalkozás, üzlet, amelyik nem fejleszt alkalmazást, „is seriously gonna get hurt”. Tény, Gary Vee született showman, fejből és egy levegőre tolt beszédeiben – elég gyakran hetven perces monológokról van szó – nagyon szeret túlozni, trágárkodni, nevetni és nevettetni. De az alkalmazás-fejlesztés nem függ a cég méretétől vagy profiljától. Ma már jószerivel az az íratlan kötelező jelleg lengi be, mint a webszájtot. Kell, hogy legyen. Kell, mert ha nincs, az rossz jel.
Ennek indoklására elég is volna a növekedési statisztika a cikk elején. Az úgynevezett sima telefonnal szaladgálók lassan ugyanazt a derűs, csendes tisztelet vívják ki, mint egy klasszikafilológus: őt is szívesen meghívjuk a buliba, csak más szavakkal. Természetesen az égvilágon semmi baj nincs velük, emellett azonban évről évre egyre magától értetődőbb(nek tekintjük), hogy a telefonunk több mint telefon. Aki egyszer belekóstolt abba, hogy a zsebéből előveszi az internetet – igen, az összeset –, nehezen adja fel. Éppen tegnap idéztük a Ryanair tulajdonosát, aki szerint öt év múlva mindenért mobilról fizetünk, ami a repüléssel kapcsolatos, a jegytől a fedélzeten megkívánt csipszig. Az okostelefon lett a számítástechnika legnagyobb játszótere. Az appoknál a jövő záloga. A vállalkozásnak pedig egyfajta egészséges presztizst ad.
Gyakran az a visszatartó erő, hogy nem futja a költségvetésből a fejlesztésre. Pedig ez csak részben drága történet, a keretek rugalmasak. Sokba az extrák kerülnek, amelyekről hosszú távon valószínűleg szintén az derülne ki, mind megérte a sok időt, munkát, eurót. De fejleszteni később is lehet. Ha a grafikusi munka egy része már elkészült – márpedig ha van weboldalunk, akkor jó eséllyel ez a helyzet –, ha a logóra, a képekre, a tartalomra már nem kell költeni, egészen más számokkal találkozunk. Biztosítsuk az alapokat, majd keressünk egy profi programozót. Arról nem is beszélve, hogy az applikációban megjelenő hirdetés is bevételi forrás lehet.
Ha alkalmazást fejlesztesz, sokkal több embert elérsz, mint a weboldalon. Ma már gyakoribb, sok esetben könnyebb, és főleg népszerűbb az alkalmazásra fellépni, mint a webszájtra. Itt nem lényegtelen szempont a demográfia. Amennyire hiba volt négy-öt éve leszólni a Facebookot azzal, hogy csak fiatalos, gyakornoki dili, annyira helytálló az a mondat, hogy különösen a huszonéves korosztályt nem kell meggyőzni az alkalmazások fontosságáról. Halkan jegyzem meg, bármikor el lehet sírni egy tízes papírzsepi-csomagot azon, milyen komoly vállalatok – magánklinikáktól PR-cégekig – képesek még ma is kigurítani a szájukon, hogy az online marketing éppen pang ugyan, de a következő hónap elején érkezik az új kis recepciós kollegina, majd ő kirak ezt-azt. Szóval a negyvenesek inkább személyesen ajánlanak, a fiatalabbak rákeresnek, de szerencsére nem kell köztük választani. A biodiverzitás lelkesítő.
Bármi legyen is a termék vagy szolgáltatás, az applikáció ott helyezi el az utcában, amerre a legtöbben sétálnak. Onnan pedig közvetítő vagy kerülőút nélkül néznek be az üzletedbe. Ha a vállalkozás rendszeresen frissíti az alkalmazást, ez a fajta figyelem és törődés nagyban hitelesíti őt és azt, amit kínál. És ha egyes kedvezmények, akciók az alkalmazáson keresztül érhetőek el, a felhasználók örömmel járnak vissza, sőt mesélnek másoknak. Amennyiben úgy látják, érdemes.
Hát azon már tényleg túlvagyunk. Ha nem győz meg sem Gary, sem a 115 százalék, sem az érvek, akkor legalább legyen reszponzív a weboldal. Soha nem lesz rá statisztika, hányan tántorodnak és idegenednek el egy márkától csak azért, mert bénán töltődik be az oldal a telefonra, de ezzel a csendes, duzzogó tömeggel dőreség nem számolni. A felhasználó megszokott és elvár egy bizonyos színvonalat. Nem akar az ügyetlenséghez alkalmazkodni, nem akarja kivárni, amíg nagy nehezen megjelenik egy felület. Márpedig a vállalkozás általános célja az, hogy a mobilfelhasználókat is megnyerje magának. Reszponzívvá tenni egy weboldalt, találni egy nekünk való fejlesztőt igazán nem mission impossible, az előnyei pedig jól beláthatók.
Néhány sorral ezelőtt óvtunk az ingyenestől, mondván, gagyi lesz. De hétvége van, enyhe tél van, és egyre később sötétedik: mégis megmutatjuk, hogy például ezen a linken akárki fejleszthet magának alkalmazást. Igazán nincs mit, bár mi hangsúlyozottan a professzionális építkezés mellett tesszük le a voksunkat mindahányszor.
2014-ben annyi biztosan elmondható, a kommunikáció a mobileszközök irányában terjeszkedik. Ez pedig az üzleti életen is meg fog látszódni. Pillanatokon belül.