New York City, SoHo negyed, Daisy Marc Jacobs Tweet Shop, 462 West Broadway. Hiába nincs a „negyed” szón kívül magyar kifejezés a mondatban, a lényege őrületesen egyszerű. Bemész, lefotózod, megosztod, megmutatod, megkapod. A tiéd, mert kifizetted. Hogy mivel?
Az akció vasárnap estig tart. Bár itt pénz nem cserél gazdát, a popup üzletet a vásárlás tartja el. Az érvényes pénznemet pedig nyugodtan nevezhetjük közösségi valutának. Például a Daisy Marc Jacobs parfüm akármelyik üvegéért, illetve egyes kiegészítőkért – mondjuk nyaklánc – semmi mással nem tartozik a kedves vevő, mint hogy posztol róla a Twitteren, az Instagramon, vagy a Facebookon. A posztolók között naponta kisorsolnak egy – különben 200 dollárnál induló – Marc Jacobs táskát is. Aki a #MJDAISYCHAIN hashtaggel látja el a fotót, távozáskor ajándékot kap. A fotókat az üzlet falán is megtekintheti bárki, harminc másodpercenként frissül a vetítés. Aki szeretné, manikűröztethet ajándékba. Akinél nincs kamera vagy telefon, használhatja a bolt alkalmazását. Helyben ki is nyomtathatja. Erős a motiváció a szelfikészítésre is a márkás termékek társaságában. Mindezt pedig azért, mert bár népesebb társaság akad a Daisy Marc Jacobs facebookos lájkolóinál, lojálisabb közösség nemigen. Még rajzolgatni is szoktak, ha megihletik őket a margaréták.
Az ötlet vagy világpremier, vagy ha meg is csinálta már valaki, hát biztosan nem sokan. De tegyük a kezünket a szívünkre: tvitekkel, hashtagekkel, posztokkal fizetni valóságos, tapintható, háromdimenziós tárgyakért – ez minden bizonnyal emlékezetes momentuma a közösségi marketingnek, az üzleti webkettőnek. Ha vetünk egy őszinte pillantást a márkák növekvő igyekezetére a Facebookon, ha szépítés nélkül szembenézünk azzal, 2014-re milyen súlyosan inflálódott lájk, komment, vita, párbeszéd, és egyáltalán mindaz, amit még 2010-ben is lelkesen üdvözöltünk, komoly összegeket tehetünk arra, hogy az lesz az áttörés, amire most éppen ez a Marc Jacobs popup üzlet elszánta magát. Ha van egy kis eszünk, megtartjuk az irányt. Ezek szerint létezik az a konstrukció, amelyben megéri. És simán visszaadhatja a lényegét annak, amibe az elmúlt években annyira belefáradtunk.