„Itt állunk teljesen tanácstalanul. A harmadik gépet rendeltük meg, minden határidőt betartva, és most mégis úgy tűnik, elesünk az állami támogatástól” – írta egy felháborodott kereskedő az online pénztárgépcseréről az Origónak. Ő és több ezer társa azért mérges, mert április 30-án lejár a pénztárgépekre biztosított 50 ezer forintos állami támogatás határideje, és akinek eddig nincs online kasszája, az elesik az állami segítségtől. Bár a kormány már többször kitolta ezt a határidőt, most nincs jele annak, hogy újabb haladékot adnának a kereskedőknek.
hiszen többségük minden jogszabályt és határidőt betartva rendelt online pénztárgépet. A gond az, hogy egyszerűen nincs annyi kassza Magyarországon, amennyivel április végéig be lehetne fejezni az átállást, arról nem is beszélve, hogy a nyár közeledtével kinyitó idényjellegű vállalkozások is most jelentkeznek a megrendelői oldalon.
Tóth Tamás, az online kasszák piacán jelenleg vezető ECR Trade ügyvezetője megkeresésünkre azt mondta, hogy a késés oka elsősorban az, hogy a legtöbb forgalmazó megrendelésre gyártat. „Tőlünk februárig 28 ezer kasszát rendeltek, ezeket rendben leszállítottuk. Arra viszont nem számítottunk, hogy az Alt Cash és a Japan Cash engedélyeinek visszavonásával újra több tízezer vevő jelentkezik a piacon.” Tóth Tamás beszámolója szerint az ECR Trade-hez február óta 13 ezer új megrendelés érkezett, ezeket viszont nagyon nehéz időben teljesíteni.
„A legnagyobb probléma a nyomtatóval van. Az olyan megbízható márkák gyárai, mint az Epson vagy a Citizen általában 1 évre előre be vannak táblázva. Ilyen helyekre szinte lehetetlen benyomni többezres rendeléseket ilyen sürgőséggel” – mondta az ügyvezető. Az ECR ezért levélben fordult új megrendelőihez, és jelezte, hogy várhatóan nem fogja tudni április 30-áig leszállítani a megrendelt kasszákat, viszont átvállalják az állami támogatást, ha a megrendelők az előlegen túl a kassza teljes árát kifizetik. „Így tudunk korrektek maradni” – zárta Tóth.
Ez azonban nem nyugtatja meg a kereskedőket, akik a lassan már egy éve tartó huzavona után csak a kasszájukat szeretnék megkapni. „Befizettem az előleget időben, nem fogom kifizetni a teljes vételárat, amíg nem látok már végre egy rohadt online pénztárgépet a pultomon! Megáll az ember esze már azon, ami itt folyik!” – fakadt ki egy VII. kerületi antikvárium tulajdonosa. Eredetileg ő is az Alt Cashnél rendelt, így miután a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal kivonta a forgalomból a Samsung kasszákat, kénytelen volt új forgalmazót keresni. „Korrekt helyről akarok rendelni, és ragaszkodom ahhoz, hogy az előlegnél többet nem fizetek, amíg a kasszát nem látom. De most már majdnem mindegyik forgalmazó a teljes vételárat kérné.”
A kereskedő, aki levelet írt az Origónak, a Laurel Kft. üzenetét is továbbította. A Laurel ebben arról tájékoztatja a megrendelőit, hogy a NAV weboldalán az online pénztárgépek megrendelésére létrehozott eBEV nevű felületen leadott rendeléseket nem tekintik valódi megrendeléseknek, azokat még egy e-maillel is meg kell erősíteni. A továbbított levélben a Laurel megpróbálja a megrendelőre hárítani a felelősséget, ezt írják:
„Sajnálattal tapasztaltuk, hogy az Önnek az Ön által a NAV honlapján regisztrált - ekként hivatalos kommunikációra alkalmasnak tekinthető - e-mail címére korábban küldött tájékoztatásunkra és felhívásunkra Öntől semmilyen visszajelzést nem kaptunk. Felhívjuk figyelmét, hogy a hatályos jogszabályok alapján Önt együttműködési kötelezettség terheli, amely kötelezettség nem teljesítésével összefüggésben bekövetkező mindennemű következményért kizárólag Ön felelős.”
A Laurelnél is tisztában vannak vele, hogy az április 30-ai határidőre nem tudnának pénztárgépet leszállítani, ezért szerződést kötöttek az LA Pénztárgép Kft.-vel, és az LA CashCube Light nevű kasszáit is kínálják a megrendelőiknek. A Laurel ügyfélszolgálatán az Origónak elismerték, hogy lényegében ez az egyetlen kiskasszamodell, amelyet április 30-ára le tudnak szállítani, de ezt is csak akkor, ha a megrendelő kifizeti a teljes vételárat. A kereskedőket viszont idegesíti, hogy olyan gépet kínálnak nekik, amire ők nem adtak le rendelést. „Milyen jogszabályok alapján akarja a Laurel a kereskedőkre kényszeríteni a CashCube-ot, mikor nem azt rendelték meg?” – teszi fel a kérdést levélírónk.
Bár ahogy korábban megírtuk, az LA Pénztárgép Kft. neve újra és újra felbukkan, amikor az Alt Cash korábbi megrendeléseinek felszívásáról van szó, most valószínűleg nem egy szervezett akció hozta helyzetbe a kft.-t. Tóth Tamás elmondta, hogy az LA Pénztárgép és néhány másik, a kasszacsere indulásakor alapított cég a régi forgalmazókkal ellentétben nem megrendelésre dolgozik, hanem először felhalmozzák a kasszákat, és később azokra próbálnak minden erejükkel vevőt szerezni. Tóth szerint az ilyen cégeknek – már csak ismeretlenségükből fakadóan is – kevés megrendelésük van, fiatalságuk miatt pedig több technikai problémával is szembe kell nézniük.
Mindenesetre a határidő közelsége a készletről dolgozó cégeknek kedvez. Bennük kevésbé bíznak a kereskedők, így alapesetben nem biztos, hogy tőlük rendelnének, de többeknek elegendő indok, ha úgy látják, hogy csak így kaphatják meg a beígért állami támogatást. A helyzetet viszonylag könnyen megoldhatná a kormány, ha újra kitolná az átállásra szabott határidőt. A magyar költségvetésre ez nem jelentene nagy terhet, az 50 ezer forintos állami támogatást ugyanis jórészt uniós forrásokból fizetik, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) valószínűleg inkább azt mérlegeli, hogy mekkora presztízsveszteséget jelentene még egy határidő-módosítás a kasszacsere egészére. Az NGM-ben az Origo megkeresésére azt mondták, nem dolgoznak újabb határidő-módosítás előkészítésén.