A Magyar Telekom év eleji reprezentatív kutatásából többek közt az is kiderült, a 10-50 főt foglalkoztató kkv-knak sokáig már nem érdemes halogatni a használható, a munkájukban valódi segítséget jelentő eszközpark kialakítását. Egy nóvum bevezetése mindig költség, tanulnivaló, macera – de mint minden trendváltó folyamat, hosszú távon éppen hogy kedvezőbb, egyszerűbb, kezelhetőbb, mint szakadatlan tapasztgatni az egyre nagyobb felületen megjelenő repedéseket. Az internet használatát az asztali géphez kötni éppen ilyen. Aki a rugalmasságot, az informatikai mobilitást nem veszi elég komolyan, az előbb-utóbb akkor is lemarad, ha egyébként a szakterületén feltűnően kompetens. Márpedig ha valahol, itt veszi a lapot a legvonakodóbb döntéshozó is: a kkv-szektorban nem találunk celebebb celebszót a versenyképességnél.
A Telekom felmérése szerint száz kis- és középvállalkozás közül legalább hatvan saját irodai szervereket alkalmaz. Felhőalapú alkalmazást százból két vállalkozás vesz igénybe. Holott, mint arra Lakatos Péter, a Magyar Telekom kis- és középvállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese kitért, a külső szolgáltató által működtetett virtuális szerver nemcsak kiküszöböli az adatvesztést, ha a gép meghibásodik, de kielégítő hátteret ad a home office munkavégzésnek, a dokumentum-megosztásnak, informatikai költsége pedig még olcsóbb is.
Nem mutatkoznak sokkal mozgékonyabbnak a kkv-szektor IT-vezetői sem: 100 döntésképes rendszergazda közül mindössze 13 keresi a felhőalapú megoldásokat. Annak, hogy kevéssé látják vonzónak a lassan újnak sem mondható megoldást, a legtöbb esetben a felkészületlenség az oka: nem ismerik eléggé, keveset tudnak róla, nem bíznak benne, nehezen adják át a rendszer-üzemeltetés felelősségét harmadik félnek. „A félelmek között nagy arányt képviselt a biztonsági résekkel kapcsolatos aggodalom, míg minden második döntéshozó tartott a felhő alapú virtuális irodai környezet anyagi vonzataitól is – holott a felhő alapú megoldások valójában nagyobb biztonságot, alacsonyabb informatikai költségeket jelentenek, miközben nagyobb informatikai mozgékonyságot garantálnak, és javítják a munka hatékonyságát is” – így Lakatos Péter.
A vezetők fele azzal indokol, a felhőalapú szolgáltatásokra épülő irodára ma még nem érett a cégük, nehézkesen kiviteleznék a váltást. Az érintett vállalatok több mint egyharmadánál egyelőre nem biztosítottak a távoli munkavégzés feltételei, további egyharmaduknál ez a lehetőség csak korlátozottan áll a munkavállalók rendelkezésére. Még csak minden negyedik kis- és közepes cégnél támogatják a távmunka intézményét, ám a fájlok és mappák távoli elérését ennél is kevesebben teszik lehetővé a munkatársak számára.
A Telekom február óta elérhető kkv-barát csomagjaival könnyű az átállás. Az ajánlat beruházási költségek nélkül kínál laptopokat és hozzájuk mobilinternet csomagokat, ingyenes beüzemeléssel és adatmentéssel. Az újonnan megrendelt gépekre az Office 365 irodai szoftvercsomagot ajánlja a Telekom, amelynek programjai a felhőszolgáltatásnak köszönhetően mindig a legfrissebb jogtiszta verzióban állnak készen. Hogy bárhonnan elérhetőek legyenek a céges dokumentumok, e-mailek – így a munka valóban köszönőviszonyban se legyen az íróasztalhoz, azaz röghöz kötöttséggel.