Többek közt ez olvasható ki a Telekom friss reprezentatív felméréséből: 202 olyan 10-50 főt foglalkoztató kkv döntéshozóját kérdezték, amelyek legalább 3 darab számítástechnikai eszközt használnak. A mikro-, kis- és középvállalatok zöme nem használ mobileszközt, és ők maguk is elismerik, IT-infrastruktúrájuk nem fejlett, nem modern. Nincsenek felkészülve a valódi korszerűsítésre: nem tervezetten, hanem ad hoc cserélnek, amikor egy gépet vagy telefont már jószerivel be sem lehet kapcsolni, vagy amikor beleszaladnak egy kecsegtető akcióba. És bár évente átlagosan közel 400 ezer forintot költenek IT-eszközökre, a vállalatok zömére igaz, hogy egyáltalán nem tudatosan menedzseli az eszközparkját.
Lakatos Péter, a Magyar Telekom kis- és középvállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese a felméréshez kapcsolódó sajtótájékoztatón elmondta, hogy a nagyon alacsony adatok zömmel három okra vezethetők vissza: a vállalkozások nem elég tájékozottak, sok esetben riasztják őket a beruházási költségek, illetve hallani sem akarnak az elkerülhetetlen „maceráról.
Érdemes megemlíteni, hogy a GDP legalább 25, helyenként 50 százalékát adó mintegy 300.000 valós magyar kkv legalább kétharmada használ telekomos szolgáltatásokat. „A vállalkozások kényelmesen elüzemelnek a megszokott állapotukban” – összegezte Lakatos Péter.
Dr. Árvai Gergely IT-ágazatvezető számokat tárt fel. A szektor 67 százaléka emailben tartja a kapcsolatot az ügyfelekkel. 58 százalékuk használ öt évnél idősebb eszközöket – ez az IT-szcénában eonoknak tekinthető. Nem sokkal fényesebb a helyzet a szoftvereket tekintve: a vállalkozások 47 százaléka tárolja pendrive-on vagy cd-n a legfontosabb információt, magukat a cégadatokat is. 100 kisvállalatból 2-ről, 100 középvállalatból 11-ről mondható el, hogy felhőszolgáltatásra váltottak. A vállalkozások 65 százaléka használ ingyenes levelezőrendszert: ezek a cégek mind elsétálnak amellett, hogy a saját domain mérhetően – ha tetszik, forintosíthatóan – komolyabb profizmust tükröz. A 10-50 fős cégek 75 százaléka nem tudja irodán kívül elérni a céges levelezését, hiába értékeli nagyra a gyors választ a klientúra minden tagja. Laptoppal a cégvezetők 30, okostelefonnal 23, mobilnettel 20 százaléka könnyíti meg az alkalmazottai munkáját.
Az elmúlt két évben a szektor 86 százaléka határozta el magát valamilyen informatikai vagy telekommunikációs beruházásra, 35 százalékuk pedig ezt tervezi egy éven belül. Mivel a kezdeti beruházás alapprobléma, a Telekom figyelembe vette a felmérésben világossá váló hiányosságokat és adottságokat is, amikor kidolgozta legújabb csomagját kkv-knek.
A vállalatok informatikai rendszeréről döntő vezetők tisztában vannak azzal, hogy le vannak maradva: a kutatás szerint csak minden nyolcadik cégnél állították azt, hogy kifejezetten modern infrastruktúrával rendelkeznek. „A gyakorlat pedig azt mutatja, hogy a sikeres vállalkozásnak napjainkban már alapvető feltétele a stabil és biztonságos IT-háttér, amely észrevétlenül veszi körül és szolgálja ki a cégeket” – véli Lakatos Péter. „Fontos, hogy konkrét, a kkv-k igényeire szabott megoldásokkal és szolgáltatásokkal segítsük őket. Ezeket a szolgáltatásokat pedig úgy kell nyújtani, hogy az ügyfeleknek a legkevesebbet kelljen velük foglalkozniuk, de mégis biztosak lehessenek abban, hogy azok az elvárásoknak megfelelően, és biztonságosan működnek.”
A Telekom mint piacvezető szolgáltató célja, hogy modern, az üzleti életben nélkülözhetetlen irodai eszközökkel segítse a jelenleg informatikailag még nem mobilis cégek felzárkózását. Ezért kezdeti beruházási költségek nélkül ajánl új irodai informatikai eszközöket, elsősorban laptopokat, valamint azokhoz igénybe vehető mobilinternet csomagot mikro-, kis- és közepes vállalkozásoknak.
Az új Telekom-ajánlatok része, hogy első alkalommal be is üzemelik a megrendelt informatikai eszközöket, továbbá – helyszíni segítségként – átmentik a régi gépen tárolt adatokat az új eszközökre.
A Telekom Office irodai szoftvercsomagot ajánl az újonnan megrendelt gépekre. Az Office 365 szolgáltatás nagyvállalati kategóriájú szolgáltatásai bármilyen cégmérettől függetlenül elérhetők – az egyszerű szövegszerkesztőtől kezdve a prezentációkészítő, valamint a dokumentumok megosztását lehetővé tévő programokon át az üzleti levelezésig. A felhőszolgáltatásnak köszönhetően az Office programok mindig a legfrissebb jogtiszta verzióban állnak készen. Így bárhonnan elérhetőek a céges dokumentumok, vagy e-mailek.
A nyilvánvaló gyorsaságon és kényelmen kívül a felhőszolgáltatásnak hatalmas előnye még, hogy önmagában egyfajta biztosítás: még ha a legrosszabb forgatókönyv valósul is meg, és orvul elszáll a gép, sok év munkájának eredménye sértetlenül elérhető a cloudban. És míg korábban probléma lehetett, hogy a kilépő munkatársak nem ritkán magukkal vitték az ügyféllista egy részét, a felhőszolgáltatással ez nem kivitelezhető. Átalakul az üzleti diszkurzus is: míg korábban az informatikus munkatárson kívül senki nem tudott hozzászólni az IT-kérdésekhez, a felhőszolgáltatást a döntéshozó kontrollálja, abban ő a szakértő.