Remekül sikerült a negyedév
Az Apple mellett a Facebook is remek negyedéven van túl, a közösségi oldalnak valamennyi eredménysoron sikerült felülteljesítenie az elemzői várakozásokat. De nem csak a szakértői becsléseket múlták felül a számok, hanem az előző év azonos időszakához, és az előző negyedévhez képest is jelentős növekedésekről számolt be a társaság.
Dübörögnek a mobilhirdetések
A Facebook többek között a mobilhirdetésekből származó bevételek dinamikus növekedésének köszönheti a remek eredményeket. A vállalat 2012-es májusi tőzsdére lépésekor még gyakorlatilag nulla volt a mobilhirdetésekből származó bevételek mértéke, mára azonban a cég árbevételének több mint fele (59 százalék) innen érkezik. Ebből a területből közel 1,34 milliárd dollárnyi árbevétele származott a Facebooknak az első negyedév során, míg a hagyományos desktop hirdetésekből 931 millió dollár, a fizetési szolgáltatásokból és egyéb jutalékokból 237 millió dollár folyt be a vállalat kasszájába.
A mobilhirdetési bevételek rohamos növekedése azt mutatja, hogy sikeres volt a cég két évvel ezelőtti stratégiaváltása. A Facebook 2012-ben ugyanis azt a célt tűzte ki, hogy egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a mobilos hirdetésekre, mivel abban látták a további növekedésük hajtóerejét. Az okostelefon-piac 'boom-jának' köszönhetően egyre többen használják a Facebookot mobilon keresztül, és egyre jobban szorul vissza a hagyományos asztali PC-n (desktop) történő felhasználás. Emiatt a vállalat számára is kulcskérdés, hogy mekkora bevételt tud mobilon szerezni, és hogy tudja kiaknázni az egyre nagyobb mobilpiacban rejlő lehetőségeket.
A hagyományos platformok visszaszorulását mutatja az alábbi ábra is, mely szerint a desktop hirdetésekből származó bevételek növekedése folyamatosan csökkent az utóbbi negyedévekben, 2013 második és harmadik negyedévében már visszaesés mutatkozott ezen a téren. Tavaly év végén ugyan ismét növekedni tudott a desktop hirdetés éves alapon, ám az idei első negyedév alapján újra lassulni látszik a bővülési ütem.
A mobilterület erősödését jelzi, hogy az első negyedévben már 341 millió főre ugrott azoknak a száma, akik csak mobilon keresztül használják a Facebookot havonta. Ez a teljes havi aktív felhasználók 1,276 milliárdos számának a 35,7 százalékát teszi ki. Bő két évvel ezelőtt ez az arány még csak nagyjából 10 százalékot tett ki.
A közösségi oldal teljes felhasználóinak a száma is tovább tudott emelkedni, az első negyedévben már 802 millió ember lépett be legalább egyszer naponta a Facebook-ra, ami 21 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A havi aktív felhasználók száma az egészen elképesztőnek számító, már említett 1,276 milliárd főre ugrott.
Természetesen ilyen magas számú felhasználó esetében a korábban látott 100 százalék feletti növekedési ütemet értelemszerűen nem lehet fenntartani. Azonban a havi aktív felhasználók 15 százalékos növekedési üteme, és a havi átlagos mobilfelhasználók számának 34 százalékos növekedési üteme még mindig jelentősnek tekinthető.
A bevételek növekedését nem csak a mobilhirdetések és a felhasználók számának a növekedése, hanem a hatékonyság javulása is segíti. Az első negyedévben 1,96 dollárt keresett a Facebook egy átlagos havi felhasználón, miközben egy évvel korábban még csak 1,31 dollár volt ez az összeg.
Ez leginkább a célzottabb hirdetéseknek köszönhető, az oldal ugyanis a felhasználók böngészési előzményeinek nyomon követésével csak a felhasználó számára releváns hirdetéseket igyekszik megjeleníteni az üzenőfalon. A célzottabb hirdetések nem mellesleg a felhasználók számára sem okoznak akkora bosszúságot.
A trendet sokkal jobban kisimító 12 havi gördülő árbevétel-adatok (tehát minden negyedévben a megelőző négy negyedév összegét mutató felhasználónkénti bevételek) is egyre masszív növekedést mutatnak. Az egy felhasználón elért árbevétel növekedése a felhasználószám bővülésével értelemszerűen az árbevétel növekedésének lehet a fő motorja a következő negyedévekben is.
Olcsó vagy drága?
Felmerülhet a kérdés, hogy a Facebook részvényei olcsónak vagy drágának számítanak-e jelenleg. A kérdést a relatív árazás segítségével dönthetjük el, melynek során megnézzük, hogy mekkora EPS-növekedést várnak az elemzők a társaságtól 2016-ig, és ehhez mekkore P/E ráta társul.
Ezek alapján a Facebook közel 40 százalékkal fogja tudni növelni egy részvényre jutó profitját 2013-ról 2016-ra, melyhez 43-szoros P/E ráta társul. Ez azt jelenti, hogy ekkora nyereség-növekedésért az egy egységnyi nyereségnek a 43-szoros összegét kell kifizetnünk. Ez nem tűnik kevésnek, és a Nasdaq internetes vállalataihoz képest is meglehetősen drágának számítanak a közösségi oldal részvényei.
Megtépték a részvényt
A befektetők összességében kedvezően fogadták a Facebook gyorsjelentését, így a részvények 6 százalékos pluszba ugrottak piaczárás után. Ugyanakkor először 5 százalékos mínuszba csúszott vissza az árfolyam, amiben David Ebersman pénzügyi igazgató távozásának a híre játszhatott szerepet. Ebersman helye nem marad sokáig üres, és a közösségi oldalra játékokat készítő Zynga pénzügyi vezetője, David Wehner fog érkezni a pozícióba.
A mostani megugrással az 50 napos mozgóátlagig emelkedhet az árfolyam, melynek áttörése esetén ismét megindulhatna történelmi csúcsok felé. A papír egy nagyobb mélyrepülést mutatott be egyébként az utóbbi hetekben (melynek lehetőségére mi is felhívtuk a figyelmet) és jelenleg onnan próbál talpraállni.