„A Szlovákiából, Lengyelországból és Németországból tejtermékeket importáló partnereink jelezték, hogy hamarosan nem tudják tartani az eddigi áraikat, a kinti termelőknek ugyanis nincs ehhez elég készletük” – mondja Halász József, a CentralTrade nevű nagykereskedés vezetője. Az Origónak mások is csaknem ugyanezt mondták: egyelőre nincs áremelés, de az importőrök már nem sokáig hajlandóak a régi árakon kereskedni.
Még csak öt napja, hogy az euró a 302–304 forintos árfolyamról hirtelen a 310-es tartományba ugrott, ám a napi fogyasztási cikkekkel kereskedők máris arra készülhetnek, hogy árat kell emelniük.
Az importélelmiszerek áremelkedése elvileg a helyi magyar beszállítóknak kedvezhetne. De csak elvileg – a külföldről behozott áruk jelentős része ugyanis még 314-es euró jegyzésnél is versenyképes a hazai termékekkel szemben. A kisebb boltosok tehát egy esetleges drágulásnál is maradhatnak az importáruk mellett, az áremelést pedig a fogyasztóikra hárítják.
„Mi mindent forintért veszünk, nálunk ez nem számít” – mondta egy kis belvárosi bolt tulajdonosa, amikor arról kérdeztük, hogy érzi-e már az árfolyamváltozás hatásait. Amikor azzal szembesítettük, hogy a boltja tele van olyan importtermékekkel, elsősorban illatszerekkel, amelyet a nagykereskedők euróért vesznek, akkor elgondolkodott, de magabiztosan jelentette ki, hogy a nagyker neki még nem szólt semmiről.
Az Origo által megkérdezett kiskereskedők körében elég nagy a tájékozatlanság a devizaárfolyamokkal kapcsolatban. A 314 forint közelébe került árfolyamról ugyan tudnak, de ha a várható hatásokról kérdezzük őket, csak egykedvűen vonogatják a vállukat. A nagykereskedők azt mondják, valóban nem értesítették még a boltos vásárlóikat semmiről, és ezt nem is fogják megtenni. "Ha majd tényleg árat kell emelnünk, azt elég lesz akkor észrevenniük, amikor leadják a megrendeléseiket" – fogalmazott egyikük.
Igaz, a sarki élelmiszerboltok között olyanok is vannak, amelyeket tényleg alig érint az árfolyam, mert készletükben a hazai termékek dominálnak.
A hipermarketek ellenállóbbak a devizaárfolyamok ingadozásaival szemben, de sokáig ezek sem tudják már tartani magukat. Az Auchantól azt a választ kaptuk, hogy a rövid távú, egy-két hetes kilengéseknek nincs semmilyen hatásuk, de az ezt meghaladó, hosszú távú forintgyengülés esetén „a devizapiaci változásokhoz kell igazítani az árakat”. Mivel az euró árfolyama körülbelül egy hete ugrott meg, a forintnak már csak egy hete maradt arra, hogy erősödjön, különben az áremelés elkezd végigfutni a beszállítói láncon.
A Tesco sajtóosztálya szerint a határ mentén fekvő áruházak forgalma megint emelkedhet. A forint gyengélkedésének idején ezekben az üzletekben mindig több külföldi vásárlóra számíthatnak. A vezető hipermarketlánc csak annyit közölt az áremelésről, hogy hosszabb távra szóló keretszerződésekkel próbál védekezni ellene.