Általános vélekedés, hogy a vállalati jótékonykodás vagy társadalmi felelősségvállalás kizárólag a nagy cégek „úri huncutsága”. A jótékony célok támogatása pedig sokszor nem elsősorban pénz-, hanem sokkal inkább ötlet és szándék kérdése.
„A fekete bőrű babák ötlete Szegedi Andreától, a Taita Alapítvány egyik vezetőjétől származik, aki eredetileg egy olyan webshop elképzelésével keresett meg minket, ahol az értékesített – Afrikához kötődő – termékekből befolyt összeg az alapítványt támogatná,” kezdi Donner Andrea, a Freshka Design alapítója és vezető tervezője.
A Taita egy magyar alapítvány, amely egy Kenyában – Taita tartományban – lévő árvaház fenntartásában és üzemeltetésében segít. A kapcsolódási pontot pedig többek között az adta, hogy a Freshka korábbi babái – a Frushkák – a hajukkal, a színeikkel önmagukban is felidéznek egy afrikai, vidám temperamentumot. „Az ötletbe, hogy ugyanilyen babákat tervezzünk fekete bőrrel, Mike Tünde alapítótársammal együtt rögtön beleszerettünk,” mondja Andrea.
Az így elindult közös gondolkodás során aztán hamar kiderült, hogy idén májusban ugyanarra a napra esik az Afrika nap és a gyereknap – innen pedig már csak egy lépés volt az, hogy ne egy különálló termékről, hanem egy annál sokkal kifinomultabb együttműködésről legyen szó.
A Freshka nemrég alakította ki a horgolt figuráiból és falmatricáiból álló termékkollekcióit, amelyek közül történetesen a zsiráfot, zebrát, oroszlánt, orrszarvút és elefántot magába foglaló Afrika-kollekció a legnagyobb.
Összeállt tehát a kampány végső szerkezete: május során az Afrika-kollekció minden eladott darabja után ezer forinttal támogatják az alapítványt, az Afrika-hónapot pedig egy közös rendezvénnyel zárják. Mivel a Taitának fizetett alkalmazottjai nincsenek, így a támogatásra szánt összeg teljes egészében eljut a kenyai gyerekekhez.
Harmadik szereplőként a történetbe végül becsatlakozott az Arterego kommunikációs ügynökség által üzemeltetett Anyakanyar blog is, amelyik a professzionális kommunikációs hátteret adja a kampányhoz – „love projectként”, természetesen ingyen.
A termékenként – és nem vásárlásonként – felajánlott ezer forint teljesen mást jelent a Freshka- és mást az alapítvány számára. A nagyságrendileg 4-5000 forintba kerülő termékek 20-25 százaléka azt jelenti, hogy az alapanyag és az előállítás költségét figyelembe véve ezek az értékesítések a „pozitív nulla” tartományban vannak a cégnek.
Összehasonlításképpen, ugyanez az ezer forint egy gyerek háromhavi vitaminadagja, kéthavi ivóvize, egyheti élelme vagy hozzájárulás a havi tandíjához.
Persze ha az egyéb, a kampánnyal kapcsolatban felmerülő költségeket – mint például a termékfejlesztésbe, az új termék raktárkészletébe, vagy a promócióba fektetett összegeket – is figyelembe vesszük, akkor az akció összesen mintegy 80-100 ezer forintjában van a Freshkának.
„Nem az volt a szempont, hogy hol vannak a gyerekek, hanem szembejött egy lehetőség, hogy gyerekeket támogassunk, és mi igent mondtunk rá,” mondja Donner Andrea, amikor azt kérdezem, hogy egy magyar dizájncég miért nem egy magyar árvaházat támogat. „Féltünk egyébként attól, hogy ezt a kérdést sok helyről, számonkérés formájában fogjuk visszakapni, de egyelőre egyetlen ilyen komment érkezett a Facebookon, az is nagyon kulturált stílusban. Természetesen, ha legközelebb egy magyar árvaházzal keresztezik egymás az útjaink valamilyen módon, ott is megragadjuk a lehetőséget, hogy segíthessünk.”
Az akció teljes megtervezése és előkészítése összesen két hónapot vett igénybe. „Vannak hosszú távú terveink, és nyilván ahogy nő majd a cég, egyre szigorúbban és szabályozottabban kell működtetnünk, de egyelőre még megvan a lehetőségünk erre a nagyfokú rugalmasságra,” mondja Donner Andrea azzal kapcsolatban, hogy egy kis cég életébe mennyire fér bele az improvizáció.
A Freshka Design kétemberes cégként tud annyira rugalmasan működni, hogy nyitott maradhasson a felmerülő ad hoc ötletek és lehetőségek felé. Donner Andrea úgy véli, hogy a sikeres kommunikációhoz ez szinte elengedhetetlen: „ha nem tudsz reagálni a külvilágra és az aktuális dolgokra, akkor nem lesz aktuális a céged sem. Ez pedig különösen egy olyan vállalkozás esetében kritikus, mint például a Freshka, aminek a kommunikációja és a brandépítése első sorban a közösségi médiában zajlik, hiszen a közösségi média lényege és alapeleme nem más, mint az aktualitás,” magyarázza a cégvezető.
Ez a rugalmasság most még viszonylag könnyen megy, ám ha a Freshka terjeszkedési tervei valóra válnak – idén Norvégiában, Svájcban illetve Angliában és Ausztriában terveznek képviseletet nyitni – egy következő kampányhoz már majd egy nagyobb és komplexebb szervezetet kell működésbe hozni. „Ahhoz, hogy az anyagok több nyelven elkészüljenek, hogy mindenki megkapja a pontos információkat, egy sokkal határozottabb struktúra szerint kell majd működnünk,” mondja Donner Andrea.
Pedig a gyors növekedésből már eddig is kijutott a Freshka Design számára: egy nagy megrendelésnek köszönhetően hirtelen és jelentősen kellett bővíteniük a bedolgozó horgolók csapatát. A hat –alapítók baráti köréhez tartozó – befektetető által létrehozott Freshka jelenleg két főállású alkalmazottal és mintegy 50-60 bedolgozó horgolóval működik. A cég vezetői pedig azt remélik, hogy a szervezet a jövőben csak nagyobbá és bonyolultabbá válik majd.