Komoly megrendelésektől esnek el a magyar gyártók és beszállítók a gyenge minőségű honlapjaik miatt - állítja a Tablazat.hu beszerzési szakportál frissen publikált elemzése, amely beszerzői szemmel vizsgálta meg 134 ipari cég internetes jelenlétét.
Információ, hiány
Az eredmény több mint kiábrándító: még az a kevés cég is, amelyik releváns információkat kínál a kérdéses termékről, sokszor csak egy angol nyelvű pdf-et linkel be a honlapján - a legtöbb helyen pedig gyakorlatilag minden érdemi felvilágosítás hiányzik.
Míg Nyugat-Európában a szükséges információk az esetek 60 százalékában megtalálhatók a cégek honlapján, addig Magyarországon ez az arány csupán 12-15 százalék körül mozog – állapítja meg az elemzés.
A hazai gyakorlat szerint a cégek többsége csupán kulcsszószerűen felsorolja a tevékenységi köreit, az angol vagy német ipari cégek weboldalán viszont a legtöbb részletes információ fel van tüntetve.
Könnyű belátni, hogy ez nemcsak a beszerzők munkáját könnyíti meg, hanem a megrendelések esélyét is jelentősen növeli.
Kapcsolati tőke
Persze a netes megjelenés inkább csak tünete, mint valódi oka a problémának, amelynek gyökerei a cégek hozzáállásában keresendőek: „Tapasztalataink szerint öt cégből egy meg sem nyitja a beszerzői ajánlatkéréseket,és csupán kevesebb mint a fele válaszol a megkeresésekre," mondja Kócsik Norbert, aki szerint a magyar vállalkozások sokkal nagyobb arányban támaszkodnak meglévő kapcsolatrendszerükre a beszerzési döntések meghozatalakor, mint az internetről beszerezhető, esetleg kedvezőbb lehetőségekre.
Kétségtelen, hogy az új kapcsolatok építése néha extramunkával jár: a beszerzők nem pontosan tudják, hogy mit szeretnének, ezért az ajánlatkérés általános kérdésekből áll, a cégek pedig ezekkel egyszerűen nem foglalkoznak. Az információhiány miatt azonban így a beszerzők sokszor eleshetnek egy kedvezőbb ajánlattól, az ipari cégek pedig akár néhány biztos megrendeléstől.
Száraz adatok
Ami a honlapfejlesztést illeti, a szekértők szerint minimális befektetés kellene ahhoz, hogy a magyar cégek honlapjainak minősége drasztikusan jobb legyen. Ám miközben a legtöbb vállalatvezető a honlapjával kapcsolatban első sorban az esztétikára figyel, addig sokkal inkább a funkcionalitásra és az információtartalomra kellene koncentrálni.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a beszerzőket egyáltalán nem érdekli a honlap kinézete: ők szinte kizárólag a számukra releváns adatokat keresik.
Hogy pontosan mik ezek az információk, ahhoz útmutatóul szolgálhatnak a közelmúltbeli érdeklődések. Az is nagyban megkönnyíti a beszerző döntését - ezért aztán nagyban növeli számukra a honlapok hasznosságát -, ha a száraz, szöveges információkon túl illusztrációkat, esetleg véleményeket is találnak a termékek mellett.